Železnica mešká desať rokov, s diaľnicou ani nezačali. Štát

Železnica mešká desať rokov, s diaľnicou ani nezačali. Štát chce urýchliť výstavbu infraštruktúry na Liptove
Financie sú stále otázne.

Ľubica Stančíková
Šéfredaktorka - MY Liptov


Súčasťou veľkého projektu prekládky trate v Liptovskom Mikuláši je aj nová železničná stanica. Má byť v južnej časti mesta. (Zdroj: Romana Vicianová)

LIPTOV. Ministerstvo dopravy zverejnilo prvý zoznam strategických investícií. Znamená to, že štát môže urýchliť ich výstavbu. Ide o desať cestných a šesť železničných stavieb, medzi nimi sú aj dva dopravné projekty na Liptove. Jednou z podmienok je, že ich hodnota musí byť vyššia ako 50 miliónov eur.

Do zoznamu sa dostal úsek D1 medzi liptovskou obcou Hubová a turčianskymi Turanmi, ďalej je to prekládka trate pri Liptovskom Mikuláši.

Ako bude vyzerať stanica v Liptovskom Mikuláši (6 fotografií)
Ako informovalo ministerstvo dopravy, v zozname sú všetky chýbajúce úseky D3, R4 Lipníky – Kapušany, dokončenie D1 do Košíc, štyri úseky rýchlostnej cesty R2 a jeden diaľničný privádzač, zo železničných projektov sú to dva úseky na severnej trati do Košíc, trate z Devínskej Novej Vsi do Česka aj Rakúska a tiež modernizácia trate medzi Čadcou a Krásnom nad Kysucou.

Vizualizácia úseku D1 Turany Hubová (16 fotografií)
Lehoty sa skrátia o polovicu
Okrem dopravných projektov sa strategickými investíciami majú stať aj prešovská nemocnica, výstavba novej nemocnice v Martine a Banskej Bystrici.

„Máme projekty, ktoré idú benefitovať zo zákona o strategických investíciách. Zrýchli sa proces posudzovania vplyvov, takzvaná EIA, stavebné povoľovania, majetkovoprávne vysporiadanie, posudzovania a proces verejného obstarávania. Vo všetkých oblastiach dochádza ku skráteniu lehôt, ktoré dosiaľ trvali cez osem rokov. Verím, že sa skráti príprava na polovicu,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž ml.

Projekty, ktoré sú na začiatku procesu prípravy, budú z nového zákona ťažiť najviac.

Zdroje financovania pre strategické investície štát zatiaľ zabezpečené nemá, ako vysvetlil Ráž, je podľa neho dôležité, aby mal štát pripravené kľúčové projekty.

„Toto nie je finálny zoznam, ďalšie projekty v budúcnosti budú celkom určite pribúdať. Zároveň však upozorňujem, že nie všetky stavby z tohto zoznamu sa hneď začnú stavať či obstarávať. K mnohým z nich ešte vedie dlhá cesta, ale zaradením medzi strategické investície umožníme ŽSR či NDS výrazne urýchliť ich prípravu," uzavrel Ráž.

Diaľnicu s Korbeľkou by mali stavať šesť rokov
Na Liptove ide o dva veľké dopravné projekty, ktorých príprava by sa mala urýchliť. Stavba úseku D1 Turany Hubová je aktuálne vo fáze, že prešla procesom posúdenia vplyvov na životné prostredie vrátane posúdenia vplyvov na vodné zdroje v okolia razenia plánovaného tunela Korbeľka.

Štát môže spustiť stavebné konanie a verejné obstarávanie. Ráž pred časom povedal, že to chcú stihnúť ešte v lete. Hodnota výstavby diaľničného úseku je však vysoká, má ísť o najdrahší úsek diaľnice. Predpokladom je, že bude stáť takmer dve miliardy eur.

V materiáli, ktorý schválila vláda, sa uvádzajú aj termíny. „Plánovaný termín začiatku výstavby je 4. štvrťrok 2026 a plánovaný termín ukončenia výstavby je 2. štvrťrok 2032," píše sa v materiáli.

Územné rozhodnutie platí už 15 rokov
Druhý projekt je prekládka železničnej trate pri Liptovskom Mikuláši od Paludze po Liptovský Hrádok. Úsek je už vo vysokom štádiu pripravenosti, prešiel posúdením vplyvov na životné prostredie, má vydané a platné viaceré čiastkové stavebné povolenia. Čaká sa na dotiahnutie majetkovoprávneho vysporiadania a zabezpečenie financií.

Verejné obstarávanie by mali Železnice Slovenskej republiky podľa posledných informácii vyhlásiť začiatkom roka 2025. Odhadované náklady na výstavbu sú momentálne 600 miliónov eur. Povedala to pred časom Denisa Žiláková, štátna tajomníčka ministerstva dopravy.

„Projekt prekládky trate je na stole 15 rokov, keď bolo vydané územné rozhodnutie o tom, že sa prekládka bude realizovať. Bola spracovaná EIA, z nej vyplynuli požiadavky, ktoré sa aktuálne zapracuvávajú do projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie a v priebehu roku 2024 by mal byť proces uzavretý. Následne by malo dôjsť k vyhláseniu verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby,“ reagoval liptovskomikulášsky primátor Ján Blcháč.

Práve verejnému obstarávaniu by malo pomôcť zaradenie medzi strategické investície, pretože v minulosti sa celý proces výrazne spomalil už dvakrát. Prvý raz, keď prekládku stopli aktivisti a druhý raz, keď ho neodporučil Útvar hodnoty za peniaze.

„Projekt prekládky pri Liptovskom Mikuláši je zo všetkých, ktoré boli vládou schválené, jeden z najpripravenejších. Takže môžeme dúfať, že sa aj nájdu finančné zdroje na pokrytie nákladov,“ doplnil Blcháč s tým, že je v národnom aj európskom záujme, aby k modernizácii trati na rýchlosť 160 až 200 kilometrov došlo. Verí zároveň, že bude prioritou štátu hľadať financie na realizáciu. „Existujú rôzne európske fondy, o ktoré sa môže štát uchádzať,“ doplnil primátor.

Realizácia investície je podľa materiálu, ktorý schválila vláda, plánovaná v rokoch 2025 až 2028. „Je to síce s desaťročným oneskorením, ale ak to tak bude, mesto Liptovský Mikuláš čaká veľký rozvoj,“ poznamenal Blcháč.

Čítajte viac: myliptov.sme.sk/c/23356046/zele … ptove.html