Opäť o R1
V utorok 15. augusta sa v zasadačke „Bieleho domu“ konalo verejné prerokovanie správy o hodnotení výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie II. etapa. Stretnutia sa zúčastnili zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti, zástupcovia ministerstva životného prostredia, ale aj pracovníci odboru životného prostredia Mestského úradu v Žiari nad Hronom, ako aj primátor mesta Ivan Černaj, poslanci mestského zastupiteľstva Mária Čopová, Soňa Lukyová, Stela Šeševičková a Božena Mikulčíková a približne štyridsiatka občanov. Na začiatku stretnutia zástupcovia národnej diaľničnej spoločnosti informovali prítomných o projekte výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie. Stavba v úseku R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie je súčasťou ťahu Trnava – Nitra – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica, ktorý je súčasne medzinárodným ťahom E58. Vzhľadom na celkový rozsah stavby rýchlostnej cesty došlo k jej rozdeleniu na dve samostatné stavby: I. etapa (Žarnovica – Lehôtka pod Brehmi) a II. etapa (Lehôtka pod Brehmi – Šášovské Podhradie). Rýchlostná cesta R1 v úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie je plynulým pokračovaním stavby rozostavaného úseku R1 Rudno nad Hronom –Žarnovica. R1-ka je riešená ako štvorprúdová smerovo rozdelená cesta v celkovej dĺžke 18,047 kilometra . V rámci prvej etapy sa bude R1 budovať po kilometer 9,675, kde stavba končí mimoúrovňovou križovatkou „Lehôtka pod Brehmi“. Tu sa trasa vybudovania druhej etapy dočasne napojí na existujúcu cestu I/65. V rámci druhej etapy bude vybudovaný úsek „Lehôtka pod Brehmi – Šášovské Podhradie“ s dĺžkou 8,372 kilometra s napojením v križovatke „Šášovské Podhradie.“ R1-ka, podľa predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti, zabezpečí plynulé prepojenie súčasného a novonavrhovaného komunikačného systému, zvýši sa cestná rýchlosť a bezpečnosť premávky. Realizáciou stavby dôjde k zmene v dopravnej situácii a napojenie terajšieho komunikačného systému sa sústredí do troch mimoúrovňových križovatiek.
Ďalej na utorkovom stretnutí zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti informovali o technickom riešení R1-ky. Na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie je naplánovaných 21 mostov. R1-ka a s ňou súvisiace cestné objekty a múry vyvolávajú potrebu položiek alebo rekonštrukcií existujúcich podzemných a nadzemných inžinierskych sietí a úprav vodných tokov, ktoré sú riešené samostatnými stavebnými objektmi v rámci tejto stavby. Pre potreby každodenného odpočinku motoristov bude slúžiť veľké ľavostranné odpočívadlo Hliník nad Hronom s kompletnou vybavenosťou.
Predposledným bodom verejného prerokovania bola informácia o zásahu do životného prostredia. Podľa predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti sa po uvedení R1-ky do prevádzky nepredpokladajú nepriaznivé vplyvy na životné prostredie. Vo vzťahu k obyvateľom mesta Žiar nad Hronom je dominantným aspektom hluk. Za účelom lepšieho zachytávania hluku navrhuje Národná diaľničná spoločnosť na R1-ke vybudovať zakrivenú protihlukovú stenu. Posledným bodom stretnutia bola diskusia s prítomnými obyvateľmi mesta. V jej úvode predniesol vedúci odboru životného prostredia Mestského úradu v Žiari nad Hronom Emil Solnica stanovisko mestského úradu, v ktorom, okrem iného, Mesto žiada, aby boli používané okolité komunikácie dané po ukončení výstavby do pôvodného stavu.
Po niekoľkých otázkach od občanov vystúpila aj predsedníčka Občianskeho združenia SOS Mária Simanová, ktorá predniesla stanovisko občianskeho združenia, v ktorom je v zásade proti poškodeniu životného prostredia v meste výstavbou R1.
Mestské noviny mesta Žiaru nad Hronom, č. 15/2006