Ide o sumu cca. 1,5 mld. EUR. V princípe všetky kontrakty nad 1 mld. EUR sú dnes lákavé, takže by to malo zabezpečiť dostatočný záujem vo svete a prihlásia sa aj stavebné firmy nad 10.000 zamestnancov.
Ale je aj dosť pravdepodobné, že len vytvoria každá konzorcium s niektorou z domácich.
Ja to vidím takto, ako základné osy:
DDM GROUP + STRABAG (Doprastav ako domáci)
SKANSKA + VINCI (domáce firmy Skanska)
INŽINIERSKE STAVBY + COLAS
VÁHOSTAV + ???
Záujem prejavia určite aj MOTA ENGIL, ďalšie francúzske firmy ako poddávatelia tých, čo tu už sú, možno aj Gréci, aj keď neviem, lebo v Grécku sú vyťažení a nemajú dostatok voľných kapacít na takéto stavby. Neviem, myslím si, že J&P Avax, OHL alebo Dragados sem neprídu.
Potom je tu ešte celá séria finančných skupín a bánk. Ale to už sú len teórie.
PPP: BANKY + STAVEBNÉ FIRMY a fin. skupiny nie sú potrebné, príp. ich majú sami stavbári ako dcérske firmy
PPP: Finančné skupiny (príp. +banky) + stavebné firmy.
Základný kameň problému bude mýto. Štát chce celoplošné, ale investor bude chcieť nejaké záruky na dosah na svojich úsekoch. V tom bude ešte možno chaos. Tam hodne záleží od štátu, inak skončíme ako napr. v Chorvátsku, kde dodnes sú možnosti mýta rôzne a hlavne tam bol štát škodný finančne.
Až sa podpíše zmluva so štátom, potom tu bude šanca, že sa to cez PPP postaví. Musí sa tak ale stať nie v r. 2009, aby to v r. 2010 zrušila nová vláda, malo by sa podpísať už v r. 2008.
No a k sprejazdnenosti pomlčím, lebo vešteckú guľu nemám. Mohlo by to byť v r. 2011-2012. To záleží aj od toho, ako sa bude stavať a kedy sa podpíše zmluva.
Podla mna sa to este cele zdrzi, stavat sa zacne iba na niektorych usekoch a nakoniec bude nejaky dodatok k zmluve, aby sa urychlene stihol do volieb urobit aspon usek janovce-jablonov a fricovce-svinia.
Ostatne vidim najskor na 2012
V podstate je vsak pre mna dolezitejsia cena ako termin sprejazdnenia
Podla mna tento projekt skonci katastrofou - ci uz financnou alebo stavebnou. Ide o najmenej pripraveny a technicky daleko komplikovanejsi usek ako ten, co je v tretom baliku. Na uspesne PPP treba mat v prvom rade vsetko dokonale pripravene do vsetkych detailov, pricom nesmie byt ponechany priestor investororvi na lavirovanie. Najma usek Turany Hubova hrozi vybuchnutim. Ale co uz.
a este som zabudol…v podstate suhlasim s andrejom, radsej nech sa menej tlaci na termin volby 2010 (ale ved sme na slovensku, tak vieme svoje ) na ukor vyslednej ceny…
Aky Presov? Ved tam sa bude konecne stavat Nabrezna cez SSC a v r. 2010 sa predpoklada zaciatok vystavby tunela Presov (o com vsak dost pochybujem, ak bude postavena nabrezna… )
pohodak, tiez sa bojim toho, ze ak zistia, ze sa nejaky usek v ziadnom pripade nestihne do volieb (napr. turany-hubova), tak sa na neho totalne vys…kaslu a nahradia ho nejakym sprostym riesenim (vid. povodny navrh pri Visnovom)
Len aby ten zazrak nebol velmi predrazeny Moj tip je, ze tento usek bud vypadne z PPP, alebo sa oneskori jeho sprejazdnenie. Su tam 4 tunely, jeden ma az 2,5km… ak by to mali stihnut, naklady by boli asi dost sialene.
aj tam su 2 tunely, i ked kratke…tomuto useku fakt neverim, pred par mesiacmi sa este spekulovalo s trasovanim a teraz ho chceme zacat o pol roka stavat…