Cestná sieť vo vzťahu k armáde

Špeciálny projekt v tejto sekcii. :arrow_right:

Pridám zoznam ciest v SR, ktoré majú armádny význam. Logistika, preprava ťažkej techniky, naopak ciele, ktoré by mali byť poškodené/zničené pre zastavenie postupov nepriateľa ako aj miesta, kde mali byť rozostavené protiletecké zbrane pri napadnutí nepriateľom atď.

Úprava tohto príspevku súvisela s úpravou názvu tejto témy. Dy

Extra pozornosť sa venovala cestným mostom. :arrow_right:

Tie sa delili len do dvoch kategórii:

1. Mosty, ktoré boli postavené na veľké zaťaženie: tanky, ťažké vojenské stroje.

Teda konkrétne na záťaž, ktorá je naozaj veľká, súvislého charakteru, pomaly sa presúvajúca, spôsobujúca výrazné otrasy a vibrácie. Zároveň bola pri týchto mostoch vypracovaná alternatíva premostenia s pomocou prác ženijného vojska, teda konkrétne bolo potrebné vypracovať plán ako rýchlo postaviť druhý podobný most. Tieto mosty mali automaticky vypracované miesta, kde ich bolo možné chrániť pred nepriateľskou armádou.

2. Mosty, ktoré mali byť zničené.

V prípade, že existuje významná cesta v armádnom zmýšľaní, tak je potrebné si uvedomiť, že vyhodiť ju do vzduchu ešte neznamená zastaviť aj postup nepriateľa. Ideálne je poškodiť cestu v takom mieste, kde nie je možný priamy prechod s celou vojenskou technikou, čo znemožní napríklad zásobovanie. Takýmito miestami sú jednoznačne cestné mosty. Existoval zoznam, ktoré mali byť zničené skôr ako sa k nim dostane nepriateľ. Nie je samozrejme možné zničiť všetky mosty naraz, ale ak sa zničia alebo výrazne poškodia viaceré cestné mosty na tej istej ceste, tak je to vážna prekážka pre nepriateľské vojsko. Vedľajšie cesty boli v horšom stave, nebolo potrebné sa extra venovať takýmto mostom. Ide o čas.

Toto vsetko su uz odtajnene informacie? :slight_smile:

Vidíš niekde komunizmus :question:

To je ako keď prezident SR povedal, koľko má SR bojaschopných stíhačiek.

Alebo je to presne to isté, ako keď všetci vedia, že most Lafranconi v BA bol čisto vojenský most, postavil sa na prepravu tankov, takže niečo vydrží. A to bez ohľadu na fakt, že Rakúsko bol/je neutrálny štát.

Cez Lafranconi sa da dostat tankom aj do Madarska. :laughing:
A to je dokonca spojenec -NATO resp. bol Varsavska zmluva.
Taketo informacie asi uz nie su take horuce lebo sa vyrazne zmenil
sposob vedenia boja, kde pozemne operacie a presuny nie su prvorade.
Moj odhad :sunglasses:

Myslím si, že do Maďarska sa dá dostať aj rýchlejšie ako cez Bratislavu, ale jednoducho tento most mal niečo vydržať, nakoniec aj samotné nálety, keby sa použilo málo trhaviny, most by zostal max. poškodený.

Po porade s adminom tu táto téma zostáva.

Ďalšie zaujímavé, ale verejné údaje: Cesta cez Turiec (Martin-Turčianske Teplice) bola postavená priamo na skúšanie ťažkej vojenskej techniky a úsek cesty Senec-Sereď bol takisto postavená na väčšiu záťaž.

Samozrejme, spôsoby boja sa menia. Dokonca zbrane sa menia. Ale to nič nemení na logistike. Aj vojna v Iraku, bola to blesková vojna, ale dopredu premyslené trasy pre zásobovanie a dopredu boli ostatné cesty lokálne zničené. Dnes sa preto jednoduchšie opravujú, no vo vojne boli nepoužiteľné - akurát ich teda zničili spojenci, nie iracká vláda. Tam bola viac-menej istota, že spojenci vyhrajú. Nech to stojí, čo chce. Dnes sa ukazujú následky, oficiálna vojna sa skončila (nie je mojím cieľom tu rozoberať Irak), ale na opravu ciest/cestných mostov sa pamätá najviac zo všetkých infraštrukturálnych priorít, Bechtel už realizuje nejednu opravu cesty.

Pozemné presuny sú dôležité hlavne pre zásobovanie. Lebo jasné, dá sa nasadiť letectvo (z USA do Iraku sa to ani inak ako loďou a lietadlom nedá), ale potom samotné presuny v danej krajine sa dajú realizovať už len po ceste. Žiaľ, železnice sa rýchlo dajú zničiť a nedajú sa tak ľahko opraviť, … nehovoriac o tom, že vlak si novú trasu sám nevymyslí, auto ano. Ale, už na takéto zásobovanie je zase potrebné pamätať hlavne na to, čo tie autá živí, ale to už sme inde.

USA dnes majú viac ako 10 tis. tankov, podobné číslo má Rusko, Čína a krajiny EÚ (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Taliansko, Holandsko, Belgicko), to je 40 tis. tankov, udržiavaných a modernizovaných. Spolu je na svete samozrejme ešte o ďalšie tisíce tankov viac. Na niečo tie tanky určené sú. A potom, … nie sú tu len tanky.

Pocty tankov podla krajin

USA : US Army 7644 M1A1/2 Abrams / 160 M60A3
Narodna garda 3073 M1A1/2 Abrams / 2153 M60A3
US Marine corps 429 M1A1
USA celkovo 13 459 tankov

Rusko : 15 500 tankov vsetkych typov

Velka Britania : Challenger 2 393
Challenger 1 426
Holandsko: Neznamy pocet Leopardov 2A roznych verzii

Francuzsko: Leclerc 240
AMX-30B2 635
AMX-30B Engineer 145

Nemecko: Leopard 2A3 / 2A4 / 2A5 1728
Leopard 1A5 /1A1 / A3 / A4 670

To len tak pre upresnenie :sunglasses:

Ako zničiť cestu :question:

Je jasné, že cesta sa nedá zničiť ľahko a jednoducho. Nedá sa prakticky zničiť súvisle v celej dĺžke. A nemala by sa ničiť kdekoľvek, pretože nielenže sa bude dať ľahko opraviť, ale dala by sa aj posunúť, teda ženijná armáda by postavila pár panelov, zaliala betónom a ako dočasné riešenie by to išlo hneď vedľa krátera v pôvodnej ceste a toto poškodenie by sa naviac následne opravilo. Takže ako zničiť cestu :question:

Nijako. Naozaj, cesta nemusí byť zničená. Podstatné je cestu vyradiť z funkčnosti. A nemala by byť zničená ani preto, že víťaz vojny bude potrebovať výborné zásobovacie línie atď.

Takže ako znefunkčniť úlohu cesty :question:

Poškodiť ju na jej najzraniteľnejších miestach. To sa robí nasledovne:

  1. Treba poškodiť súvislé min. 2 cestné mosty za sebou a časti cesty medzi nimi. Bez ohľadu na to, či mosty idú ponad rieku alebo samotný terén cesty. Ideálne je vhodné spraviť nálety do okolia tejto cesty v danom úseku.

Toto zabezpečí, že cesta bude výrazne poškodená a v praktickom prevedení nepoužiteľná a len veľmi ťažko rýchlo opraviteľná.

  1. Samozrejme, niekde sa cestné mosty nenachádzajú, cesta sa nachádza v rovinatom teréne. V tomto prípade treba účinne poškodiť min. 1 km cesty na jej dĺžku a min. 100 metrov do šírky a to pravidelne každých 5 km na danej ceste min. 2x za sebou a znovu zopakovať po ďalších 10 km. Toto znovu spôsobí obrovské ťažkosti pri používaní danej cesty a jej oprava sa bude musieť zvážiť - či ju opraviť alebo postaviť paralelne dočasnú inú cestu, napríklad položením štrkových a cementových zmesí na polia.

A Koksolam, ďakujem za doplnenie. Ale v praxi platí približne to, čo som povedal: použiteľných tankov je po 10 tis. kusov a v prípade EÚ to asi bola celá EÚ (ešte bez 10 nových členských krajín), je to však OT, ja som to uviedol len ako reakciu na predchádzajúci príspevok.

Podobnu taktiku bolo mozne sledovat pri naletoch izraelskeho letectva na juzny Libanon, premyslenu destrukciu infrastruktury :arrow_right:

Ano, je to tak. V prípade útoku Izraela na Libanon sa použila vysokopremyslená taktika poškodenia cestnej a leteckej infraštruktúry.

Keď zaútočili USA a Veľká Británia na Irak, tak sa naopak použila dvojitá taktika: udržanie hlavných tepien v krajine (diaľnice, cesty) a aj tie, čo boli poškodené Saddámom boli okamžite prioritne opravované (už to je znak bleskovej vojny, keď armádni inžinieri idú hneď v závese za útočnými jednotkami) a zároveň však boli ostatné cesty zámerne a cielene poškodené, či už z lodí alebo z lietadiel. Dnes sú tieto cesty postupne opravované, dokonca z plánov, ktoré si USA pripravili ako oprava ciest, škôl, nemocníc, policajných staníc, tak z tohto sa dnes najviac plní stav opráv ciest a policajných staníc, tu neviaznu ani finančné zdroje.

Som rad, tema je medziodborova, ale podla mna zaujimava.
Aj “navody” ako znicit cestu - dufam, ze to necitaju nepovolani.

Čo to znamená, že je medziodborová :question:

Cesta = jeden odbor
Armada = druhy odbor

Cestná sieť vo vzťahu k armáde - medziodborova tema

(podla vzoru biofyzik - medziodborove studium)

Autor asi chcel napisat, ze sa tu nebude diskutovat iba o cestach ale aj o tankoch.

Ďakujem za vysvetlenie. Bude sa písať na 75% k cestám, jej výstavbe, urýchlenej výstavbe atď. a na 25% k armádnym postupom v oblasti výstavby/deštrukcie ciest.

Zoznam konkrétnych ciest tu uvedený z mojej strany nebude. To, čo tu píšem, si len myslím, nečerpám zo žiadnych dokumentov.

Skôr sa venujem len cestám z hľadiska stavebného/logistického významu. Postup výstavby, prestavby a samozrejme aj prípadnej deštrukcie. Mohlo by to byť vnímané tak, že tu dávam tému len ako “ničiť a ničiť”, nie je to tak, pretože dnes v mnohých krajinách sveta sú vojenskí inžinieri, ktorí stavajú stovky nových kilometrov ciest. Afganistan a Irak sú také najznámejšie krajiny.

Takto to vnímam aj ja: Most nesporne patrí k vynálezom, ktoré ľudstvo rýchlo posunuli po imaginárnom rebríku pokroku. Mosty v dobrých časoch ľudí spájajú, urýchľujú cesty jedného k druhému. V čase vojny sa stávajú prvými obeťami deštrukcie. Hrozné je, ak mosty búrajú tí, čo ich postavili, aby aspoň na krátky čas zadržali nepriateľský útok. :imp:

ministerstvo obrany dalo na pripomienkovanie material (na tyzden)

Návrh Dlhodobého plánu prípravy a rozvoja podpory obrany štátu s výhľadom do roku 2015

mosr.sk/pripomienkove-konania

je tam aj o dopravnej infrastrukture cosi

wazari,

a kde presne :question: :unamused:

myslis, kde je ten dokument?

nie je tam presne link na dany dokument - lebo to nejak neslo
mas tam link na stranku a dany dokument (ako .zip) je tam v sucasnosti ako prvy - podla nazvu - preto som sem dal cely nazov

o doprave je tam na zaciatku aj na konci

nie je to moc do hlbky, ale vcelku zaujimave

presny link

mosr.sk/legislativa/pk/060925/navrh.zip