Napriek plánovanej strate vo výške 5,7 mil. Sk vykázala ZSSK Slovensko prvýkrát od svojho vzniku zisk 47,6 mil. Sk
[17.7.2007, SITA]
BRATISLAVA 17. júla (SITA) - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) naďalej stráca cestujúcich. V 1. polroku tohto roku ich prepravila približne o 2 milióny menej ako v rovnakom období minulého roka. Znamenalo to medziročný pokles o 4,4 %.
“Najväčší úbytok cestujúcich je na južnom ťahu,” povedal v utorok generálny riaditeľ ZSSK Slovensko Milan Chúpek s tým, že do obnovy infraštruktúry sa tam vkladá najmenej prostriedkov.
Spoločnosť prepravila za šesť mesiacov tohto roka celkovo 22,8 mil. cestujúcich, čo je v porovnaní s plánom menej o 1,3 mil. osôb. Vo vnútroštátnej preprave využilo jej služby v 1. polroku 21,4 mil. cestujúcich, čo znamenalo oproti plánu pokles o 1,4 mil. osôb. Na rozdiel od vnútroštátnej prepravy, kde pokračuje znižovanie počtu cestujúcich, v medzinárodnej preprave ZSSK Slovensko evidovala v prvej polovici tohto roka 1,4 mil. cestujúcich - o takmer 100 tis. viac voči plánu.
ZSSK Slovensko v uvedenom období vykázala čistý zisk 47,6 mil. Sk, hoci pôvodne plánovala v prvých šiestich mesiacoch tohto roku stratu vo výške 5,7 mil. Sk. Spoločnosť sa tak dostala prvýkrát od svojho vzniku do plusových čísel. Ako informoval M. Chúpek, súviselo to najmä s nižším čerpaním plánovaných nákladov a so ziskom z finančných operácií, ktoré kompenzovali stratu v tržbách z hlavnej činnosti, prepravy cestujúcich. Podľa neho tržby z prepravy cestujúcich predstavovali v 1. polroku tohto roku 1,096 mld. Sk a boli nižšie ako plánované o 84 mil. Sk. Vnútroštátna preprava sa podieľala na celkových tržbách sumou 907,8 mil. Sk pri pláne viac ako 1 mld. Sk a medzinárodná preprava sumou 186,1 mil. Sk pri pláne 117,5 mil. Sk.
Spoločnosť vidí za poklesom cestujúcich viacero príčin. “Jednou z nich je časté meškanie vlakov, na ktoré vplývajú mnohé objektívne dôvody a ktoré nedokáže ovplyvniť. Sú to napríklad technické nedostatky na dopravnej ceste, ktorej správcom sú Železnice SR,” oznámila ZSSK Slovensko. Podľa nej ide o poruchy zabezpečovacieho zariadenia, trolejového vedenia, rozsiahlu výlukovú činnosť na výstavbe V. koridoru na trati Bratislava - Žilina - Košice a výluky na ostatných tratiach.
“Vozíme v tom, čo máme,” zdôvodnil M. Chúpek aj vplyv zastaraného vozového parku na strate cestujúcich. Podľa neho je opotrebovaných okolo 50 % vozového parku spoločnosti. Vysoká poruchovosť rušňov a vozňov spôsobuje aj zrušenie vlakového spojenia. Chúpek uviedol, že väčšiu harmonizáciu osobnej dopravy na železnici chcú dosiahnuť po prechode kompetencií na vyššie územné celky. Malo by sa tak však stať až po roku 2009. V súvislosti s novou vlnou horúčav sa Chúpek ospravedlnil cestujúcej verejnosti za podmienky vo vlakoch, z ktorých iba približne pätina vozňov je klimatizovaná.
ZSSK Slovensko vlani vykázala stratu vo výške 94,503 mil. Sk oproti pôvodne plánovanej strate 990 mil. Sk. Pri výnosoch 9,801 mld. Sk, ktoré boli voči plánu vyššie o 19,2 %, zaznamenala náklady 9,896 mld. Sk, čo bolo o 7,4 % viac. Tržby z prepravy cestujúcich sa znížili v porovnaní so zámerom o 9,7 % na 2,572 mld. Sk a úhrada zo štátneho rozpočtu za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave sa zvýšila o 15,7 % na 5,206 mld. Sk.
ZSSK Slovensko začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. ZSSK Slovensko prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. ZSSK Slovensko evidovala ku koncu júna tohto roku 4 863 zamestnancov.