Začiatok výstavby úseku Mengusovce-Jánovce sa opäť posúva

Národná diaľničná spoločnosť musí podľa rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie opätovne vyhodnotiť súťaž na výber posledného zhotoviteľa uvedeného úseku
[13. 4. 2005 12:13:00]

sme.sk/c/2009659/Zaciatok-vy … osuva.html

BRATISLAVA 13. apríla (SITA) - Začiatok výstavby na diaľničnom úseku D1 Mengusovce - Jánovce plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podľa najnovších informácií na začiatok mája. “Predbežne je termín určený na 6. mája, môže sa však aj oddialiť,” skonštatoval v stredu generálny riaditeľ NDS Dušan Faktor. Posun termínu približne o mesiac ovplyvnilo podľa neho pozastavenie verejnej súťaže na výber posledného zhotoviteľa jednej z troch častí spomínaného úseku. “Úrad pre verejné obstarávanie totiž začal 1. marca konanie na základe námietok, ktoré voči výberu posledného zhotoviteľa podala občianka s trvalým pobytom v Beluši,” vysvetlil investičný riaditeľ NDS Peter Gandl. Rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie musí NDS opätovne vyhodnotiť súťaž na výber zhotoviteľa. Podľa Faktora by súťaž mali vyhodnotiť do konca apríla.

Keďže uvedený diaľničný úsek je rozdelený na tri časti, Slovenská správa ciest vyhlásila v druhej polovici septembra 2004 tri tendre a do polovice novembra dostala celkovo 18 ponúk. V januári pritom podpísala zmluvy s dvoma konzorciami. Druhý úsek v dĺžke vyše 14 kilometrov z Veľkej pri Poprade až do Matejoviec bude stavať združenie Doprastav, a.s. a Strabag, a.s., pričom v rámci zmluvy sú subdodávky vyčíslené na zhruba 1,5 % celkových stavebných prác. Práce na treťom úseku z Matejoviec až za mimoúrovňovú križovatku Spišský Štvrtok bude realizovať konzorcium vedené českou akciovou spoločnosťou Stavby silnic a železnic, odštepný závod Hradec Králové. Podiel subdodávok je pri tejto zmluve na úrovni 1,99 %. Prvý, osemkilometrový úsek, mala mať podľa výberu komisie pod palcom grécka firma J&P Avax, ktorá podľa Gandla ponúkla najnižšiu cenu.

Podľa Faktora by mali stavebné práce na 25,85-kilometrovom diaľničnom úseku trvať tri roky. Náklady na celý úsek by mali podľa neho predstavovať približne 10 mld. Sk. Podľa Gandla sa stavba bude financovať aj z prostriedkov Kohézneho fondu, pričom maximálne to môže byť suma vo výške 85 % oprávnených nákladov stavby. “Ide však o stavbu s vysokým rozpočtom, preto je možné, že nám Európska únia schváli nižšie percento,” podčiarkol Gandl. Podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka na výstavbu úseku budú smerovať aj prostriedky zo štátneho rozpočtu a Európskej investičnej banky.

Slovenská správa ciest vyhlásila začiatkom januára aj verejnú súťaž na činnosť stavebného dozoru pre stavbu diaľničného úseku, pričom záujemcovia mohli svoje ponuky predkladať do 24. januára tohto roka. Podľa Jánošíka je výber víťaza taktiež v štádiu riešenia, keďže jeden z uchádzačov uplatnil právo na revíziu postupu výberu. Za vypracovanie projektovej dokumentácie v celkovej hodnote 13,6 mil. Sk zodpovedá stavebná spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. Bratislava