Zaťažovacie skúšky na Moste Košická vyhodnotil TSÚS ako vyhovujúce
Bratislava 16. júna (TASR) - Statické a dynamické zaťažovacie skúšky na stavbe Mosta Košická cez Dunaj v Bratislave, ktoré sa v stredu skončili, po predbežnom vyjadrení predpísaným normám vyhoveli. Potvrdil to dnes TASR riaditeľ Technického a skúšobného ústavu stavebného (TSÚS) Ján Slašťan.
Objednávateľom skúšok je rakúska oceliareň MCE Voest. Tá je spolu s firmou Doprastav dodávateľským združením, ktoré od februára 2003 výstavbu mosta realizuje. Investorom stavby v investičnom náklade 4,3 miliardy Sk je a. s. Metro Bratislava. Financovanie je v réžii štátneho rozpočtu a Európskej investičnej banky.
Riaditeľ konkretizoval, že na hlavnom mostnom poli bolo nainštalovaných 231 indikátorov, ktoré signalizovali všetky záťaže na konštrukciu. Statické skúšky vykonávalo 20 zaťažovacích vozidiel so štrkom s hmotnosťou 25 ton, čo spolu predstavovalo 500 ton. Na dynamických skúškach sa zúčastnili dve vozidlá, každé s hmotnosťou 25 ton a trasu po moste absolvovali pri rýchlosti 5, 10, 15 a 20 km, maximálne 40 až 50 km za hodinu. Sledovali sa normy pri rozkmite, vyvolanom priehybe, čase útlmu a ďalšie dynamické vlastnosti.
Slašťan podotkol, že okrem meraní, ktoré zastrešoval TŠÚS, ďalšie overovania vykonávali pracovníci zo spoločností Projstar, ktorí merali sily v závesných kábloch. V kompetencii firmy Geostat bolo meranie priehybov konštrukcie mosta nad vodou.
Okrem spomínaných skúšok bolo vo vybraných miestach konštrukcie merané aj mechanické napätie. To by malo poslúžiť pri voľbe monitorovacieho systému, ktorý bude zabudovaný do mostnej konštrukcie.
V každom závesnom kábli sú nainštalované merače sily a teploty. Počas skúšok odborníci v jeden deň dopoludnia na jednej strane mosta merali účinky teplotných zmien na oceľovú konštrukciu vyvolané slnečným žiarením a následne tak urobili na druhej strane popoludní. “Namerané hodnoty deformácií sa približujú k hodnotám teoretických výpočtov, čo nasvedčuje tomu, že konštrukcia mosta bola navrhnutá hospodárne,” konštatoval Slašťan.
Po týchto skúškach budú robotníci ďalej vykonávať dokončovacie práce na moste, ktorého dĺžka predstavuje 854 metrov. Práce sa týkajú náterov na konštrukcii, osvetľovacieho systému a asfaltového povrchu novej cestnej komunikácie.
Piaty most má byť odovzdaný do užívania verejnosti v septembri 2005.
Copyright © TASR, 16. 6. 2005