Za nemecké diaľnice zaplatíme menej

Za nemecké diaľnice zaplatíme menej

Zdroj: autobild.cas.sk/clanok/200469/za … time-menej

Nemecký parlament dnes definitívne schválil spoplatnenie diaľnic pre osobné vozidlá. Okrem toho včera schválil aj zmeny týkajúce sa mýta pre nákladné vozidlá.

Nemecký parlament dnes v treťom a záverečnom čítaní definitívne schválil návrh zákona o spoplatnení diaľnic pre osobné vozidlá. Kresťanskí demokrati (CDU), ktorých vo vláde zastupuje aj minister dopravy Alexander Dobrindt, vyhoveli požiadavkám koaličných sociálnych demokratov (SPD) a upravili návrh tak, aby ceny krátkodobých známok splnili podmienky Európskej komisie z roku 2012.

Podľa nich nesmie cena 10-dňovej známky v prepočte na jednotlivé dni prekročiť osemnásobok ročnej známky. Kým sadzby ročných známok zostali nezmenené, podľa schváleného návrhu zákona sa budú diaľničné poplatky pre krátkodobé známky, čiže 10-dňové a dvojmesačné, odvíjať od ročnej známky, čiže od emisnej triedy a zdvihového objemu. V prípade 10-dňovej známky tak pôjde o sumy 5, 10 a 15 eur, dvojmesačná bude stáť 16, 22 a 30 eur. Pokiaľ vodič nepreukáže správnosť údajov potrebných pre výpočet ceny diaľničnej známky alebo ich odmietne poskytnúť, stanovuje návrh paušálnu cenu. Pôjde o najvyššiu možnú sadzbu, čiže za 10-dňovú známku zaplatí 15 eur, za dvojmesačnú 30 eur a za ročnú 130 eur.

Ak vodič nezaplatil známku a zastaví ho cestná kontrola, môže polícia resp. kontrolný orgán požadovať zaplatenie priamo na mieste, vrátane pokuty, ktorej výška zatiaľ nie je určená. Pokiaľ vodič odmietne zaplatiť alebo vzniknú pochybnosti o ochote uhradiť známku, môže kontrolný orgán zakázať ďalšiu jazdu.

Nové ceny krátkodobých známok

10-dňová známka pre vozidlá, pre ktoré by ročná známka stála:

  • menej ako 40 eur, bude stáť 5 eur

  • menej ako 70 eur, bude stáť 10 eur

  • 70 eur a viac, bude stáť 15 eur

Dvojmesačná známka pre vozidlá, pre ktoré by ročná známka stála:

  • menej ako 40 eur, bude stáť 16 eur

  • menej ako 70 eur, bude stáť 22 eur

  • 70 eur a viac, bude stáť 30 eur

Parlament sa zaoberal aj pozmeňujúcimi návrhmi. Ľavicoví poslanci požadovali zamietnutie spoplatnenia diaľnic, ich návrh pochopiteľne neprešiel. Strana zelených predložila tri pozmeňujúce návrhy. Prvé dva sa týkajú okamžitého zrušenia platnosti zákona o diaľničnom mýte a s ním súvisiacich daňových úľav, ak Súdny dvor EÚ rozhodne o rozpore zákona alebo niektorej jeho časti s európskym právom.

V treťom návrhu prišli s myšlienkou, aby boli od mýta oslobodené úseky diaľnic v pásme do 30 km od hraníc. Poslanci argumentujú tým, že povinnosť platiť mýto na hraniciach by mohlo obmedziť plynulosť premávky a ekonomicky poškodiť obce a podniky v pohraničných regiónoch. Tieto návrhy parlament neschválil.

Výpočet ceny ročnej známky

Spaľovacie motory za každých 100 cm3 zdvihového objemu, strop je stanovený na 130 eur:

  1. Benzínové:
  • do emisnej normy Euro 3: 6,50 eura

  • emisné normy Euro 4 a 5: 2,00 eura

  • emisná norma Euro 6: 1,80 eura

  1. Dieselové:
  • do emisnej normy Euro 3: 9,50 eura

  • emisné normy Euro 4 a 5: 5,00 eura

  • emisná norma Euro 6: 4,80 eura

  1. Obytné automobily:
  • za každých 200 kg maximálnej prípustnej celkovej hmotnosti: 16,00 eura

Nemecko rozšíri aj mýto pre nákladné autá

Okrem toho parlament schválil rozšírenie mýta pre nákladné vozidlá nad 12 ton na ďalších 1 100 kilometrov štvor- a viacprúdových ciest I. triedy s účinnosťou od 1. júla tohto roka. Od októbra budú mýto musieť platiť aj nákladné autá s celkovou hmotnosťou nad 7,5 tony. Ministerstvo dopravy si od tohto kroku sľubuje dodatočné príjmy 380 miliónov eur, ktoré budú účelovo viazané na výstavbu a opravy ciest. Tým sa však zmeny nekončia, keďže Nemecko chce od polovice roka 2018 rozšíriť mýto pre nákladné vozidlá na všetky cesty nižších tried.