Letenky Ryanairu z Popradu do Londýna sa už nedajú na september kúpiť. Reprofoto N
Popradské letisko opúšťa kľúčový partner – írska nízkonákladová spoločnosť Ryanair.
15
30
00:00
09:53
Prečítajte si viac o počúvaní Denníka N.
Z Popradu onedlho prestane lietať spoločnosť Ryanair. Letenky do Londýna na letisko Stansted a späť už na september nekúpite.
„Táto trasa bude v prevádzke počas letnej sezóny 2025. Nebudeme ju prevádzkovať v rámci zimného letového poriadku v roku 2025,“ potvrdil Ryanair v stanovisku.
Nízkonákladová letecká spoločnosť nespresnila, prečo sa tak rozhodli. Dodala len, že kompletný letový poriadok na zimu 2025 ešte dokončujú a oznámia ho v najbližších týždňoch.
Pre štátne medzinárodné letisko v Poprade a cestujúcich z tohto regiónu je to nepriaznivá správa. Pod Tatrami majú jedinú pravidelnú leteckú linku práve do Londýna, kam sa z Popradu lieta štyrikrát týždenne. Z toho dva razy Ryanair.
Ilustračné foto – TASR/AP
Informácia prichádza v čase, keď popradské letisko čelí škandálu s predajom alkoholu. Denník N v piatok zverejnil reportáž, ako podvádzajú v letiskových baroch. Pri predaji alkoholických nápojov v plechovkách tam účtovali zákazníkom nealko. Finančná správa následne oznámila, že je to v rozpore so zákonom, a sľubuje konať.
Najavo vyšlo aj to, že letisko pod vedením Patrika Františku, nominanta predsedu SNS Andreja Danka, načierno opravovalo pristávaciu dráhu pre lietadlá, za čo dostalo pokutu od Dopravného úradu. Opozícia žiada okamžitý odchod riaditeľa letiska Františku, funkcionára vládnej Slovenskej národnej strany.
Prečítajte si tiež
Popradské letisko pod vedením Dankovho človeka načierno predáva alkohol (+ video)
Čo to znamená pre Poprad
Po odchode Ryanairu sa letecké spojenie Popradu s Veľkou Britániou, kde si za posledných dvadsať rokov našli prácu a domov aj tisíce ľudí z východu Slovenska, zmenší o polovicu, keďže írska nízkonákladová spoločnosť lieta spod Tatier do Londýna v pondelky a piatky.
Linku zvyknú využívať nielen Slováci pracujúci v Anglicku, ale aj cestujúci, ktorí v Londýne strávia predĺžený víkend. Pre región Popradu a Tatier zasa zohráva významnú rolu vďaka príchodu turistov, z čoho profitujú tunajšie hotely, reštaurácie či podnikatelia v cestovnom ruchu.
To, že je linka vyťažená, bolo zjavné aj pred dvoma týždňami v pondelok 9. júna. Krátko pred odletom do Londýna bola odletová hala plná cestujúcich.
Od jesene tak na medzinárodnom letisku v Poprade zostane už len maďarská nízkonákladovka Wizz Air, ktorá spod Tatier lieta na londýnske letisko Luton v utorky a soboty.
Okrem toho sú v letovom pláne už len charterové lety do štyroch turistických destinácií:
- do tureckej Antalye päťkrát týždenne,
- do bulharského Burgasu dvakrát týždenne,
- do tuniského Monastiru raz za týždeň,
- do egyptskej Hurghady takisto raz za týždeň.
Popradské letisko tvrdí, že zmluvu s Ryanairom plní. Spomína problémy s marketingom
Vedenie popradského letiska hovorí, že spolupráca s Ryanairom prebieha „štandardne a stabilne“. Naznačujú, že odchod súvisí s marketingovými aktivitami, ktoré mali leteckú linku propagovať.
„Identifikované problémy sa výhradne týkajú marketingovej vrstvy vzťahov, ktorej letisko nie je súčasťou, a nijako nesúvisia s jeho zmluvnými alebo prevádzkovými činnosťami,“ odpovedá obchodný riaditeľ letiska a člen predstavenstva Letisko Poprad – Tatry Ján Pitoňák. Letisko podľa neho plní svoje zmluvné záväzky.
Foto N – Šimon Kern
V prípade takejto leteckej linky je dôležitá marketingová podpora, od ktorej neraz závisí, či dokáže linka dlhodobo prežiť. Jednoducho povedané, musí sa o nej čo najviac ľudí dozvedieť a potom si kúpiť letenku. Podľa stanoviska letiska sa propagácia takejto linky rieši medzi dopravcom a regionálnymi organizáciami cestovného ruchu.
Letisko ďalej tvrdí, že keď linku Poprad – Londýn Stansted spúšťali v roku 2023, tak sa marketingová podpora na tri roky zverila sprostredkovateľovi – spoločnosti Swacci. Túto firmu teraz letisko obviňuje, že „dodnes zadržiava významnú časť prostriedkov určených pre Ryanair a úhradu marketingu“, a poukazuje na to, že vo Swacci figuruje Milan Majtán, brat dlhoročného profesionálneho pilota a bývalého člena dozornej rady popradského letiska Mariána Majtána. Toho oslovil Denník N do článku o tom, ako terajšie vedenie letiska pochybilo, keď načierno opravovalo príletovú dráhu a dostalo za to pokutu.
Obchodný riaditeľ popradského letiska Pitoňák v stanovisku upozorňuje, že majiteľom Swacci je „brat osoby, ktorá vystupuje ako expert v článku Denníka N z 23. júna 2025“.
Prečítajte si tiež
Nejde len o alkohol. Popradské letisko načierno opravovalo aj pristávaciu plochu
Odmietnutie obvinení
Marián Majtán obvinenia Pitoňáka odmieta s tým, že Swacci žiadne peniaze nezadržiava. Vysvetlil, že financovanie marketingovej podpory má na starosti organizácia cestovného ruchu Košice Región Turizmus, Krajská organizácia cestovného ruchu Prešovského samosprávneho kraja a ďalšie subjekty v oblasti cestovného ruchu.
„Podľa mojich informácií bola posledná splátka zo strany partnerov realizovaná v decembri 2024. Sme na konci júna 2025, teda už šesť mesiacov bez ďalšieho plnenia. (…) Očakával som profesionálny prístup a nie verejné zneistenie bez faktického základu,“ reaguje Marián Majtán. Stanovisko brata Milana Majtána do uzávierky neposkytol pre jeho zaneprázdnenosť.
Pre popradské letisko a celý región sú podľa Mariána Majtána kľúčové spolupráca a rozširovanie spolupráce s novými linkami Ryanairu. Manažovanie podpory pre leteckú linku by malo byť podľa neho hlavnou úlohou letiska. „Letisko sa nemôže len prizerať a čakať. Ryanairu marketingový model funguje rovnako všade a úspešne okrem letiska Poprad Tatry,“ dodal Marián Majtán.
Premiér Robert Fico a minister dopravy Jozef Ráž. Foto – TASR
Minister Ráž neprezradil, čo si myslí o praktikách na letisku
Popradské letisko ovláda ministerstvo dopravy, ktoré v ňom vlastní 97,74 percenta. Na čelo letiska si presadil svojho človeka predseda SNS Andrej Danko.
Vo februári minulého roka sa mu podarilo dosadiť za prevádzkového riaditeľa a predsedu predstavenstva akciovky Letisko Poprad – Tatry okresného predsedu SNS v Poprade a člena straníckeho predsedníctva Patrika Františku.
Keď sme za Františkom minulý týždeň zašli, aby vysvetlil, prečo načierno predávajú alkohol, zareagoval: „O tom neviem nič“ a pokračoval: „Prečo sa snažíte buzerovať šéfa letiska za niečo? Vytvárať kauzu. O nič iné vám nejde, len vytvoriť kauzu,“ pokračoval.
V letiskových baroch pracujú dvaja synovia riaditeľa letiska Františku. Jeden zo synov priznal, že pofidérne blokujú predávané alkoholické drinky v plechovkách už rok.
Prevádzkový riaditeľ letiska a predseda predstavenstva Patrik Františka a jeho syn. Foto N – Šimon Kern
Minister dopravy Jozef Ráž, ktorý je nominantom Smeru, do utorka neprezradil, čo si o takýchto praktikách na letisku myslí.
Na otázku, čo hovorí na to, že tam načierno predávajú alkohol a bez potrebných povolení opravovali pristávaciu plochu pre lietadlá, ministrov tlačový odbor v pondelok odpísal, že platí ich stanovisko z piatka.
V piatok po zverejnení zistení, ako na letisku v rozpore so zákonom blokujú alkohol zákazníkom, Ráž odkázal, že ministerstvo týmito informáciami doposiaľ nedisponovalo, situáciu preveria a potom k nej zaujmú stanovisko.
Popradské letisko obviňuje Denník N z politizácie témy a z poškodzovania dobrého mena letiska. V aktuálnom vyjadrení z utorka tvrdí: „Hneď minulý týždeň sme zrealizovali interné vyšetrovanie, ktoré bude ukončené v najbližších dňoch. Ničmenej už dnes máme potvrdené, že určite nie je pravda, že letisko predáva alkoholické nápoje načierno.“
Ďalej píšu, že ak má Denník N záujem, môžeme si nastaviť komunikáciu, „kde dáme na stôl fakty korektne a profesionálne“.
Fakty o popradskom letisku
- akciová spoločnosť Letisko Poprad-Tatry vznikla v roku 2005;
- väčšinovým vlastníkom je ministerstvo dopravy;
- menšinovými akcionármi sú mesto Poprad a mesto Vysoké Tatry;
- vlani malo letisko tržby 4,2 milióna eur, dosiahlo zisk 80-tisíc eur;
- má okolo 60 zamestnancov;
- minulý rok ním prešlo 119 506 cestujúcich;
- letisko leží vo výške 718 m. n. m., je najvyššie položeným letiskom pre dopravné lietadlá na krátke a stredné vzdialenosti v strednej Európe;
- prvopočiatky dnes už medzinárodného letiska siahajú do roku 1938.
Zdroj: Internetová stránka popradtatry.aero