Vážení diskutujúci !
Nastal čas pre moju otázku. Dobre sa však zamyslite nad tým, čo sa pýtam, prípadne si vezmite mapu, prípadne aj kliknite na highways.sk, aby ste lepšie chápali a sledujte túto situáciu.
Existujú stále viaceré varianty prepojenia krajiny diaľnicami. Otázka však je, čo potom s neprepojenými časťami. Lebo o tom je zodpovednosť.
1. varianta:
D1 Bratislava-Žilina-Poprad-Košice
R1 Trnava-Banská Bystrica
D3 Žilina-Čadca-Poľsko
Najväčší kameň úrazu sú tunelové riešenia na D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a D3. Hovoríme asi o 100 mld. SKK. Aj s PPP tu má vláda problém. Vyťaženosť tu je síce enormná, ale náklady tiež. ![]()
2. varianta:
D1 Bratislava-Žilina, D1 Ružomberok-Košice
R1 Trnava-Banská Bystrica
R3 Banská Bystrica-Ružomberok-Poľsko
Tu je najväčší problém nepripravenosť stavať R3 medzi BB a RK a na severnej vetve by sa realizoval ako na D3 len 1/2 profil na stavebne ťažkých úsekoch. Ušetrilo by sa oproti 1. variante cca. 25 mld. SKK. Otázka by sa však bola stále na tom, že by bol úsek medzi ZA a RK nedokončený a ako vieme, tranzit tam má dôvod ísť, hlavne medzi ZA a MT.
3. varianta:
D1 Bratislava-Žilina, D1 Ružomberok-Košice
R1 Trnava-Banská Bystrica
R3 Banská Bystrica-Ružomberok
D3 Žilina-Čadca-Poľsko
Táto varianta je jasná. Namiesto severnej R3 by sa súvisle stavala D3. Prioritu tam má aj Poľsko a Slovensko by malo prepojenie sever-juh. Problém zostal stále medzi ZA a MT, ale klesli by intenzity vďaka R3. Kamióny, ktoré by nemali zastávku pri ZA by tadiaľ jednoznačne išli.
Všetky 3 varianty predpokladajú spojenie všetkých 8 krajských miest. Ani jeden variant nepredpokladá v základnej kostre vzájomné prepojenie krajov samotných. Trenčiansky nebude spojený s Banskobystrickým. Banskobystrický s Košickým. V istých prípadoch by však bol prepojený Banskobystrický a Žilinský, v druhom Žilinský a Prešovský.
Dopravné problémy sú aj medzi ZA a MT (RK), ale aj medzi BB a RK. O variante cez R2 či R7 sa ani baviť nemienim, nakoľko úseky nie sú pripravené a neriešia vôbec ZA kraj. A môžu sa tu niektorí aj na hlavu stavať, ale doprava tam kolabuje a ak by sme aj chceli zmenu, MUSÍME byť zodpovední a nájsť aj riešenia pre tento región, nielen im tam nahádzať investorov a dať tam prísľuby, lebo to zodpovedná politika nie je.
O tom, že prečo nestavať R4 - ani slovo nepadlo z mojej strany a podobne sa tu tiež baviť nemienim. Severná vetva R4 je zbytočná zatiaľ, južná by stála 5-6 mld. SKK na plný profil a to sú “bodové závady”, na ktoré by “akože” financie boli, vrátane obchvatov na R2 či R3 (juh).
Čakám konštruktívnu diskusiu, nie hádky. A nemiešajte sem politiku. Konštruktívne - ak aj jeden variant, aký je návrh pre to, čo by sme neporiešili. Intenzity, vyťaženosť, ekonomika, splátky, mýto, obchdázky mimo úsekov, … nemiešajte sem prosím vás ani to, že dole na juhu sú roviny a hore sú hory a čo by bolo aké, keby nebol medveď.
![]()