apriori to nie je zly napad, len problem je momentalne maximalne zneuzivanie tohto zakonu …
na zapade vyvlasntovanie siahaju ako poslednu variantu. kym po schvaleni tohto zakonu NDS resp nou poverene firmy posilaju vsetky zmluvy o buducej zmluve na dorucenku s tym, ze je to konecne a vykupene za ceny, ktore su casto dost smiesne ..
aquila - zrychlené vyvlastňování je špatný nápad - nikdy nebiude jen “mometálně zneužívané” - to se bude vždy hodit tomu, kdo to bude potřebovat. I s normálním vyvlastňováním se dá stavět.
Priority, které tím ukazují jsou opravdu zvláštní, ale na druhou stranu se snží alespoň o to, aby se za menší peníze toho postavilo co nejvíc v nížinách nebo pahorkatinách (pokud pominu BB- RK a průraz D1 Fatrami). Tak trochu je to i dobře, čím víc toho bude stát, tím lépe. Na druhous tranu je patrné, že se preferují určité oblasti a zřejmě se už neklade takový důraz na drahé a potřebnější věci, což je chyba.
jsem zvědav co na to ústavní soud. I bez tohoto zákona (mimochodem dosud stavba po vyvlastnění, nyní i před) se dá stavět. Tohle povede jenom k prasečinám.
Taky jeden osekanejsi zakon uz mame , rok lezi bez povsimnutia konkretneho sudcu na ustavnom sude. Takyto zakon zvadza k silovym rieseniam a nie logickym a vseobecne prospesnym => ja som stat, chcem to tadeto a ked nesuhlasite, pouzijeme tento zakon (ak sa vobec niekto bude unuvat nieco komunikovat a nebudu sa len preberat papiere o vyvlastneni podla tohto zakona) … “diskusia” na Ficov sposob.
Osobne som prekvapený, že toto vládu baví a tráci tým čas. Nepovedal by som, keby mala vláda k dispozícii na výstavbu ročne 40 mld. SKK a ešte aj PPP za výhodných podmienok, kde za 4 roky by sa malo prestavať 120 mld. SKK. Potom by som pochopil, že prakticky nie je dosť pripravených trás a vysporiadané pozemky.
Podľa mňa to malo zostať alebo sa upraviť max. na D1 a R1. Na ostatných D/RC už mala vláda začať svoju vlastnú prípravu, vrátane vysporiadania pozemkov. Keď môže vláda nájsť 1 mld. SKK na geológiu a desiatky mil. SKK na rôzne dokumentácie, tak môže nájsť aj desiatky mil. SKK na výkup pozemkov. D1+R1 = 250 mld. SKK, vrátane prestavby D1 BA-TT.
Tento zákon nerieši základný problém - to, že ani ľudia ktorí chcú predať sa k peniazom nedostávajú v reálnom čase. V odôvodneniach zákona si sama vláda priznala svoju neschopnosť konštatovaním že desiatky tisíc vlastníkov nie je možné počas prípravy stavby vyplatiť a to zdržuje výstavbu. Takže to nie je ani tak o tom, že ľudia nechcú predávať ako o tom, že NDS, katastre a iné vládne inštitúcie nie sú za 3 roky schopné ani pripraviť kúpne zmluvy, tieto zavkladiovať a vyplatiť ľuďom peniaze. A vláda namiesto toho aby tieto úrady dokopala k aktivite prijme takýto zákon a skrýva sa za potrebu riešiť 10 špekulantov. Už teraz sú tisíce ľudí ktorí hoci sa po ich pozemku už jazdí dodnes nemajú na účte peniaze za pozemok pod stavbu, niektorí dokonca ani kúpnu zmluvu (len zmluvu o budúcej zmluve). A tento problém sa len kopí, ďalej sa bude kopiť a ľudia budú stále viac strečkovať (alebo ich vyvlastnia - aj keď neviem ako keď nestíhajú) tak to teda nechali na stavbároch - nech nastúpia proti nim s bagrami.
praco by sme to nechceli ? praveze konecne je tu pravny stav aky ma byt .. ano zdrzi to dalsiu vystavbu, ale hento bolo tiez chore .. cim to je, ze na zapade nemaju problem s tymto ? asi preto, ze tam neni tolko spekulantov
Toto rozhodnutie asi bude mať vplyv (či výrazný neviem) na posunutie začiatku výstavby viacerých budúcich D a RC, no s našou justíciou jednoducho treba čosi začať robiť a preto si aj ja myslím, že to je správne rozhodnutie Ústavného súdu. Treba hľadať iné “urýchlujúce” kroky, ktoré by pomohli zrýchliť prípravu a rýchlejšie rozbehnúť výstavbu ciest, napr. také tendre…je to jedna veľká katastrofa v poslednom období.
Jednak je to mentalitou a jednak je to aj cenou, ktoru za pozemky dostanu a aj pristupom kompetentnych k projektu - hlada sa zhoda s obcanmi a nerobi sa to od stola “tadeto som to narysoval a basta” - vid napr. ako sa robilo trasovanie A6v Rakusku, kolko mali stretnuti s obcanmi atd.
(kde je problem? dialnica do Kosic je uz mesiac hotova, takze ustavny sud nic nezastavi )
Tento teraz-uz-protiustavny zakon bol nazvany aj urychlovaci, ale v praxi nic neurychlil, lebo najvacsim problemom spomalenej vystavby su financie. Useky na D1 sa nestavaju nie kvoli problemom so spekulantami, ale preto ze na ne nezohnali peniaze.
aquila, zákon sa použil v cca 1300 prípadoch z desiatok tisíc čo nie je až tak veľa. Médiá to celé zveličujú, ano z právneho hľadiska je tu určitý zásah do ústavných práv, ale reálne ide o to, že to čo sa spraví možno o rok-dva alebo 3 vyvlastňovacím konaním, zákon povolil dosiahnuť pre stavbárov ešte pred jeho skončením. Peniaze dostal občan tak rýchlo ako rýchlo skončilo vyvlastňovacie konanie, kto nerobil obštrukcie dostal sa k nim skôr. Akurát že počas toho roku či troch tam už nezasadil repu, a možno aj áno ak sa výstavba nezačala. Tam vidím určitú možnosť krivdy ak musel platiť daň z nehnuteľnosti ale zväčša nemohol už nič pestovať, ale zase mal možnosť dostať o +20% navrch ako kompenzáciu ak rýchlo predal a tým sa zbavil aj tej dane.
Lenže poľnohospodársky atraktívnych pozemkov bolo minimum. Prenájom do úvahy neprichádzal, stavať tak či tak nemohol, predať taktiež (iba ak nejakému špekulantovi) takže skutočné škody minimálne.
Treba pochopiť jedno, fakticky ľudia prichádzajú o pozemky už územným rozhodnutím, keďže to určí že na nich bude diaľnica. A nech ju nakreslíme tadiaľ alebo hentadiaľ vždy pôjde cez niečie pozemky. Všetko čo nasleduje potom je už len právny kolotoč na dosiahnutie tohto stavu, ktorý môže trvať mesiac ale aj 5 rokov. Neskoré vyplácanie kúpnej ceny nebolo dôsledkom zákona, aj bez neho sa to niekedy zbytočne naťahovalo roky. Takže pre občana fakticky žiadny rozdiel, ale pre výstavbu to bola veľká pomoc. Až na to že sa nerozbehla z iných dôvodov.
Hej, bola to pomoc, ale zakladala “moralny hazard” . Klasicky, ked chces dostat stavebne povolenie, musis predlozit doklad o vysporiadani pozemkov pod stavbou - bud si ich majitel, mas ich prenajate atd. Neviem, ci by si dostal povolenie len na zaklade zmluvy o buducej zmluve (asi nie, nato je tu ako posledny institut vyvlastnenia) A samozrejme majitel pozemku spravi co treba az po vyrovnani (klasicka je podmienka, ze zmluva o prevode nadobuda platnost az po vyplateni ciastky).
Naopak, ten paskvil dovolil na toto vsetko kaslat, pozemok sa stal majetkom statu/NDS - stacilo neho ukazat prstom
ELZ nemas pravdu, pri akejkolvek stavbe ti stačí doklad o akomkoľvek práve k pozemku ktorý ti umožňuje stavať, teda môže to byť aj zmluva o budúcej zmluve, dokonca aj nájomná zmluva. Dôležité je že je tam spomenuté že ti majiteľ povoľuje výstavbu objektu XY.
Rovnaký morálny hazard v oveľa horšej miere dnes zažíva každý kto predá tovar na faktúru a čaká kedy mu ju zaplatia. Veď zákon hovoril jasne dokedy musí byť pozemok vysporiadaný - do kolaudácie. Jeho hlavnou chybou ako aj chybou ostatných predpisov k výkupu pozemkov pod cesty a diaľnice je skutoočnosť že automaticky neupravuje určenú cenu do dňa jej skutočného vyplatenia minimálne o infláciu.
Ono to nie je tak jednoduché presne vyčísliť. Neviem v akom kontexte to povedal, lebo napr. aj vyplatenie 20% navrch pri predaji sa odvoláva na tento zákon. Ďalej niektorých už medzitým aj vyplatili. Zákon pritom takto využívali na desiatkach úsekov, ale reálne výstavba sa rozbehla len na PPP2 a z časti na úsekoch PPP1 - teda mnohým skutočná škoda nevznikla. Pre účely odškodnenia by bol potrebný údaj koľkým ľudom sa do pozemku zahryzli bagre bez toho aby bola podpísaná kúpna zmluva.