Začínajú stavať obchvat Košíc. Mestu pomôže iba na chvíľu (otázky a odpovede)
Čo kritizujú, koho nepripoja a čo menia?
Súvisiace: Názor dopravného experta I Otázky a odpovede o košickom obchvate
Peter Jabrik
Judita Čermáková
Peter Jabrik, Judita Čermáková
Redakcia
Križovatka Košice-juh na opačnom konci II. úseku R2 (pohľad od Košíc z cesty I/17 Košice - hraničný priechod Milhosť). Toto je jedno z miest, kde sa stavbári objavia najskôr.
Križovatka Košice-juh na opačnom konci II. úseku R2 (pohľad od Košíc z cesty I/17 Košice - hraničný priechod Milhosť). Toto je jedno z miest, kde sa stavbári objavia najskôr. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)
Písmo:A-|A+
diskusia (22)
[ Nechajte si posielať Denný newsletter Korzára na e-mail.
Aktivujte si odber jedným klikom. ]
Mapa budúcej R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Plnou červenou čiarou je vyznačený II. úsek (Košické Oľšany – mimoúrovňová križovatka Košice-juh), ktorý sa teraz začína stavať. Naň nadväzuje bledočervený už existujúci spoločný úsek R2/R4 po plánovanú MÚK Haniska a odtiaľ nasleduje až po Šacu prerušovanou červenou vyznačený I. úsek, ktorý sa projektuje.
Mimoúrovňová križovatka Košice-juh. Vľavo na snímke príjazd po R2/R4 od Hanisky, hore Šebastovce a Košice, vpravo budované pokračovanie R2 smerom na Valaliky a Košické Oľšany, dole cesta I/17 Košice – Milhosť (hraničný priechod s Maďarskom).
Juhovýchodný obchvat Košíc (9 fotografií)
KOŠICE. Dlho očakávaná výstavba juhovýchodného obchvatu Košíc, rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, sa začne už onedlho.
Zmluva o dielo medzi štátnou Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) ako objednávateľom a zhotoviteľskou skupinou Eurovia SK a Eurovia CS bola podpísaná 17. marca. Dielo majú postaviť do troch rokov.
Súvisiaci článok Dopravný expert kritizuje budúci košický obchvat: Chýbajú niektoré napojenia Čítajte
U kompetentných sme hľadali odpovede na to, kedy a odkiaľ sa začne s prácami a čo konkrétne sa bude stavať. Zisťovali sme tiež, ako a kde by mohla nová rýchlostná cesta zlepšiť kritickú dopravnú situáciu v Košiciach aj ich okolí.
V texte nájdete odpovede na otázky:
Z akých úsekov sa skladá R2 Šaca – Košické Oľšany?
Kde a kedy nastúpia robotníci na stavbu obchvatu?
Čo sa vybuduje na II. úseku R2?
Ako sa z Valalikov a ďalších obcí napoja na R2?
Vyriešilo sa napojenie R2 na strategický park Valaliky?
Bude R2 spoplatnená?
Odľahčí nový obchvat dopravu v Košiciach?
Bude križovatka Ludvikov dvor svojou komplikovanosťou konkurovať raritnej trojúrovňovej križovatke Prešov, západ?
Koľko bude stáť R2?
Aké ďalšie stavby chystá NDS na zlepšenie dopravy v Košiciach a okolí?
- Z akých úsekov sa skladá R2 Šaca – Košické Oľšany?
Rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany bude juhovýchodným obchvatom Košíc na tranzitnej trase Prešov/Poľsko a Michalovce – Rožňava/Zvolen a Maďarsko. Bude mať celkovú dĺžku 23,8 kilometra.
Výstavba obchvatu je oficiálne rozdelená na dva samostatné úseky.
Teraz sa ide stavať zatiaľ len II. úsek v dĺžke takmer 14,3 kilometra od mimoúrovňovej križovatky (MÚK) Košice-juh pri Šebastovciach po MÚK Hrašovík pri Košických Oľšanoch, kde sa napojí na už fungujúcu časť diaľnice D1 Budimír – Bidovce.
Súčasťou R2 bude aj časť už prevádzkovanej rýchlostnej cesty R4, ktorá vedie od MÚK Košice-juh po hraničný priechod s Maďarskom v Milhosti.
Spoločná časť R2/R4 má dĺžku viac ako 2,7 kilometra.
Ich trasy sa rozídu v mieste zatiaľ len plánovanej MÚK Haniska, ktorá sa bude stavať až neskôr v rámci I. úseku R2. Ten povedie od tejto križovatky popri U. S. Steele cez budúcu MÚK Ludvikov dvor až do Šace (MÚK s cestou do Vstupného areálu U. S. Steelu). Dĺžka I. úseku bude vyše 6,8 kilometra.
„Dôvodom rozdelenia stavby na dva úseky boli zložité pomery v území na I. úseku stavby, a to veľké množstvo inžinierskych sietí v okolí U. S. Steelu. I. úsek má právoplatné územné rozhodnutie a je takmer celý majetkovoprávne vysporiadaný. V súčasnosti sa projektuje realizačná dokumentácia a po jej odovzdaní sa požiada o stavebné povolenie,“ informovala Korzár hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková, ako to vyzerá aktuálne s prípravou I. úseku.
V ktorom roku by sa mohol začať stavať aj ten, nekonkretizovala.
Mapa budúcej R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Plnou červenou čiarou je vyznačený II. úsek (Košické Oľšany – mimoúrovňová križovatka Košice-juh), ktorý sa teraz začína stavať. Naň nadväzuje bledočervený už existujúci spoločný úsek R2/R4 po plánovanú MÚK Haniska a odtiaľ nasleduje až po Šacu prerušovanou červenou čiarou vyznačený I. úsek, ktorý sa projektuje.
Mapa budúcej R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Plnou červenou čiarou je vyznačený II. úsek (Košické Oľšany – mimoúrovňová križovatka Košice-juh), ktorý sa teraz začína stavať. Naň nadväzuje bledočervený už existujúci spoločný úsek R2/R4 po plánovanú MÚK Haniska a odtiaľ nasleduje až po Šacu prerušovanou červenou čiarou vyznačený I. úsek, ktorý sa projektuje. (zdroj: NDS)
Košický obchvat - napojenie na D1 Budimír - Bidovce (19 fotografií)
2. Kde a kedy nastúpia robotníci na stavbu obchvatu?
Podľa NDS bolo stavenisko odovzdané zhotoviteľovi 21. marca 2022. Začalo sa už aj s prípravnými prácami (výrub stromov a krovín).
Začne sa tiež realizovať pyrotechnický prieskum a pripravujú sa aj archeologické práce na preskúmanie určených lokalít.
„Prvé stavebné stroje a práce by mohla verejnosť spozorovať v miestach budúcich križovatiek Krásna a Košice-juh či mostných objektov nad jednokoľajnou železničnou traťou Košice - Hidasnémeti a cestou III/3416 do Barce pri Valalikoch a aj v mieste budúceho mosta cez rieku Hornád pri Kokšove-Bakši. Práve tieto veľké mosty patria k náročným objektom na II. úseku R2 hlavne z časového hľadiska,“ uviedla Žgravčáková.
Len pre úplnosť doplníme, že na most cez Hornád bude nadväzovať most ponad blízku železničnú trať Košice – Čierna nad Tisou.
Mimoúrovňová križovatka Košice-juh. Vľavo na snímke príjazd po R2/R4 od Hanisky, hore Šebastovce a Košice, vpravo budované pokračovanie R2 smerom na Valaliky a Košické Oľšany, dole cesta I/17 Košice – Milhosť (hraničný priechod s Maďarskom).
Mimoúrovňová križovatka Košice-juh. Vľavo na snímke príjazd po R2/R4 od Hanisky, hore Šebastovce a Košice, vpravo budované pokračovanie R2 smerom na Valaliky a Košické Oľšany, dole cesta I/17 Košice – Milhosť (hraničný priechod s Maďarskom). (zdroj: NDS)
3. Čo sa vybuduje na II. úseku R2?
Súčasťou II. úseku R2 budú okrem samotnej rýchlostnej cesty v dĺžke takmer 14,3 kilometra aj tri mimoúrovňové križovatky, 13 mostov, po jednom zárubnom a opornom múre, spolu 7,2 kilometra protihlukových stien a aj odpočívadlo s čerpacou stanicou Valaliky.
NDS tvrdí, že výstavba II. úseku si nevyžiada žiadne demolácie rodinných domov ani záhrad.
Z troch mimoúrovňových križovatiek sa dve jestvujúce už len dobudujú.
MÚK Košice-juh pri Šebastovciach prepojí R2 i R4 s cestou I/17, ktorú v súčasnosti využívajú kamióny, smerujúce z Košíc cez Hanisku do U. S. Steelu.
Nemôžu totiž využiť R4, lebo z nej nie je na túto fabriku urobené napojenie, má ho len priemyselný park Kechnec. To sa zmení, až keď sa vybuduje I. úsek R2.
MÚK Hrašovík pri Košických Oľšanoch sa dobuduje na úplnú mimoúrovňovú križovatku R2 s cestami I/19 (Košice – Michalovce) a III/3324 (do Hrašovíka).
Súčasťou tejto križovatky je aj už vybudované priame napojenie na úsek D1 Budimír – Bidovce, čiže i plynulé pokračovanie po diaľnici do Prešova.
Existujúca mimoúrovňová križovatka Hrašovík sa dobuduje do úplného stavu. Tu sa R2 (na snímke vpravo v smere od Krásnej) prepojí s cestou I/19 Košice – Michalovce (na snímke prechádza zhora popod most vpravo dole) a cestou III/3324 do Hrašovíka (vľavo dole). Vľavo v strede je zobrazený začiatok napojenia na diaľnicu D1 Budimír – Bidovce, ktoré je už v súčasnosti hotové. Vpravo hore je obec Košické Oľšany.
Existujúca mimoúrovňová križovatka Hrašovík sa dobuduje do úplného stavu. Tu sa R2 (na snímke vpravo v smere od Krásnej) prepojí s cestou I/19 Košice – Michalovce (na snímke prechádza zhora popod most vpravo dole) a cestou III/3324 do Hrašovíka (vľavo dole). Vľavo v strede je zobrazený začiatok napojenia na diaľnicu D1 Budimír – Bidovce, ktoré je už v súčasnosti hotové. Vpravo hore je obec Košické Oľšany. (zdroj: NDS)
Úplne novou bude MÚK Krásna, ktorá vznikne zhruba v strede medzi mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou. Prepojí budúcu R2 s frekventovanou cestou II/552 z Košíc/Krásnej do Slanca a južnej časti okresu Trebišov.
Vďaka tejto križovatke sa budú môcť v budúcnosti vyhnúť motoristi z okolitých obcí i od Trebišova preťaženej Slaneckej ceste i lokalite mosta VSS a po novom juhovýchodnom obchvate sa pohodlne dostanú na smery Prešov, Michalovce, U. S. Steel (Rožňava) či Milhosť (Maďarsko).
Prípadne môže niektorým poslúžiť aj ako alternatívna trasa do niektorých častí Košíc, keď napríklad v križovatke Košice-juh zídu z R2 na cestu do Šebastoviec a mestskej časti Barca.
Mimoúrovňová križovatka Krásna bude zhruba v strede medzi mestskou časťou Košice-Krásna (cesta do nej vľavo na snímke) a Nižnou Hutkou (vpravo hore). Križovatka prepojí R2 s cestou II/552 Košice-Krásna do Slanca a na juh okresu Trebišov. Vľavo hore obec Vyšná Hutka.
Mimoúrovňová križovatka Krásna bude zhruba v strede medzi mestskou časťou Košice-Krásna (cesta do nej vľavo na snímke) a Nižnou Hutkou (vpravo hore). Križovatka prepojí R2 s cestou II/552 Košice-Krásna do Slanca a na juh okresu Trebišov. Vľavo hore obec Vyšná Hutka. (zdroj: NDS)
4. Ako sa z Valalikov a ďalších obcí napoja na R2?
Obyvatelia Valalikov, Kokšova-Bakše, Geče či Čane sa dostanú na budúci obchvat len po nevyhovujúcej a nehodovej ceste III/3416 Valaliky – Barca s pokračovaním na Šebastovce, za ktorými je mimoúrovňová križovatka R2/R4 Košice-juh.
A to napriek tomu, že sa len kúsok od cesty III/3416 a aj cesty do košickej spaľovne vybuduje na R2 most a aj priamo naň napojené odpočívadlo Valaliky.
Pritom by stačilo len potiahnuť od niektorej z tých dvoch ciest krátke napojenie na príjazdové komunikácie odpočívadla a obyvatelia z okolia by mohli odtiaľ vyjsť na obchvat v smere na Prešov/Michalovce i v smere na Maďarsko, neskôr po výstavbe I. úseku aj na U. S. Steel a Rožňavu.
Takto poslúži odpočívadlo predovšetkým tranzitujúcim motoristom, ktorí budú môcť využiť čerpaciu stanicu a 70 parkovacích miest pre osobné autá, desať pre autobusy, tri pre karavany a 42 pre kamióny.
„Čo sa týka napojenia obcí, cieľom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest nie je napojenie okolitých dedín, ale prevedenie tranzitnej dopravy v území. Najbližšia križovatka je križovatka Košice-juh,“ kontrovala NDS.
Až keď sa vybuduje I. úsek R2, bude možné, ale v praxi zrejme len málo využiteľné eventuálne napojenie na rýchlostnú cestu z opačnej strany od Čane cez novú mimoúrovňovú križovatku Haniska.
Odpočívadlo Valaliky a most nad železničnou traťou i cestou III/3416 Valaliky – Košice-Barca. Odpočívadlo je situované pri obci Valaliky (na snímke vpravo hore) v rohu lokality, ktorú ohraničujú cesta III/3416 (vpravo dole vedie popod most) a cesta do spaľovne odpadu Kosit (medzi obcou a odpočívadlom).
Odpočívadlo Valaliky a most nad železničnou traťou i cestou III/3416 Valaliky – Košice-Barca. Odpočívadlo je situované pri obci Valaliky (na snímke vpravo hore) v rohu lokality, ktorú ohraničujú cesta III/3416 (vpravo dole vedie popod most) a cesta do spaľovne odpadu Kosit (medzi obcou a odpočívadlom). (zdroj: NDS)
5. Vyriešilo sa napojenie R2 na strategický park Valaliky?
Pôvodný projekt v minulosti nepočítal s tým, že by sa urobilo aj napojenie zamýšľaného strategického parku Valaliky na R2. Aktuálne dianie okolo neho a už aj reálne vyčlenené financie naň zo strany vlády takúto potrebu vyvolali.
„V mimoúrovňovej križovatke Košice-juh bude napojenie na strategický park Valaliky,“ povedala nám Žgravčáková.
Súvisiaci článok Nový závod švédskej automobilky Volvo môže vyrásť na východnom Slovensku Čítajte
6. Bude R2 spoplatnená?
„Úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany bude tak ako nadväzujúce úseky R4 a D1 spoplatnený mýtom pre vozidlá nad 3,5 tony a diaľničnou známkou pre vozidlá do 3,5 tony,“ ozrejmila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Ako dodala, maximálna povolená rýchlosť je na diaľnici podľa zákona o cestnej premávke 130 km/h a rovnako to bude aj na R2.
7. Odľahčí nový obchvat dopravu v Košiciach?
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) z ministerstva financií napísal v hodnotiacej správe k projektu zo septembra 2021, že odľahčí cesty v Košiciach len minimálne.
Pripomenul, že cieľom projektu je odkloniť tranzitnú dopravu z vyťaženého mestského obchvatu a vstupov do mesta, ako aj znížiť negatívne environmentálne dopady dopravy v ňom.
Uviedol zároveň, že podľa sprievodného dopravného modelu sa intenzity na vnútornom obchvate vrátia na pôvodné hodnoty už v roku 2030.
„Dopravný model predpokladá na obchvate R2 12-tisíc vozidiel denne v roku 2050 (15-tisíc vozidiel po otvorení I. úseku Šaca - Haniska), na čo by kapacitne postačoval aj v štúdii neposudzovaný polovičný profil,“ uvádza sa v materiáli ÚHP.
Vstup do mesta od Michaloviec a Trebišova bude vyťaženejší ako bez projektu, čím sa podľa ÚHP stráca zmysel obchvatu.
Odhaduje sa, že najvyťaženejším úsekom obchvatu D1/R2 bude v roku 2050 privádzač medzi diaľnicou D1 a križovatkou pri Košických Oľšanoch (20,2-tisíca vozidiel denne) a na úseku R2 medzi Košickými Oľšanmi a Košice-juh bude jazdiť necelých 12-tisíc vozidiel denne.
Zároveň sa však konštatuje, že doprava bude na dnešných kritických úsekoch rásť pomalšie, ako by rástla bez obchvatu, avšak absolútny pokles dopravného zaťaženia nenastane.
Po spustení juhozápadného obchvatu (modelový rok 2025) dočasne klesne počet vozidiel na ceste I/17 v smere od Hanisky cez Barcu do mesta (8,8 %), na vnútornom obchvate medzi križovatkami VSS a Nad jazerom (9,5 %) a na východnej časti mestského obchvatu (8,9 %).
Dopravné zaťaženie na vstupe do Košíc na ceste I/19 (od Michaloviec) sa dočasne odbremení (13,5 %), avšak problém s úzkym hrdlom v Košickej Novej Vsi bude pretrvávať (+ 1,5 % nárast).
„Dostavba obchvatu R2 zatraktívni najmä privádzač k D1 (Košické Oľšany), kde dopravné intenzity výrazne narastú (+ 26,3 %). Do roku 2030 bude dopravné zaťaženie na väčšine hlavných ťahov v meste vyššie ako dnes,“ uzatvára ÚHP.
V materiáli spomenul aj vynechanie alternatívnej výstavby privádzača Vyšné Opátske z projektu za asi 150 miliónov eur, ktorý by podľa dopravnej prognózy štúdie uskutočniteľnosti D1/R2/R4 najviac odľahčil úzke hrdlo pri vstupe do Košíc na ceste I/19 z Michaloviec. Uvoľnil by dopravné zaťaženie na tejto ceste cez Košickú Novú Ves, ktoré sa má vplyvom otvorenia obchvatu R2 ešte o trochu zvýšiť.
8. Bude križovatka Ludvikov dvor svojou komplikovanosťou konkurovať raritnej trojúrovňovej križovatke Prešov, západ?
Najzložitejšou križovatkou celého juhovýchodného obchvatu Košíc má byť mimoúrovňová križovatka Ludvikov dvor pri U. S. Steele, ktorá prepojí R2 s cestou I/16 (Šaca – Košice cez Pereš) a tzv. Haništianskou cestou III/3401 i prístupovými cestami do fabriky.
Súčasťou križovatky je aj električková rýchlodráha Košice – U. S. Steel, ktorá sa však mala zachovať v pôvodnej trase.
Stavať sa má až v rámci stále len pripravovaného I. úseku R2 Košic, Šaca – Haniska.
Jej v minulosti medializovaný návrh naozaj môže pripomínať najzložitejšiu slovenskú križovatku - trojúrovňovú križovatku Prešov, západ, ktorá je súčasťou diaľnice D1 a západného obchvatu metropoly Šariša.
Konkurovať jej však MÚK Ludvikov dvor určite nebude. A to nielen preto, že je predsa len o niečo menej komplikovaná ako tá prešovská. Bude sa totiž ešte aj zjednodušovať.
„Čo sa týka riešenia križovatky Ludvíkov dvor, NDS pristúpila aj z dôvodu úspory k hľadaniu jednoduchšieho technického riešenia. Po analýze sme navrhli jej úpravu vypustením a nerealizovaním priamych vetiev s komplikovanými mostnými objektmi. Predmetnou úpravou predpokladáme úsporu finančných prostriedkov na výstavbu v hodnote 20 miliónov eur. Električkovú trať a súčasný nadjazd nebude potrebné prekladať,“ povedala pre Korzár hovorkyňa diaľničiarov.
Takto mala pôvodne vyzerať mimoúrovňová križovatka Ludvikov dvor. Diaľničiari ju dali napokon preprojektovať do jednoduchšej podoby. Ušetrí sa 20 miliónov eur. Na snímke vľavo hore U. S. Steel, vpravo hore Ludvikov dvor, dole pokračovanie R2 k budúcej mimoúrovňovej križovatke Haniska.
Takto mala pôvodne vyzerať mimoúrovňová križovatka Ludvikov dvor. Diaľničiari ju dali napokon preprojektovať do jednoduchšej podoby. Ušetrí sa 20 miliónov eur. Na snímke vľavo hore U. S. Steel, vpravo hore Ludvikov dvor, dole pokračovanie R2 k budúcej mimoúrovňovej križovatke Haniska. (zdroj: NDS)
Akú definitívnu podobu teda bude mať celý II. úsek R2 i táto križovatka, nám NDS bližšie nepopísala.
Útvar hodnoty za peniaze v septembri 2021 avizoval, že I. úsek R2 by mohol zvýšiť využitie celého juhozápadného obchvatu.
Už vtedy však nabádal, že pri príprave štúdie uskutočniteľnosti k I. úseku je potrebné zvážiť všetky dostupné alternatívy. Štúdia mala z alternatív vybrať ten najefektívnejší variant, nie len spoločensky návratný.
Ako možná alternatíva sa napríklad uvádzalo aj prepojenie tzv. Haništianskej cesty III/3401 s existujúcou R4 (Milhosť – Košic-juh) prostredníctvom križovatky pred obcou Haniska.
Navrhovala sa tiež modernizácia tejto cesty III. triedy, ktorá prechádza severne od U. S. Steelu a spája cesty I/16 (Šaca – Košice cez Pereš) a I/17 (Milhosť - Košice).
Podľa predloženého dopravného modelu má byť totiž zaťaženie tzv. Haništianskej cesty po dostavbe II. úseku R2 v roku 2025 na úrovni 9- až 10-tisíc vozidiel denne.
9. Koľko bude stáť R2?
Zatiaľ je známa iba vysúťažená a zazmluvnená cena II. úseku vo výške takmer 132,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, pričom 85 percent z tejto sumy sa má uhradiť z eurofondov a 15 percent zo štátneho rozpočtu.
Nedá sa však vylúčiť ani možnosť, že sa z eurofondov nepreplatí odhadom od 7 do 34 miliónov eur (5 až 25 percent z celkovej ceny), ale v krajnom prípade nič.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž v decembri 2021 nariadil zrušiť súťaž. Počas kontroly pred podpisom zmluvy s víťazom tendra zistil diskriminačne stanovené podmienky účasti záujemcov o zákazku (kauza známa ako chýbajúce dve slovíčka „alebo ekvivalent“).
Súvisiaci článok Začne sa výstavba obchvatu Košíc, podpísali zmluvu Čítajte
Vďaka urýchlenej novele zákona o verejnom obstarávaní sa zrušila povinnosť predložiť úradu na kontrolu zmluvu pred jej podpisom. Po novom je táto povinnosť stanovená až po jej podpise.
ÚVO preto musel zrušiť svoje vtedy ešte neprávoplatné rozhodnutie a zastaviť aj prebiehajúce konanie.
Tender sa nezrušil, zmluva sa podpísala a môže sa začať stavať.
ÚVO tak v zmysle zákona ide kontrolovať súťaž opäť po podpise zmluvy. Je veľmi nepravdepodobné, že by už tentokrát nedospel k tomu istému záveru o diskriminačných podmienkach.
Súvisiaci článok Výstavbu košického obchvatu pozastavenie eurofondov nestopne, tvrdí ministerstvo Čítajte
V takom prípade by muselo buď ministerstvo dopravy a výstavby ako riadiaci orgán alebo následne ministerstvo financií ako orgán auditu rozhodnúť, či to je alebo nie je dôvod na stopnutie časti alebo komplet eurofondov na R2.
„Úrad v zmysle nedávno schváleného zákona vstupuje do kontroly danej súťaže. Podľa zákona tak má urobiť do 15 dní odo dňa podpisu zmluvy v súťaži. Následne bude úrad o svojich zisteniach informovať a ozrejmí aj svoj prípadný ďalší postup,“ uviedla pred týždňom pre Korzár hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.
NDS túto hrozbu teraz nekomentovala. Ani to, či sa zazmluvnená cena na II. úsek R2 nebude musieť navyšovať kvôli výraznému zdražovaniu stavebných materiálov odvtedy, ako sa predkladali ponuky záujemcov o zákazku.
Ďalších vyše 50 miliónov eur sa použilo najmä na majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod R2.
Načítavam video…
10. Aké ďalšie stavby chystá NDS na zlepšenie dopravy v Košiciach a okolí?
Hovorkyňa diaľničiarov avizovala, že po vybudovaní II. a neskôr aj I. úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany budú pokračovať v príprave projektu jej predĺženia od Šace (existujúca mimoúrovňová križovatka do U. S. Steelu) po Moldavu nad Bodvou.
Súvisiaci článok Trnka trvá na krajskej štúdii za 500-tisíc, hoci ju robia už aj diaľničiari Čítajte
„Rovnako sa zaoberáme aj prípravou diaľnice D1 od Bidoviec na Ukrajinu a prípravou R2 od hraníc Košického kraja v Tornali po Košice,“ popísala Žgravčáková.
Načítavam video…
Trasa II. úseku košického obchvatu
Druhý úsek juhovýchodného obchvatu Košíc, čiže rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, sa začína od mimoúrovňovej križovatky Košice-juh pri Šebastovciach. Prepája spoločný úsek R2 a R4 Košice – Milhosť s cestou I. triedy I/17 Košice – Milhosť (hraničný priechod s Maďarskom).
Trasa bude pokračovať východným smerom severne od obce Valaliky, pričom cez vybudovaný most bude križovať cestu III/3416 z Valalikov do Barce a železničnú trať Košice - Hidasnémeti.
Následne pretne prístupovú cestu k čistiarni odpadových vôd (ČOV) a košickej spaľovni, pre ktorú sa nad R2 vybuduje mostný nadjazd.
Obchvat potom povedie pomedzi priemyselný areál (ČOV, spaľovňa, areál Správy mestskej zelene) a obec Kokšov-Bakša. Pre cestu, ktorá ich spája, sa takisto postaví mostný nadjazd nad R2.
Rýchlocesta prejde areálom na pestovanie drevín, cez most prekoná najprv rieku Hornád a následne aj železničnú trať Košice – Čierna nad Tisou.
Zhruba o pol kilometra ďalej sa vybuduje mimoúrovňová križovatka Krásna, ktorá prepojí R2 s cestou II/552 Košice-Krásna – Slanec a juh okresu Trebišov.
Za križovatkou bude obchvat trasovaný severným smerom v údolí rieky Torysa západne od obcí Nižná a Vyšná Hutka i Košická Polianka. Pre existujúce cesty od týchto obcí sa nad R2 vytvoria nadjazdy.
Opäť zo západu obíde R2 tesne Zdobu cez mostný objekt ponad údolie potoka a cestu III/3410 z obce Sady nad Torysou do Košickej Novej Vsi.
Trasa potom pokračovaním na sever prechádza úzkym hrdlom v dotyku zľava so záhradkárskou osadou a sprava s riekou Torysa.
Po necelom kilometri sa obchvat napojí na už čiastočne vybudovanú mimoúrovňovú križovatku Hrašovík západne od obce Košické Oľšany, ktorá je prepojením R2 s úsekom diaľnice D1 Budimír (smer Prešov) – Bidovce (smer Michalovce) a cesty I/19 Košice – Michalovce.
Čítajte viac: kosice.korzar.sme.sk/c/22873914 … ovede.html