Od r. 2000 do r. 2003, teda za 4 roky sa investovalo do opráv (opravy vozoviek, podloží, výstavba kruhových križovatiek, nové svetelné križovatky, rozšírenie ciest atď.) ciest I., II. a III. triedy celkovo od SSC, vtedy ako od jediného majiteľa cestnej siete celkovo cca. 3 mld. SKK. Cestná sieť na Slovensku sa dostávala do stále horšej situácie. Boli aj silné povodne, silné zimy a vznikli na takmer 5-tich desiatkach úsekov zúžené vozovky, zosuny svahov, problémy nastávali v extrémne vyjazdených koľajách, stagnovala aj samotná údržba v zimnom období.
Od r. 2004 do r. 2007, teda za takmer 4 roky (financie sú už do konca roka určené) sa investovalo do tých istých opráv celkovo od SSC a 8 samosprávnych krajov celkovo cca. 15 mld. SKK. Z tejto sumy investovala samospráva 61%. Celkovo sa v I. etape opráv rozhodol BA VÚC, že investuje zo svojho rozpočtu 500 mil. SKK. Podobne veľkú akciu odvtedy nezopakoval. Hneď za ním to bol ZA VÚC, ktorý sa rozhodol cez PPP opraviť cesty za 800 mil. SKK a následovali PO a KE VÚC, ktorý každý opravil cesty po 500 mil. SKK. PO aj KE VÚC si vzali úvery od EIB, čím dokázali svoje cesty opraviť ďalšími 2,1 mld. SKK. Sám štát znásobil svoje financie a dáva ročne 1,5-2 mld. SKK na tieto opravy. Minulý rok sa rozhodol aj TN VÚC preinvestovať na svojich cestách 400 mil. SKK.
Čistý nárast výdavkov na základné investície do ciest I.-III. triedy je teda min. mnohonásobný. Výsledom toho je fakt, že všetky úseky v havarijnom stave v BA, ZA, PO aj KE VÚC sa podarilo opraviť a na riešenie tých novších zlých úsekov sa používajú bežné výdavky v rozpočtoch krajov. Mierny posun nastal aj v TN kraji. Sám štát však bude musieť investovať oveľa viac, ako doteraz do opráv ciest I. triedy. Na to, aby sa stalo viac ako 60% ciest I. triedy dobrými a spĺňajúcimi európske štandardy, tak na to by musela SSC dávať len na takéto opravy ročne sumu min. 5 mld. SKK a to min. 3 roky za sebou. Štát na to šancu má, respektíve už by nemal spraviť takú chybu, že nebude investovať do opráv svojich ciest. Pretože následky sa potom odstraňujú len veľmi ťažko a stojí to aj oveľa viac peňazí.
Najhoršie cesty sú celkovo v krajoch, kde sa nepreinvestovalo viac ako 0,5 mld. SKK naraz za 2 roky. Sú to TT, NR, BB a TN kraj. TT VÚC už podpísal úver s bankou, takže ten sa zapíše do ďalších 4 rokov ako kraj, ktorý preinvestuje na svojich cestách celkovo 2,1 mld. SKK.
Zaujímavé tiež je, že ZA VÚC si berie úver, z ktorého chce dať ďalších 300 mil. SKK na rozsiahlejšie opravy svojich ciest. BA VÚC má šancu získať z EÚ sumu 400-500 mil. SKK na svoje cesty do r. 2010. A aj TN kraj uvažuje o vhodnej forme opráv ciest v hodnote 1 mld. SKK do r. 2009.
Najvýraznejšie problémy sa črtajú na južnom a strednom Slovensku od NR po BB kraj. Pričom najhoršia cestná sieť je v BB kraji. Ten si vzal úver vo výške 200 mil. SKK na lepšie strojné vybavenie svojich stredísk údržby ciest.
Cesty I., II. a III. triedy sa teda zlepšujú. Zlepšuje sa ich stav. Na väčšie investície treba nové cestné obchvaty a rýchle budovanie diaľničnej siete. Ale samotný stav ciest sa za posledné 4 roky skutočne zlepšil. Existuje cca. 3.000 km ciest II. a III. triedy, ktoré majú nový povrch, spevnené krajnice, upravené priekopy a doplnené zvislé dopravné značenie a tento stav im vydrží bez problémo ďalších 10-15 rokov. A to je zásadný posun dopredu. Samozrejme, že opravených ciest je oveľa viac, celkovo takmer 5.000 km, ale mnohé bude treba o 6-8 rokov opraviť znovu.
Zlepšenie nastalo. Dúfajme, že sa situácia neobráti. 