ZAVEDENIE ELEKTRONICKÉHO MÝTA NA SLOVENSKU

ZAVEDENIE ELEKTRONICKÉHO MÝTA NA SLOVENSKU

(19.07.2005; Rozhlasová stanica Slovensko; Rádiožurnál; 12.00; 4 min.; JÁNOŠÍK Marián)

Richard KVASŇOVSKÝ, moderátor:

“Zavedenie elektronického mýta na diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných komunikáciách I. triedy naplánovali na leto budúceho roka. V podstate sú už známe aj predbežné návrhy cien, ktoré bude v konečnej fáze schvaľovať vláda. Ako na to zareagujú autodopravcovia? Premietne sa to do aj do cien tovarov a služieb? ‑ zaujímal sa Marián JÁNOŠÍK.”

Marián JÁNOŠÍK, redaktor:

“Podľa predbežných odhadov by nákladné autá mali od polovice budúceho roka platiť približne od 2 do 6 korún za kilometer diaľnic a rýchlostných ciest v závislosti od hmotnosti vozidla. Z čoho pri tvorbe ceny vychádzali? Otázka pre Juraja FÜRSTA z Národnej diaľničnej spoločnosti.”

Juraj FÜRST:

“Sú to náklady za vybudovanie systému, následne prevádzkové náklady. Sadzba bude zohľadňovať aj výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a v neposlednom rade sa bude samozrejme zohľadňovať aj dopad na životné prostredie.”

M. JÁNOŠÍK:

“Elektronické mýto sa bude týkať všetkých diaľnic, rýchlostných ciest a komunikácií I. triedy, na ktoré už dnes platia diaľničné nálepky. Juraj FÜRST bude konkrétnejší.”

Juraj FÜRST:

“Je to cca 316 kilometrov diaľnic, je tam zhruba nejakých 85 ‑ 90 kilometrov rýchlostných ciest a sú tam ešte vybrané cesty I. triedy.”

M. JÁNOŠÍK:

“Autodopravcovia však s termínom spoplatnenia, ale ani s jeho výškou nie sú spokojní. Viceprezident združenia ČESMAD Slovakia Ľubomír HONÍŠEK upozorňuje, že už dnes sú naši autodopravcovia vzhľadom na vysoké ceny nafty a zahraničnú konkurenciu na pokraji ekonomického kolapsu.”

Ľubomír HONÍŠEK:

“Ďalšie zvyšovanie nákladov bez ich odzrkadlenia v cenách jednoducho neprežijú.”

M. JÁNOŠÍK:

“Zvýšenie cien sa podľa viceprezidenta ČESMAD‑u neprejaví len v nákladnej, ale aj v diaľkovej autobusovej doprave, ktorá už nie je štátom regulovaná.”

Ľ. HONÍŠEK:

“Súčasné výpočty Národnej diaľničnej spoločnosti a ministerstva dopravy sa pohybujú niekde okolo 6 korún za kilometer pre veľké jazdné súpravy a táto výška poplatku sa nám vzhľadom k rozsahu diaľničnej siete a službám, ktoré sú na nej poskytované, javí ako neprimerane vysoká.”

M. JÁNOŠÍK:

“Ľubomír HONÍŠEK preto očakáva, že autodopravcovia sa budú snažiť využívať nespoplatnené cesty nižších kategórií, čo bude mať negatívny dosah nielen z hľadiska ich preťaženosti, ale aj vplyvu na životné prostredie. ČESMAD aj preto navrhuje, aby sa zavedenie elektronického mýta posunulo o dva roky neskôr, teda súbežne s okolitými krajinami.”

Ľ. HONÍŠEK:

“Musíme si uvedomiť, že okrem znevýhodnenia našich, či už autobusových, ale hlavne medzinárodných nákladných dopravcov, sa zvýšené náklady za dopravu odzrkadlia v peňaženkách všetkých občanov.”

M. JÁNOŠÍK:

“Diaľničná spoločnosť podľa Juraja FÜRSTA očakáva výrazný nárast výberu z elektronického mýta v porovnaní so súčasným nálepkovým systémom.”

J. FÜRST:

“Národná diaľničná spoločnosť očakáva z výberu cestných nálepiek za rok 2005 príjem okolo 1,6 mld. korún a ak sa v roku 2006 začne elektronicky vyberať, keď tam bude tá kombinácia výberu, aj diaľnične nálepky pre osobné vozidlá a pre nákladné vozidlá výber mýta, tak niekde predpokladáme, že to bude na úrovni 4 ‑ 4,5 mld.”