ZSSK sprísnila pravidlá pre bezplatné vlaky. V špičke sa do

ZSSK sprísnila pravidlá pre bezplatné vlaky. V špičke sa do nich dostanete ťažšie
Cestovanie so 100-percentnou zľavou stojí dopravcu ročne desiatky miliónov eur.
Jozef Ryník
redaktor

Nový grafikon ZSSK platí 15. decembra 2024. (Zdroj: TASR)

Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa od začiatku tohto roka snaží pasažierov, ktorí využívajú bezplatné cestovanie, nasmerovať na spoje mimo špičky.

V praxi to znamená, že študenti a dôchodcovia, ktorí cestujú zadarmo, sa nemusia dostať do nimi vybraného vlaku. Môžu v ňom síce byť ešte voľné miesta, ale tie nie sú vyhradené pre bezplatných pasažierov.

Miesta vyhradené pre nich, takzvané kontingenty, stanovuje ZSSK vo všetkých rýchlikoch podľa dňa v týždni a typu vlaku. V osobných a zrýchlených vlakoch Rex sa tieto limity neuplatňujú.

V minuloročnom grafikone tvorili 35 percent z celkovej kapacity diaľkových vlakov. V tom aktuálnom sa tento mechanizmus zmenil.

V článku sa dočítate:
Prečo sa cestujúci so 100-percentnou zľavou nemusia dostať do vlaku v špičke,
ako sa obmedzil predaj lístkov na bezplatné cestovanie,
či sa týchto cestujúcich týka nový poplatok za servis,
ako fungujú zľavy v okolitých krajinách?

Menej miest, viac vlakov
Diaľkové vlaky v špičkách majú od začiatku tohto roka nižšie kvóty na bezplatné lístky. Týka sa to najmä rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami. Podiel týchto miest sa znížil zo 43 na 24 percent.

Železničiari to vysvetľujú tým, že rýchliky podľa nového grafikonu jazdia na trase Bratislava - Košice v hodinových intervaloch. Majú tak nahradiť zrušené rýchliky Intercity.

V praxi to znamená, že do niektorého vlaku sa nemusíte s bezplatným lístkom dostať, ale o hodinu vám pôjde ďalší.

„Aj keď došlo k poklesu, ponúkaná kapacita bezplatných miest pri rýchlikoch stúpla o 30 percent vďaka ich zvýšenému počtu,“ vysvetľuje hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Ako vraví, touto zmenou chcú bezplatných cestujúcich presmerovať do menej vyťažených vlakov. V tých vyťaženejších má byť viac miest pre platiacich pasažierov.

Koľko stoja „zadarmisti“
Voziť toľko ľudí bezplatne má vplyv na financie ZSSK, ktorej musia výpadky z tržieb kompenzovať štátne dotácie.

Podľa Drevického náklady na prepravu cestujúcich, ktorí sa vozia zadarmo, nie sú samostatne vyčíslované, ale sú započítané do celkových nákladov dopravcu.

Z poklesu úrovne krytia prevádzkových nákladov ZSSK tržbami po zavedení bezplatného cestovania z 30 na 20 percent Kubáček usudzuje, že štát musí výpadky tržieb dopravcu dotovať sumou od 30 do 40 miliónov eur ročne.

Drahšie vlaky
Ceny lístkov od začiatku roka pre zvýšenie sadzby DPH z 20 na 23 percent mierne zdraželi. „Ceny sa upravili o tri až štyri percentá a zároveň sme ich zaokrúhlili,“ informuje hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Napríklad lístok na rýchlik Bratislava – Košice zdražel o 52 centov a na trase medzi Žilinou a Popradom išiel nahor o 20 centov.
Okrem toho, ZSSK od 15. marca zavádza takzvaný poplatok za servis. Kúpu lístka v pokladni stanice spoplatní sumou 1 euro a vo vlaku u sprievodcu až tri eurá.
K dôchodcom, deťom a študentom sa pritom od nového roka v bezplatnom cestovaní pridali policajti. Stačí, ak si za 20 eur kúpia ročnú identifikačnú kartu.

Navyše, bezplatných cestujúcich sa nedotkne ani avizovaný „poplatok za servis“, teda jedno euro za nákup lístka pri pokladni a tri eurá vo vlaku u sprievodcu.

Poplatok sa nebude účtovať pri kúpe lístka cez web ZSSK a jeho mobilnú aplikáciu, čo sú spôsoby, pri ktorých sa dá očakávať, že využíva práve mladšia generácia.

No a seniori nad 62 rokov sú od extra poplatku oslobodení úplne. „Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Zavedenie servisného poplatku zdôvodňuje dopravca výrazne vyššími nákladmi na predaj lístkov pri okienku a vo vlaku než cez web a aplikáciu, ktoré chce týmto spôsobom podporiť.

V niektorých prípadoch však môže cestujúci po novom zaplatiť aj takmer dvojnásobok súčasnej ceny lístka. Napríklad lístok z Bratislavy do Senca stojí 1,50 eura, ak si ho od polovice marca kúpite v pokladni, za cestovné zaplatíte dohromady 2,50 eura, v prípade kúpy vo vlaku až 4,50 eura.

Aké sú zľavy v okolitých krajinách
Podľa Kubáčeka by sa bezplatné cestovanie vlakom malo podstatne obmedziť. Výška zľavy byť podľa neho mala vzísť z analýzy, a nie z rozhodnutia politikov. Za optimálny považuje český systém.

Od roku 2018 platila v spojoch štátnych Českých dráh 75-percentná zľava z cestovného pre penzistov a študentov do 26 rokov. V roku 2022 sa v rámci šetrenia znížila na 50 percent.

V Poľsku môžu cestovať vlakom zadarmo len deti do štyroch rokov. Staršie deti a študenti do 24 rokov majú 37-percentnú zľavu z ceny lístka. Študenti a mladí ľudia do 26 rokov môžu využiť 51-percentnú zľavu. Na tretinovú zľavu majú nárok seniori nad 60 rokov a rodiny s deťmi do 15 rokov.

V Maďarsku vlani zaviedli podobné pravidlá, ako máme na Slovensku. Deti do 14 rokov a seniori nad 65 rokov cestujú zadarmo. Študenti do 25 rokov, ale aj štátni zamestnanci, ako sú učitelia, zdravotníci a hasiči, majú nárok na 50-percentnú zľavu.

Čítajte viac: index.sme.sk/c/23449928/zssk-sp … ref=njctse