zahorak.sk/modules.php?name= … &sid=31154
Záhorie a Dolné Rakúsko konečne spája prvý pevný most
SYMBOL EURÓPSKEJ SPOLUPRÁCE
MORAVSKÝ SV. JÁN, HOHENAU (rz) - Keď došlo v roku 1989 k pádu železnej opony, vlna eufórie zaplavila aj prihraničné regióny Záhoria a Dolného Rakúska, ktoré kedysi spájalo cez rieku Moravu viacero mostov. Susedia si opäť padli do náručia a sľúbili si prinavrátenie starých dobrých časov, keď boli oba regióny prerastené nielen ekonomicky, ale aj príbuzenskými putami. Bolo jasné, že dôležitým krokom k obnoveniu spolupráce je premostenie rieky Moravy. A predsa trvalo dlhých pätnásť rokov, kým sa pevný most cez rieku Moravu spájajúci slovenský breh s rakúskym stal realitou…
,Predchádzali tomu desiatky stretnutí a rokovaní, ale aj množstvo problémov z našej i rakúskej strany. Niekedy som mal pocit, že sa problémy vyvolávajú zámerne a všetko je proti nám. Raz chýbala politická vôľa, potom peniaze, neriešiteľné technické problémy či podmienky ochrancov prírody. Nakoniec sa všetko vyriešilo a s pomocou EÚ sa našli aj financie," spomína na dlhú cestu k mostu starosta Moravského Sv. Jána Jozef Zajíc.
Vo švrtok 7. júla 2005 sa občania M. Sv. Jána a Hohenau konečne dočkali. Nový oceľový most slávnostne otvorili minister dopravy, spojov a telekomunikácii Pavol Prokopovič a predseda krajinskej vlády Dolného Rakúska Erwin Pröll. Spomínané dve obce spájali už dávno v minulosti drevené mosty, počas vojny však bolo toto spojenie prerušené. Aspoň provizórne sa ho podarilo obnoviť v roku 1994, keď bol daný do prevádzky pontónový most, ten však býval v obdobiach vysokej hladiny rieky Moravy uzavretý, a tak svoju funkciu plnil len čiastočne.
Nový oceľový most je široký 4 m a po oboch stranách ho lemujú 1,25 m široké chodníky pre chodcov. Vyše 134 m dlhý jednopruhový most bude riadený svetelnou signalizáciou. Súčasťou oceľovej rozoberateľnej mostnej konštrukcie je aj zdvíhacie zariadenie, ktoré ho umožní v prípade potreby zdvihnúť až o 1,6 metra, takže miestom budú môcť preplávať aj väčšie lode.
Most bol odovzdaný do užívania zatiaľ len pre turistickú verejnosť (otvorený je od 6. do 22. h). Otvoriť most aj pre automobilovú dopravu by mala Slovenská správa ciest (SSC) do konca júla, stále ešte totiž nie je dokončené preberacie konanie a ďalšie potrebné administratívne úkony. Úplne dokončený by mal byť do konca septembra, zrealizovať treba ešte drobné dokončovacie práce a úpravu zelene okolia.
,Pevnú stavbu, ktorú sme začali budovať koncom decembra minulého roku, dnes odovzdávame do užívania nielen vďaka financiám zo štátneho rozpočtu, ale aj s prispením 1,92 milióna eur z predvstupových fondov Európskej únie PHARE. Za obdivuhodné na tejto stavbe však považujem aj fakt, že jeho výstavba bola prispôsobená ekológii a nenarušila hniezdenie vzácneho vodného vtáctva na rieke Morave," povedal na slávnostnom otvorení minister dopravy P. Prokopovič.
Prepojenie prihraničných regiónov ocenil aj predseda krajinskej vlády Dolného Rakúska Erwin Pröll: ,Nový most nespája len dva regióny a dve krajiny, ale najmä ľudí, ktorí chcú v budúcnosti intenzívne spolupracovať. Práve na takýchto príkladoch najlepšie vidno, čo európske rozšírenie znamená v praxi a aký prínos má pre kvalitu života občanov EÚ."
Nový most M. Sv. Ján - Hohenau je prvým pevným cestným prepojením na slovensko-rakúskom úseku Moravy. Podľa slov Erwina Prolla je to len prvý krok, po ktorom bude nasledovať výstavba ďalších mostov Dürnkrut - Gajary a Marchegg - Zohor.
Odoslané dňa: 11.07.2005 20:17 kým: redakcia