Cestná sieť v SR a jej financovanie

Táto téma je strategickou pre rôzne plány a rozvojové programy, ktoré sa plánovali alebo plánujú v oblasti cestnej siete. Momentálne je rozpracovaná v 1. svojom príspevku a preto je zamknutá. Doplnená a odomknutá bude do 30 dní. Spadať do nej budú také projekty ako Cestné obchvaty 10 mld. SKK, Cestné tunely 5 mld. SKK atď. Financovanie = rozvoj, rekonštrukcia, obnova, modernizácia, údržba. Kto by mal cestnú sieť financovať, kto by sa mal o ňu a v akom rozsahu starať a akým spôsobom a systémom by to malo byť financované ? Zarobí si na seba cestná sieť ? Ako je to vo svete ? Zámerom budú cesty I.-III. triedy, nie priamo diaľničná sieť.

Ďakujem za pochopenie. :laughing:

Na začiatok môj návrh pre financovanie cestnej siete v SR. :arrow_right:

Diaľničná sieť:

Výstavba diaľničnej siete:

Prvých 10 rokov financovať diaľnice sumou priemerne ročne 40 mld. SKK.

Oprava diaľničnej siete:

Každým rokom investovať 1 mld. SKK predovšetkým na opravu povrchu, odpočívadiel, info-systémov.

Údržba diaľničnej siete:

Ročne vyčleniť cca. 1 mld. SKK.

Diaľnice spolu: 42 mld. SKK.

Investície do cestnej siete, cesty I.-III. triedy:

Cez SSC ročne investovať min. 5 mld. SKK priamo do opráv ciest. Ďalej investovať min. 2 mld. SKK do výstavby nových ciest I. triedy. Ďalej je potrebné riešiť horské priechody a to ročnou sumou 3 mld. SKK. Ďalej je potrebné zabezpečiť údržbu ciest, ktorá by stála cca. 2 mld. SKK ročne, v tomto sú rezervy na technické vybavenie ako sú sypače, kosačky atď.

Cez VÚC ročne investovať na opravu ciest II. a III. triedy ročne 8 mld. SKK. Na údržbu ciest je potrebné dať sumu vo výške cca. 2 mld. SKK, v tomto sú rezervy na technické vybavenie ako sú sypače, kosačky atď.

Cestné obchvaty. Jednoznačne je potrebné postaviť min. 280 cestných obchvatov, pretože tie už mali dnes stáť a nestoja. Ročná suma by mala byť na úrovni min. 6 mld. SKK.

Cesty I.-III. triedy spolu: 28 mld. SKK.

[size=150]Cestná infraštruktúra spolu: priemerne 70 mld. SKK ročne súvislých 10 rokov.[/size]

Rozbor: Na začiatku desaťročného plánu mierne navyšovanie, predovšetkým silná príprava pozemkov, legislatívy, vyhlásenie tendrov, ŽP, … kvalitné štúdie a projekty tak, aby bolo možné naraz technicky zvládať masívnejšiu výstavbu diaľničnej siete a zároveň rozsiahlu opravu ciest nižšej kategórie, II. a III. triedy. Návrh predpokladá aj modernizáciu strojného a technického vybavenia všetkých zložiek cestárov.

Zdroje:

  1. EÚ. Cestná doprava by mala mať v rámci dopravnej infraštruktúry hlavnú prioritu.
  2. Európska Investičná banka.
  3. Súkromné banky, využiť špeciálne “diaľničné úvery” v kombinácií faktu, že SR je v EÚ a OECD.
  4. Rozbehnúť projekt PPP a cez neho postaviť max. odporúčaných diaľničných km, 200 km na D1, R2 a D4.
  5. Štátny rozpočet - dane z palív, elektronické mýto, ďalšie dane.
  6. Rozpočty vyšších samospráv, VÚC. Znovu využiť EÚ a banky. Podpora vlády pre projekty.

Záver: Po desiatich rokoch aktívnej výstavby, pred tým dva roky pre prípravu plánu by sa dosiahlo zlepšenie stavu cestnej infraštruktúry v SR, postavenie viac ako 60% potrebnej diaľničnej infraštruktúry a ďalších 15-20% rozostavanej diaľničnej infraštruktúry, zásadné zlepšenie technického stavu ciest I. triedy a zároveň zlepšenie stavu vozoviek ciest II. a III. triedy, zlepšenie dopravnej situácie v mestách, zníženie dopravnej nehodovosti, rozvoj regiónov, zníženie regionálnych rozdielov a rast zamestnanosti a veľmi dobrý výhľad pre dokončenie rozvoja cestnej infraštruktúry v priebehu nasledujúcich 10 rokov.

Ceny samozrejme rátajú s navyšovaním podľa rastu inflácie - ropa, oceľ, stavebné materiály.

Spoplatnené úseky ciest v r. 2006:

ssc.sk/custom/doc/CDB/spopla … y_2006.jpg

Často som kritizovaný, že nedávam úplné vysvetlenia k financovaniu cestnej siete a že neprihliadam na ekonomické možnosti SR.

Diskutujem o tom cez IS aj cez maily. A rozhodol som sa napísať niečo aj na fórum.

Často kritizujem napríklad to, že zvýšenie výdavkov na výstavbu diaľnic ročne o viac ako 50% je nezvládnuteľné pre súčasný slovenský trh, jednoducho sa financie nedokážu preinvestovať a to tak pre nepripravenosť na trhu ako aj pre zlé až nedostatočné prípravné práce.

Preto tu ponúkam na základe rozhovorov cez IS práve plynulé navyšovanie financií v cestnej sieti, posúďte už sami. :arrow_right:

Moja odpoveď na otázku ako zvýšiť plynule investície do cestnej siete, napísané v IS medzi mnou a Andrejom:

Uvediem aj maximálne sumy pre cestnú infraštruktúru a jej rozvoj. :arrow_right:

Dokončenie celej diaľničnej siete (D1-D4, R1-R7):

D1: 200 mld. SKK (rozšírenie D1 BA-TT a D1 PO-KE na 3+3 pruhy a opravy)
D2: 10 mld. SKK (len opravy)
D3: 40 mld. SKK
D4 na 3+3 pruhy + tunel cez Malé Karpaty: 70 mld. SKK

R1: 30 mld. SKK (obchvaty BB a NR, opravy)
R2: 170 mld. SKK
R3: 150 mld. SKK (cez Donovaly)
R4: 40 mld. SKK
R5: 1 mld. SKK
R6: 10 mld. SKK
R7: 75 mld. SKK

Spolu: cca. 800 mld. SKK

Prestavba cestnej siete a komplexné opravy + doplnenie odpočívadiel atď.:

Dosiahnutie stavu 5 000 km ciest I. triedy: 200 mld. SKK
Dosiahnutie stavu 6 000 km ciest II. triedy: 180 mld. SKK
Dosiahnutie stavu 6 000 km ciest III. triedy: 20 mld. SKK

Dostavba cestných obchvatov:

Bez diaľničných a cestných obchvatov postavených pri cestnej a diaľničnej sieti: 100 mld. SKK.

Výstavba cestných tunelov na vyťažených horských priechodoch: 50 mld. SKK.

Správa a údržba ciest:

Diaľničná sieť: 5 mld. SKK
Cestná sieť I.-III. triedy: 10 mld. SKK

Celková suma: 1365 mld. SKK je možné reálne preinvestovať (+príprava) v horizonte 20-25 rokov. Samozrejme odporúča sa zaviesť Cestný fond, pretože sa dá predpokladať, že po skončení tohto plánu bude potrebné po cca. 40 rokoch začať priebežne celú cestnú sieť opravovať a to znovu v horizonte 20-25 rokov. V tejto sume nie je vyčíslená priebežná údržba cestnej siete a ani prípravné práce - povolenia, výkupy pozemkov, projektová dokumentácia atď., takže reálna suma dosahuje cca. 1500 mld. SKK, teda ročná suma po dobu 25 rokov by mala byť 60 mld. SKK.


Teraz je možné porovnávať s tým, aké programy by sa mali rozbehnúť a čo sa realizuje, čo sa nerealizuje a čo SR delí od vyspelých krajín sveta zoskupených napríklad v G7. Netvrdím, že v týchto štátoch je dokonalá cestná sieť, ale tieto plány tam existujú a plnia sa. :bulb:

Velmi zaujimave Dy, urcite s tymto velmi komplexnym materialom si oslovil aj kompetentnych, snad by si nam mohol aj neskor dodat ohlasy od nich, ci sa to berie do uvahy alebo sa kazde 4 roky meni koncepcia podla toho kto je u koryta.

Určite sa k tomu vyjadrím, minimálne počkám na prvé kroky SSC, NDS, a.s. a VÚC a hlavne MDPT, lebo už sa zase objavujú také náznaky, že sa bude NDS a SSC spájať, pričom nie je jasné, či sa aj SSC stane a.s.

Ešte som zabudol doplniť, že suma, ktorá vyzerá tak hrozivo, nie je až taká veľká, pretože je to síce jeden celý ročný HDP SR, ale je to plán na 25 rokov a HDP v SR rastie každým rokom o viac ako 5%, takže na konci to nebude 1x ročné HDP. Je to veľa, ale na druhú stranu sa dáva na cestnú infraštruktúru aj najviac financií z celej dopravnej infraštruktúry. Akurát sa buď financie neprestavajú alebo sa predražujú stavby atď., takže konečný výsledok nie je často vôbec vidieť.

A ešte k tomu, že je to naozaj veľa. Ano je, ale je to preto, že sa v SR stavali cesty “hore kopečkom, dole kopečkom”, chýba podložie, lepšie merania, vykúpené pozemky pod cestami, lepší materiál, váhy na kamióny, odkanalizovanie atď. - rýchlo postavené v rámci celej SR, ale aj to bude dlhodobo opravované. Nakoniec tie rôzne prepočty a materiály hovoria jasne, ale ani jeden sa neplní. A tak je to od tohto programu vzdialené veľmi ďaleko. :unamused:

dialnice.info/viewtopic.php?t=4560

Je chybou, keď sa škrtajú financie na výstavbu ciest I. triedy, lebo týchto financií nie je veľa, respektíve vo výstavbe je minimum ciest I. triedy a suma 250 mil. SKK je citeľná.

Taktiež je chybou, keď sa plánuje šetriť na údržbe diaľničnej siete, lebo tá už je dnes výrazne podfinancovaná.

Dopravná infraštruktúra je to, čo tu chýba investorom a to, čo robí SR zaostalou.

Zostáva len dúfať, že rozpočet na rok 2007 bude na tom pre cestnú dopravnú infraštruktúru lepší ako rok 2006. A všeobecne by sa mal skôr rozpočet dodržať a škrtať na ďalší rok.

Mnohí sa ma pýtate cez IS, že či je položka 250 mil. SKK taká strašná, že je rozostavaná len jedna cesta medzi Oravou a Kysucami, no a že tak príde len k jej miernemu posunu, ale že to ešte neznamená, že sa ďalší rok nedá o 250 mil. SKK na danú cestu viac. :bulb: :arrow_right:

To je všetko možné, nie som veštec. Ale pozor, tu ide o výstavbu, teda o všetko, čo k nej spadá. Osobne si myslím, že by sa malo šetriť celoplošne, než spomaliť jeden konkrétny projekt. A ide o veľa, len z cestných obchvatov: severný v Trnave za 1,3 mld. SKK, juhovýchodný v Trenčíne za 2 mld. SKK, obchvat Galanty za 2,1 mld. SKK, … to sú všetko cesty I. triedy, spadajúce pod SSC. Nie je to len o jednej ceste. Naviac, SSC v položke výstavba môže zahrnúť aj už napríklad rôzne zosuvy pôdy, dnes sa opravujú min. 2 zosuvy, plánujú sa ďalšie, cena ide do 400 mil. SKK atď.

Keď už sa raz naplánuje nejaký balík financií na cestnú infraštruktúru, mal by sa dodržať. MDPT by ani nemalo mať stav, že financie zostanú neprečerpané, lebo keď vidím, že sa pomaly stavajú diaľnice, tak presuniem financie na vozový park NDS, a.s., samozrejme, nie financie z EÚ, tie sú viazané, ale myslím iné financie zo štátneho rozpočtu, úvery, mýto. A to jednoducho preto, že financií na cestnú infraštruktúru v SR ešte veľmi dlho nebude nikdy dostatok.

Všetky samosprávy na Orave dostanú viac! :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=4654

Údržba ciest a vykurovanie škôl zaťažuje rozpočty viac ako ostatné samosprávy.

Vážny je nespokojný s eurofondmi. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=4666

A má pravdu podľa mňa. EÚ je jeden z hlavných zdrojov financovania cestnej siete. :laughing:

Peniaze z únie pôjdu viac do regiónov, menej na diaľnice. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=4710

Avšak do regiónov pôjdu na cesty II. a III. triedy a tiež na obnovu stredných škôl, nemocníc atď., takže to v konečnom dôsledku nielenže ušetrí peniaze pri prevádzke týchto objektov, ale podporí to aj priamy rozvoj regiónov.

Čo sa týka diaľnic, len sa potvrdzuje, že sa malo začať aj s PPP alebo treba sem nasmerovať viac úverov či ubrať zo sociálnych dávok.

Zaujimavy navrh, dialnice budu v plneni 70%, tie ostatne cesty na tom budu horsie. SR na to nema a teda nebude takou krajinou ako Rakusko, je to smutne, ale je to tak. :confused:

No, Eminem, žiaľ máš pravdu. :confused:

Na opravy išlo alebo pôjde (roky 2006, 2007) spolu suma od SSC po všetky VÚC suma cca. 7 mld. SKK. Väčšina smeruje na opravy ciest II. a III. triedy a väčšina pochádza z EIB.

Na novú výstavbu smeruje suma (roky 2006, 2007) 6 mld. SKK a dominujú hlavne investície SSC a z tohto výstavba cestných obchvatov a nových ciest II. triedy pod finančnou správou SSC.

Kontrakt 2007

Kontrakt medzi MDPT a SSC je uzavretý na dobu určitú, od 01. januára 2007 do 31. decembra 2007 a má hodnotu 4 407 614 000 SKK (štátny rozpočet, EÚ-ERDF).

SR dáva v r. 2007 na diaľničnú sieť 1,2% HDP, na cesty I. triedy 0,25% HDP a na II. a III. triedy by sa malo dať v tomto roku 0,4% HDP, takže celkovo sa dáva na výstavbu, opravy a údržbu cestnej siete v SR mimo ciest IV. tr., V. tr., VI. tr. a lesných a poľných ciest suma zodpovedajúca 1,85% HDP. Ako celková suma je to žalostne málo a je jasne vidieť, že hlavne cesty I. triedy budú naďalej vystavené enormnej záťaži.

Na to, aby sa SR mohla pochváliť kvalitnejšou cestnou sieťou by sa muselo dať len na výstavbu diaľničnej infraštruktúry ročne min. 1,5% a na opravy celej cestnej siete min. 0,5% HDP. Správne by sa výdavky na cesty II. a III. triedy ani nemali rátať, ale ako je vidno, tak ani to nepomohlo.

Pričom sú krajiny, ktoré dávajú bez problémov len na výstavbu diaľničnej siete 1,5%-2% HDP ročne. Pravda, v týchto štátoch sú na tom potom horšie samotné hlavné cesty, ale aspoň sa z nich presúva doprava na diaľnice a tie najhoršie úseky sa postupne komplexne opravujú.

Vo všeobecnosti platí, že štát OECD by mal dávať len na novú výstavbu v cestnej a železničnej infraštruktúre ročne min. 2% HDP. V SR by to predstavovalo sumu 33-35 mld. SKK a to sa ani s eurofondami zatiaľ nedarí dosiahnuť, čo je chyba. Buď zle rozdelených eurofondov alebo zle rozdeleného rozpočtu alebo celkovo zlej dopravnej politiky štátu, prípadne všetky faktory spolu.

Krajskí primátori chcú spoplatniť veľké stavby :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=8266

Od r. 2000 do r. 2003, teda za 4 roky sa investovalo do opráv (opravy vozoviek, podloží, výstavba kruhových križovatiek, nové svetelné križovatky, rozšírenie ciest atď.) ciest I., II. a III. triedy celkovo od SSC, vtedy ako od jediného majiteľa cestnej siete celkovo cca. 3 mld. SKK. Cestná sieť na Slovensku sa dostávala do stále horšej situácie. Boli aj silné povodne, silné zimy a vznikli na takmer 5-tich desiatkach úsekov zúžené vozovky, zosuny svahov, problémy nastávali v extrémne vyjazdených koľajách, stagnovala aj samotná údržba v zimnom období.

Od r. 2004 do r. 2007, teda za takmer 4 roky (financie sú už do konca roka určené) sa investovalo do tých istých opráv celkovo od SSC a 8 samosprávnych krajov celkovo cca. 15 mld. SKK. Z tejto sumy investovala samospráva 61%. Celkovo sa v I. etape opráv rozhodol BA VÚC, že investuje zo svojho rozpočtu 500 mil. SKK. Podobne veľkú akciu odvtedy nezopakoval. Hneď za ním to bol ZA VÚC, ktorý sa rozhodol cez PPP opraviť cesty za 800 mil. SKK a následovali PO a KE VÚC, ktorý každý opravil cesty po 500 mil. SKK. PO aj KE VÚC si vzali úvery od EIB, čím dokázali svoje cesty opraviť ďalšími 2,1 mld. SKK. Sám štát znásobil svoje financie a dáva ročne 1,5-2 mld. SKK na tieto opravy. Minulý rok sa rozhodol aj TN VÚC preinvestovať na svojich cestách 400 mil. SKK.

Čistý nárast výdavkov na základné investície do ciest I.-III. triedy je teda min. mnohonásobný. Výsledom toho je fakt, že všetky úseky v havarijnom stave v BA, ZA, PO aj KE VÚC sa podarilo opraviť a na riešenie tých novších zlých úsekov sa používajú bežné výdavky v rozpočtoch krajov. Mierny posun nastal aj v TN kraji. Sám štát však bude musieť investovať oveľa viac, ako doteraz do opráv ciest I. triedy. Na to, aby sa stalo viac ako 60% ciest I. triedy dobrými a spĺňajúcimi európske štandardy, tak na to by musela SSC dávať len na takéto opravy ročne sumu min. 5 mld. SKK a to min. 3 roky za sebou. Štát na to šancu má, respektíve už by nemal spraviť takú chybu, že nebude investovať do opráv svojich ciest. Pretože následky sa potom odstraňujú len veľmi ťažko a stojí to aj oveľa viac peňazí.

Najhoršie cesty sú celkovo v krajoch, kde sa nepreinvestovalo viac ako 0,5 mld. SKK naraz za 2 roky. Sú to TT, NR, BB a TN kraj. TT VÚC už podpísal úver s bankou, takže ten sa zapíše do ďalších 4 rokov ako kraj, ktorý preinvestuje na svojich cestách celkovo 2,1 mld. SKK.

Zaujímavé tiež je, že ZA VÚC si berie úver, z ktorého chce dať ďalších 300 mil. SKK na rozsiahlejšie opravy svojich ciest. BA VÚC má šancu získať z EÚ sumu 400-500 mil. SKK na svoje cesty do r. 2010. A aj TN kraj uvažuje o vhodnej forme opráv ciest v hodnote 1 mld. SKK do r. 2009.

Najvýraznejšie problémy sa črtajú na južnom a strednom Slovensku od NR po BB kraj. Pričom najhoršia cestná sieť je v BB kraji. Ten si vzal úver vo výške 200 mil. SKK na lepšie strojné vybavenie svojich stredísk údržby ciest.

Cesty I., II. a III. triedy sa teda zlepšujú. Zlepšuje sa ich stav. Na väčšie investície treba nové cestné obchvaty a rýchle budovanie diaľničnej siete. Ale samotný stav ciest sa za posledné 4 roky skutočne zlepšil. Existuje cca. 3.000 km ciest II. a III. triedy, ktoré majú nový povrch, spevnené krajnice, upravené priekopy a doplnené zvislé dopravné značenie a tento stav im vydrží bez problémo ďalších 10-15 rokov. A to je zásadný posun dopredu. Samozrejme, že opravených ciest je oveľa viac, celkovo takmer 5.000 km, ale mnohé bude treba o 6-8 rokov opraviť znovu.

Zlepšenie nastalo. Dúfajme, že sa situácia neobráti. :bulb:

Suhlasim, situacia sa na cestach I-III. triedy zlepsila za posledne 3 roky. Nie vyrazne a nie vsade, ale celkovo citit zlepsenie.
Myslim, ze najviac sa zlepsili cesty v Zilinskom kraji. Tam uz nebudu potrebne väcsie investicie do oprav v dalsich rokoch. Zato taky BA kraj ma uz znicene aj tie cesty, ktore nedavno opravoval :unamused: