Ako ďalej ? - 3 hlavné varianty si na Slovensko počkali

Vážení diskutujúci !

Nastal čas pre moju otázku. Dobre sa však zamyslite nad tým, čo sa pýtam, prípadne si vezmite mapu, prípadne aj kliknite na highways.sk, aby ste lepšie chápali a sledujte túto situáciu.

Existujú stále viaceré varianty prepojenia krajiny diaľnicami. Otázka však je, čo potom s neprepojenými časťami. Lebo o tom je zodpovednosť.

1. varianta:

D1 Bratislava-Žilina-Poprad-Košice
R1 Trnava-Banská Bystrica
D3 Žilina-Čadca-Poľsko

Najväčší kameň úrazu sú tunelové riešenia na D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a D3. Hovoríme asi o 100 mld. SKK. Aj s PPP tu má vláda problém. Vyťaženosť tu je síce enormná, ale náklady tiež. :bulb:

2. varianta:

D1 Bratislava-Žilina, D1 Ružomberok-Košice
R1 Trnava-Banská Bystrica
R3 Banská Bystrica-Ružomberok-Poľsko

Tu je najväčší problém nepripravenosť stavať R3 medzi BB a RK a na severnej vetve by sa realizoval ako na D3 len 1/2 profil na stavebne ťažkých úsekoch. Ušetrilo by sa oproti 1. variante cca. 25 mld. SKK. Otázka by sa však bola stále na tom, že by bol úsek medzi ZA a RK nedokončený a ako vieme, tranzit tam má dôvod ísť, hlavne medzi ZA a MT.

3. varianta:

D1 Bratislava-Žilina, D1 Ružomberok-Košice
R1 Trnava-Banská Bystrica
R3 Banská Bystrica-Ružomberok
D3 Žilina-Čadca-Poľsko

Táto varianta je jasná. Namiesto severnej R3 by sa súvisle stavala D3. Prioritu tam má aj Poľsko a Slovensko by malo prepojenie sever-juh. Problém zostal stále medzi ZA a MT, ale klesli by intenzity vďaka R3. Kamióny, ktoré by nemali zastávku pri ZA by tadiaľ jednoznačne išli.

Všetky 3 varianty predpokladajú spojenie všetkých 8 krajských miest. Ani jeden variant nepredpokladá v základnej kostre vzájomné prepojenie krajov samotných. Trenčiansky nebude spojený s Banskobystrickým. Banskobystrický s Košickým. V istých prípadoch by však bol prepojený Banskobystrický a Žilinský, v druhom Žilinský a Prešovský.

Dopravné problémy sú aj medzi ZA a MT (RK), ale aj medzi BB a RK. O variante cez R2 či R7 sa ani baviť nemienim, nakoľko úseky nie sú pripravené a neriešia vôbec ZA kraj. A môžu sa tu niektorí aj na hlavu stavať, ale doprava tam kolabuje a ak by sme aj chceli zmenu, MUSÍME byť zodpovední a nájsť aj riešenia pre tento región, nielen im tam nahádzať investorov a dať tam prísľuby, lebo to zodpovedná politika nie je.

O tom, že prečo nestavať R4 - ani slovo nepadlo z mojej strany a podobne sa tu tiež baviť nemienim. Severná vetva R4 je zbytočná zatiaľ, južná by stála 5-6 mld. SKK na plný profil a to sú “bodové závady”, na ktoré by “akože” financie boli, vrátane obchvatov na R2 či R3 (juh).

Čakám konštruktívnu diskusiu, nie hádky. A nemiešajte sem politiku. Konštruktívne - ak aj jeden variant, aký je návrh pre to, čo by sme neporiešili. Intenzity, vyťaženosť, ekonomika, splátky, mýto, obchdázky mimo úsekov, … nemiešajte sem prosím vás ani to, že dole na juhu sú roviny a hore sú hory a čo by bolo aké, keby nebol medveď. :wink: :smiley:

Propojení všech krajských měst pochopitelně dosáhneš i variantou s odložením dostavby D1 za ZA a vybudováním R1 + R2 s dostavbou D1 jen do Žiliny a D3 k tomu vůbec nepotřebuješ. To bys možná mohl doplnit do hlasování jako čtvrtou variantu, byť tuto variantu považujeme za špatnou.
Z mého pohledu, tedy z Čech, se mi pochopitelně nejvíc líbí 1.varianta.

D3 spaja Cadcu so Zilinou, nema velky vyznam na prepojenie krajiny…

optimalny model prepojenia krajiny je:
D1 po KE plny profil, R1 plny profil, R2 ZV-KE s vyriesenymi bodovymi zavadami, R3 MT-BB “nejako” poriesena (napriklad aj docasne cez rozne upravy na Donovaloch)

Suhlasim,

D1 je uz tak “daleko” ze nema zmysel upustat od “severneho obluka”. (uz len kvoli useku ZA-MT)
v dalsej faze R1+R2 (TT-ZV-BB, LC-KE) a prepojenie BB na D1 (bud MT alebo RK)

v tych navrhoch nie su spomenute ziadne casove relacie. bez nich sa to neda.

okrem toho tu R1 TT-NR som nepochopil nebolo to myslene TT-ZV :question:

okrem toho by bolo treba specifikovat kde ma byt polovicny profil.

VArianta 1 modifikovana - ja by som nestaval D3 na plny profil zatial, ale skor na polprofil a dal by som prioritu na bodove zavady R2, R3.

suhlasim s melom, dokonca ja by som na D3 preferoval iba usek Cadca-Polsko. A viac sa zamerat na bodove zavady po celom slovensku :slight_smile:

ja by som s tymto suhlasil :slight_smile:

Bez ohladu na casovy ramec treba urychlene (“od zajtra”) budovat R1 celu a na plny profil, lebo su tam vsade prekrocene intenzity. Na D1 podobne, niektore useky by teoreticky stacili na polovicny profil (napr Fricovce-Svinia), ale v zaujme plynulosti premavky by tiez mohli byt budovane v plnom profile.

Co sa tyka ankety, najblizsie mam asi k moznosti 2 (to sa da ako tak stihnut do roku 2010), ale hlasoval by som za pridanie stvrtej hlasovacej otazky :wink: “Iny variant (popisat v diskusii)”.

A nespochybnujem potrebu D3, ako napojenia na Cesko a Polsko, ale s prepojenim Slovenska ako takeho ma len malo spolocne.

V1 ale modifikovana na 1/2 profil niektorych casti D3 a podla moznosti to preklasifikovat na Rx, obchvaty na R2 a R7 ..

Nikto ste ma nepochopili … ale fajn, fajn. :smiley: :arrow_right:

  1. Časový horizont do r. 2015.
  2. D3/R3 severná vetva majú priam strategický význam:

Slovensko má dnes diaľničné napojenie na Českú republiku, Rakúsko aj Maďarsko. Chýba Ukrajina a Poľsko. Ukrajina je jasná trasa, ale hlavne zatiaľ zbytočná. Poľsko je strategická krajina, množstvo firiem, veľa kamiónov, značný tranzit, obrovské územie. Je nevyhnutné sa na Poľsko napojiť, pochopili to tak Nemci ako aj Česi a chápeme to aj my. Ja už som len navrhol v rámci variantov, že kadiaľ.

  1. Vzhľadom na dané podmienky som neuviedol možnosti súvislého prepojenia cez R2. Kto chce, založte si tému a diskutujte si tam k tomu. :exclamation:

  2. D3 je v mojom návrhu všade len na 1/2 profil, podobne ako R3 severná varianta. Aj napojenie na Poľsko nemá takú prioritu, ako by to malo byť.

  3. Bodové závady = 30 mld. SKK. A je na to 8 rokov, takže ja ich globálne nevidím ako problém. A myslím nimi úseky na R2.

Slovensko buduje de facto variant 1, ale aj tak podľa PPP a v r. 2010 príde otázka na iné varianty. To dnes vidím. D3 sa nezaradila do PPP a štát ju bude len problematiky stavať, resp. max. 1-2 kratšie úseky. Kým R3 severná vetva sa stavia aktívnejšie a bude tam v r. 2010 cca. 15 km RC a zrejme ďalší 4-5 km úsek rozostavaný. To vyvolá tlak na BB-RK, len logicky, ak nebude ZA-MT ani len rozostavaný. :bulb:

A preto táto téma. :wink: Ľudkovia, skúste niekedy odmyslieť politické vnímanie, stránku blizsienaokolo.com aby ste sa tu nevyjadrovali “k severnému oblúku” a buďte vecní. Ja ešte viem, o čom píšem. Človek Vám to tu chce oživiť, aby ste videli aj trošku reality, ale tu je to asi fakt škoda, lebo každý si melie len to svoje. Zdravím MH (ten určite vie, aké to tu je). :wink:

Prepojenie všetkých krajských miest sa dá dosiahnuť aj úplne inak. :arrow_right:

D1 Bratislava-Žilina
R1 Trnava-Banská Bystrica
R7 Bratislava-Lučenec
R2 Lučenec-Košice

Akurát táto varianta je už úplne nereálne. 3 vetvy, ani jedna spojená s nejako ďalej. Nedoriešené napojenie na Poľsko. A hlavne teda, R7 nie je pripravená a do r. 2012-2013 by sa ešte len musela riešiť trasa, pozemky, štúdie, projektové dokumentácie, povolenia. Potom do r. 2014 tendre a za rok sa to postaviť nedá. :wink:

Preto som to nemal v možnostiach. :wink:

Inak, ďakujem za poslednú vetu - po tom dlhom príspevku, že čo sa dá, je jasné, že názor máš. :bulb:

Ak do roku 2015 a ak berieme do uvahy aj zahranicie, tak potom:

*D1 az po Bidovce
*D3 a R5 cela, profil podla potreby
*R1 cela
*R3 neviem posudit, ale max severna vetva

takze to ma blizko k variantu 1 :slight_smile:

Ak by Madari a Poliaci boli schopni do roku 2015 schopni postavit S19/M30, pomohlo by nam to. Nam by stacilo postavit pomerne lacnu R4 (Presov-Svidnik… odhadovane naklady 12mld) a spolu s D3+D1 by sa odlahcila tranzitna doprava popri trase planovanej R3.

A R2 by mala byt v roku 2015 cela rozostavana, od Lucenca po Moldavu nad Bodvou by mal stacit polovicny profil

teoretik,

V takom prípade je R3 severná vetva zbytočná a zaradila by sa len do bodových závad nutných obchvatov.

Osobne si nemyslím, že je vhodné budovať severnú R4. Nie sú tam intenzity a skôr by som tlačil po dostavbe D3 na R3. A nemáš pravdu v tých nákladoch, lebo skoro 10 mld. SKK je len obchvat PO na R4. Podobná cena ako je na D1 PO. :wink:

No tak od r. 2015 treba nasmerovať tak priority, aby do r. 2020 bolo to, čo sa dnes plánuje na 75% doriešené.

To je celá R2 rozostavaná alebo dostavaná. Predpoklad je, že do r. 2015 by sa tam 20-25 mld. SKK preinvestovalo na 1/2 profiloch obchvatov. Takže by to problém nebol.

Rozostavať celú D4. Na to netreba zabúdať.

A jednoznačne rozostavať D1 po Michalovce.

K D3 Diaľničiarovi: Myslíš, že má význam stavět na 1/2 profil mezi Žilinou a Čadcou?
Tam má I/11 vcelku slušné parametry, ale je dost vytížená, tam by se podle mého mělo stavět rovnou na plný profil, ideální harmonogram bych viděl asi takto:

  1. do r. 2010 dostavět 1/2 profil od Svrčinovce na hranici PL a 2.etapu obchvatu Čadce
    další etapy už naplný profil:
  2. 2009-11 Brodno - KNM
  3. 2011-13 KNM - Krásno n. K.
  4. 2013-15 Krásno n. K. - Svrčinovec (dostavba obchvatu Čadce na plný profil)
  5. 2016-19 Strážov - Brodno
  6. po r. 2020 . dostavba na hranice s PL na plný profil.

Uplne suhlasim s Jardom.

Variant 1 je pre Slovensko najlepsim lebo D3 vyriesi tranzit do CR aj PL a R3 len PL.

Ja osobne ale nevidim dovod preco sa nestavia aj D3 na PPP. Intenzity su tam slusne, takze by to slo aj bez tienoveho myta…
Potom by do r. 2015 slo postavit ovela viac z R2 prip. R3, R4 juh a obchvat PO.

tak nejak som to aj myslel, len som sa zle vyjadril :wink:

Intenzity nie su, ale ak by sa rozhodli stavat aj Poliaci a Madari, mohla by nam s celym projektom pomoct EU a pre nas by to bolo v konecnom dosledku pomerne vyhodne, lebo by sa znizila potreba budovat drahu R3.
Inak tych 12mld je od konca obchvatu Presova po zaciatok obchvatu Svidnika (je to na ndsas.sk). Obchvat PO je drahy, ale potrebny bude aj ked sa suvisla R4 nebude stavat

suhlasim

EÚ nám pomáha stavať aj R3. A nebyť EÚ, ani sa R3 nestavia. :wink:

Ak by sa aj nestavala R3, musela by potom SSC stavať cestné obchvaty za miliardy. Išiel si tadiaľ niekedy ?

Obchvat Prešova na R4 sa neplánuje stavať pred r. 2020. Plánuje sa od r. 2010 do r. 2017 stavať obchvat na D1 Prešov, pričom v r. 2015 sa má uviesť do prevádzky.

Osobne si myslím, že do r. 2015 by stačil aj 1/2 profil. :wink:

Ďakujem devil za upozornenie a prosím aj príslušného moderátora o OPRAVU. Myslel som samozrejme R1 Trnava-Banská Bystrica. (len ja som si to písal vo worde a mal som to tam celé so všetkými krajskými mestami a inými menšími a toto mi vyšlo a ani som si to nevšimol). :blush:

No, ale dúfam, že každý pochopil. :smiley: