Zlatomoraveckú cestu smrti monitoroval vrtuľník

Zlatomoraveckú cestu smrti monitoroval vrtuľník

(22.08.2005; Nitrianske noviny; č. 33/2005, s. 2; Hojčušová Miriam)

V utorok lietal nad cestou prvej triedy číslo 65, spájajúcou Nitru a Zlaté Moravce, vrtuľník. Policajti z neho pomocou videokamery monitorovali dopravnú situáciu. Ak zistili priestupok, okamžite ho nahlásili kolegom, ktorí hliadkovali pri ceste. “Vodiči boli prekvapení, keď sme im ukázali, že sme ich videli z vrtuľníka. Všetci ochotne zaplatili pokutu, nemali žiadny komentár,” povedal nám riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Nitre plk. Štefan Gálik.

Na asi 30‑kilometrovom úseku bolo rozmiestnených až osem hliadok a sedem policajných vozidiel so zabudovanými radarmi. Do bezpečnostno‑dopravnej akcie sa zapojilo celkom 31 policajtov z Nitrianskeho kraja a dvaja vojenskí policajti. Od 14. do 18. hodiny zistili asi 150 priestupkov, za ktoré uložili pokuty v hodnote vyše 150‑tisíc korún. “Dohovorom bol vyriešený iba jeden priestupok,” prezradil riaditeľ. Dodal, že najčastejším problémom (vyše sto prípadov) bolo prekročenie rýchlosti.

V priebehu posledných rokov sa letecký dohľad nad zlatomoraveckou cestou robil trikrát. Dôvodom je vysoká nehodovosť s tragickými následkami, ktoré priniesli úseku medzi Nitrou a Zlatými Moravcami pomenovanie “cesta smrti”. Najhoršia bola bilancia v roku 2001, kedy tu zahynulo sedemnásť ľudí! “Už o rok neskôr boli následky najmiernejšie ‑ usmrtená bola jedna osoba. V roku 2003 ich bolo osem, vlani šesť. Tento rok sa zdá, že štatistika bude horšia ‑ len za prvých sedem mesiacov bolo pri nehodách usmrtených päť ľudí,” bilancuje plk. Štefan Gálik. Zaujímavé je aj porovnanie počtu nehôd: kým vlani ich bolo 268, v roku 2000 len 127.

“Cesta medzinárodného významu 1/65 vedie v našom regióne značne členitým terénom ‑ jej výškové a smerové vedenie je v mnohých miestach problematické, respektíve nevyhovujúce. Medzi najnehodovejšie úseky patrí výjazd z mesta Nitry a križovatky pri Pohraniciach, Kolíňanoch, Beladiciach, Tesárskych Mlyňanoch a Zlatých Moravciach ‑ časť Chyzerovce a Prílepy,” hovorí dopravný inžinier kpt. Andrej Sitkey. Slovenská správa ciest v spolupráci s dopravným inšpektorátom preto ešte v roku 2002 vypracovala štúdiu, ktorá počíta aj so stavebnými úpravami cesty, doteraz sa však nerealizovali. Po dlhom čakaní by tento rok na jeseň mala prísť na rad len jediná križovatka ‑ pri Tesárskych Mlyňanoch. Má sa tam vybudovať nový odbočovací a pripájací jazdný pruh. “Celkové náklady sa odhadujú na 5‑6 miliónov. Financovať ich bude Slovenská správa ciest,” uviedol Vladimír Žiak zo SSC. Kedy prídu na rad ďalšie križovatky, je otázne.

Zlepšiť dopravno‑bezpečnostnú situáciu by malo aj premiestnenie autobusových zastávok z cesty prvej triedy na komunikácie nižších tried. V miestach so značným stúpaním by sa mali doplniť jazdné pruhy pre pomalé vozidlá. Plánuje sa aj “zaslepenie” pripojenia miestnych a obslužných komunikácií na cestu 1/65. Na vybraných miestach, kde je vyznačený zákaz predchádzania, sa počíta s reflexnými prvkami. Súčasťou opatrení, uvedených v spomínanej štúdii, je tiež odstránenie nepovolených stavieb (reklamné zariadenia a pomníky) v ochrannom pásme cesty. “Dovolený pri nej nie je ani predaj ovocia a zeleniny. Vydali sme usmernenie, aby polícia vodičov, ktorí kvôli tomu zastavia, pokutovala. Predajcov by mal riešiť príslušný správny orgán,” dodáva krajský riaditeľ Gálik.