pocita sa pri vystavbe D/RC u nas s betonovymi zvodidlami ako ich pozname napr aj z A4 pri viedni (a inde v rakusku). hovoria tomu tusim “new jersey profil”.
Toto je zaujímavý dotaz. U nás sa všade uprednostňujú iné varianty, z plechu, ale ráta sa aj s betónovými zvodidlami predovšetkým na predpokladaných vyťažených úsekoch a na horských priechodoch, ale len minimum km.
skoda, ze sa betonove zvodidla viac nepreferuju. myslim, ze z dlhodobeho hladiska je to lepsia a lacnejsie riesenie. jednak sa usetri za udrzbe krikov, a aje to aj flexibilnejsie v pripade oprav casti dialnice ked sa len posunu a opravi sa cast dialnice …
Hm, počíta sa aj s betónovými zvodidlami, min. na D1, ale určite to nebude vo väčšom rozsahu. Ale nikdy nie je nič definitívne, no ja osobne si myslím, že toto je ten najmenší problém.
uz so to spominal. z dlhodobeho hladiska aj cena (nepotrebuju tak casto vymienat, aj ked je fakt ze na slovensku sa zvodidl anevymeniaju tak casto ako v rakusku
betonove zvodidla nepresvietis, co neni uplne pravda pri klasickych krikovych (hlavne v zime).
betonove zvodidla neprerazis autom a nepojdes do protismeru. aj kamion s tym ma podstatne vacsie problemy ako s klasickymi plechovymi, ktore su tam bohvie kolko rokov a ten plech uz ma uplne ine vlastnosti .. (toto je problem sem tam na ceskej D1)
dalej ponuka to velku flexibilitu pre opravach vozoviek. kedze cela je zabetonova/zafaltovana, tak sa daju len presunut betonove zvodidla a moze sa veselo opravovat a do znacnej miery oddelit premavku a teoreticky stale ma aspon 3 pruhu.
Z dlhodobého hľadiska cena … to je práve ten problém.
S tým prerazením je to sporné. Záleží ako rýchlo ideš, môže ťa to “vyhodiť” do protismeru, čo sa často stáva, takže tá záruka tam nie je a okrem toho to horšie vplýva na toho, čo do toho betónového zvodidla narazí.
Neveril by si, ale aj “plechové” zvodidlá si prechádzajú svojou modernizáciou a dnes sa postavia tak, že jednoducho osobné auto pri normálnej rýchlosti neprejde do protismeru.
A tie opravy som úplne nepochopil. Ako tam chceš mať 3-pruh? Cez stred sa jazdiť nedá a krajnica je úzka. Naviac, s betónovými zvodidlami sa horšie manipuluje ako s “plechovými”.
Ten profil ma vraj taky tvar aby auto neodrazil spät ale koleso zviedol na vozovku. Samozrejme je otazka ci to auto pri urcitom uhle a rychlosti neotoci hore nohami.
Podla mna je pre toho “narazajuceho” lepsie ked vrazi sikmo do betonu ako keby prerazil zvodidla a este by donho vpalilo par oprotiiducich aut. Protismer okrem toho zostane prejazdny pre zasahove vozidla. A je to aj “spravodlivejsie” - neodnesie si to nezainteresovany z protismeru.
Stred sa vybetonuje a “betony” sa posunu na spravne miesto a premavka fici 2+2 a mozte opravovat polovicu mozno aj viac jedneho smeru vozovky. Takto rozsirovli v rakusku A2 Medzi Knoten Vösendorf (A21/A2/S1) a Knoten Guntramsdorf (A2/A3) na 4+4 pruhy. Mali tam 3+3 tusim cementobetonove od 1962 preto vymienali celu vozovku. Pre intenzitu 140000 chceli zachovat pri prestavbe vsetky pruhy prejazdne. Stavalo sa na sirke 9 az 10,5m a tie pruhy ostali + tam bol odstavny a pruh pre stavebne vozidla.
Betonove zvodidla prenesie hydraulicka ruka o par metrov a je to.
Máš pravdu, asi to je svojím spôsobom “spravodlivejšie”.
Už som to pochopil aj s tými opravami, ďakujem ti za detailné vysvetlenie. No problém je ten, že teraz prebudovávať staré úseky je nezmysel a na nových sa s týmto riešením takmer nikde neráta. To sa dá samozrejme zmeniť, ale z hľadiska ceny sa to zrejme realizovať nebude.
A ohľadom manipulovania, s klasickými “plechovými” zvodidlami sa dá manipulovať aj ručne.
Ak bude PPP na úseku ZA-RK je možné tam takúto požiadavku aj dať.
Otázkou je, či sú betónové zvodidlá lepšie. To, že sú drahšie, to by nevadilo, keďže by to štát nestaval. Ale aj by to stálo za uváženie.
Inak sa s betónovými zvodidlami počíta na všetkých horksých priechodoch, repsektíve až sa budú meniť, inak na nových diaľniciach iba na D1 a D3 v dĺžke do 10 km.
Ja sa obávam toho, aby PPP nakoniec nebol megalomanský projekt výstavby diaľničnej siete. Aby tam nakoniec nebol luxus celej krajiny.
PPP, to bude D1 na plný profil a PO-PP, to bude D1 na polovičný profil, pričom vlastne obe stavby bude financovať štát.
Betónové zvodidlá sú podľa mňa horšie, pretože vizuálne sú krajšie “plechové” a kríky v nich, aj keď je pri tomto variante náročnejšia údržba, ale sú lacnejšie a ľahšie sa s nimi manipuluje.
AV: nepovedal by som ze sa zrovna nimi lahsie manipuluje, ako bolo spominae betonove maju kopu vyhod. pocnc tym ze ich nepresvietis ani v zime, vecsi problem prerazit a potom aj vyuzitie pri opravach.
ono rakusaci tiez nevymienali tie “krajsie a manipulovatelnejsie” na niekolko 100viek km dialnic pre nic za nic. a to zaroven samozrejme aj povrch opravovali
a to nehovorim o tom ze rakusaci sa o tie svoje plechove starali lepsie ako my
Betonove zvodidla ako som uz tu raz spominal budu na useku D1 Viedenska - Pristavny most. Pri rekonstrukcii D2 Kuty - Bratislava by sa mali tiez pouzit. Pripravuje sa generalna rekonstrukcia D2 od hranic s CR po BA, lebo tato dialnica uz dosluhuje a uz je po dobe zivotnosti.
Dalej sa betonove zvodidla planuju pouzit pri rekonstrukcii useku D1 BA - TT, rozsirenie na 3+3, ktore sa v tomto roku tiez zacina projektovo pripravovat, tento usek bude samozrejme mat cementobetonovy povrch. Okolo roku 2009 - 2010 by sa malo zacat s vystavbou tychto usekov. Ale pri tempe vystavby a financnych zdrojoch to vidim realne az okolo roku 2011 - 2012.
CB povrch na BB-TT by bolo velmi velmi mudre rozhodnutie. ohladne D2, ono je fakt ze ta dialnica uz ma co to za sebou, ale zatial ide a ako jedna z mala ma aspon ploty pozdl dialnice… aj ked uz miestami v zlom stave ale nedavno sa cast vymienala
Taktiež sa pripájam k názoru, že CB povrch by bol veľmi rozumným riešením na tomto úseku. Len kto kúpi túto na Slovensku zatial nedostupnú technológiu, kedže je finančne veľmi náročná??