Wizz Air otvorí ďalších 11 liniek z Bratislavy a pridá ešte dve lietadlá

Wizz Air otvorí ďalších 11 liniek z Bratislavy a pridá ešte dve lietadlá

Daniela Krajanová

Jedno z lietadiel spoločnosti Wizz Air. Foto - Wizz Air/Facebook

Jedno z lietadiel spoločnosti Wizz Air. Foto – Wizz Air/Facebook

  • Maďarské aerolínie Wizz Air chcú lietať aj do Larnaky, Ríma, Tel Avivu a ďalších destinácií, vo väčšine prípadov od marca.

  • Do Košíc začnú lietať 21. novembra.

  • Pre bratislavské letisko sú čoraz silnejším partnerom. Plány na expanziu však má aj írsky Ryanair.

Maďarské nízkonákladové aerolinky Wizz Air ohlásili na bratislavskom letisku nečakaný rast. Na budúci rok pridajú z hlavného mesta ďalších 11 pravidelných liniek.

Pôjde o lety do Larnaky (Cyprus), Kišiňova (Moldavsko), Berlína, Dortmundu (Nemecko), Ríma (Taliansko), Tirany (Albánsko), Ohridu (Severné Macedónsko), Prištiny (Kosovo), Tel Avivu (Izrael), Tuzly (Bosna a Hercegovina) a Varšavy (Poľsko).

Prvé dve spomínané linky chcú aerolínie spustiť v januári, zvyšné v marci. Wizz Air láka na baťovské ceny, ktoré sa majú začínať na úrovni 19,99 eur. Má to tri výnimky, a to je spojenie do Larnaky na Cypre, kde sa majú ceny začínať od 39,99 eura, izraelského Tel Avivu so spodnou cenou 49,99 eura a do Tuzly so spodnou cenou 14,99 eura.

Celkovo tak má mať Wizz Air na budúci rok z bratislavského letiska 27 spojení. Dnes má dve pravidelné linky a nedávno ohlásil, že od jesene pridáva ďalších 12 spojení, a to destinácie ako Alicante, Palermo či Atény. Niektoré začínajú vypravovať v polovici novembra, iné v polovici decembra.

Ďalšou linkou, ktorá doplní počet cieľových letísk na 27, je linka Bratislava – Košice. Víťazstvo Wizz Airu vo výberovom konaní o prevádzku tejto linky oznámil minister dopravy Jozef Ráž už pred pár týždňami. Teraz upresnili, že prvý let bude 21. novembra skoro ráno. Na štvrtok bol naplánovaný aj oficiálny podpis zmluvy štátu s Wizz Airom keďže táto linka bude dotovaná štátom.

Na tlačovú besedu pri tejto príležitosti prišiel aj premiér Robert Fico. Povedal, že ak bude môcť, tak sa prevezie hneď prvým ranným letom 21. novembra. Naznačil, že by sa v tom čase mohol otvárať aj niektorý z diaľničných úsekov.

Riaditeľ bratislavského letiska Milana Rastislava Štefánika Dušan Novota počíta s tým, že po zarátaní nových liniek Wizz Airu by letisko v budúcom roku mohlo obslúžiť 3,5 milióna cestujúcich. Jeho linky by totiž mali priniesť asi milión cestujúcich, zhruba toľko pasažierov mal predtým aj írsky Rynair. Nedávno ale pridal sedem nových liniek, čo zvýšilo odhadovaný počet jeho pasažierov z bratislavského letiska o ďalší pol milión.

Najväčšou zaujímavosťou rozhodnutia Ryanairu pridať do jesennej ponuky sedem nových liniek bolo to, že všetky kopírujú nové linky oznámené Wizz Airom pre tohtoročnú jeseň, teda napríklad spomínané Alicante, Atény či Palermo. S jedným rozdielom: Ryanair na nich plánuje lietať o niekoľko týždňov skôr ako Wizz Air.

Konkurenčný boj dvoch nízkonákladoviek na bratislavskom letisku sa tak zjavne stupňuje, a platí to aj o počte takzvaných bázovaných lietadiel. Báza je miesto, z ktorého lietadlo ráno vyráža aj s posádkou, a keď nalieta, čo má, na toto letisko sa vracia. Preto bude firma potrebovať napríklad viac miestneho personálu.

Wizz Air na jeseň avizoval, že na otvorenie novej bázy na Slovensku bude potrebovať dva Airbusy. Teraz spoločne s novými linkami hlási, že pridá ďalšie dva. Dokopy by tak mal mať na bratislavskom letisku štyri bázované lietadlá.

Ryanair naposledy oznámil pridanie nového, tretieho lietadla tento rok pred začiatkom letného letového poriadku, do ktorého spoločnosť zaradila pravidelné linky do poľského Gdanska, do Bari v talianskom regióne Apúlia, na grécky ostrov Skiathos a do chorvátskeho Zadaru.

Novota ale naznačuje, že nielen Wizz Air, ale aj Ryanair má ešte v pláne expanziu. Inak povedané, je možné, že aj Ryanair ešte oznámi novinky a možno pridá aj ďalšie lietadlo. Sily v bázovaných lietadlách by sa tak vyrovnali na štyri – štyri.

Všetko sa to deje v situácii, keď Wizz Air aj Ryanair zmenšujú svoje pozície na viedenskom letisku.

Ryanair nedávno oznámil, že zo Schwechatu presunie na zimu tri lietadlá, ktoré tam mali bázu a zruší tri linky (do dánskeho Billundu, španielskeho Santanderu a estónskeho Tallinu). Rakúsko sa podľa Ryanairu stalo svojimi poplatkami beznádejne nekonkurencieschopné.

Podľa webu closer.sme.sk sa v Rakúsku platí 12-eurový poplatok za každého pasažiera, ak letí do destinácie vzdialenej viac ako 350 kilometrov. Na Slovensku podľa webu takýto poplatok zatiaľ zavedený nebol.

Ryanair v správe Slovensko nespomína, ale upozorňuje na Maďarsko či Švédsko, ktoré tento typ dane znižujú. Vzápätí ale írsky dopravca dodáva, že keby Rakúšania daň zrušili, tak by naopak v Rakúsku investovali ďalšiu miliardu eur.

V prípade Ryanairu tak môže ísť vo Viedni o vyjednávaciu taktiku.

Wizz Air sa zo Schwechatu sťahuje viditeľnejšie. Aerolinky tam uzavrú svoju základňu. Z Viedne najprv stiahnu dve lietadlá a ukončia príslušné linky v októbri. Zvyšné tri stroje a ďalšie spojenia budú nasledovať v marci.

József Váradi, riaditeľ leteckej spoločnosti Wizz Air, problematické poplatky spomínal aj na tlačovej besede na bratislavskom letisku. Konkurencia je podľa neho zároveň dobrá, s Ryanairom si však konkurujú viac-menej 15 rokov, takže na tom až tak nezáleží.

„My budeme robiť to, čo považujeme za správne pre nás a pre trh,“ povedal Váradi Denníku E.

Wizz Air zároveň avizuje, že od štvrtka budú v predaji všetky letenky do spomínaných nových destinácií.

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.