Trochu starší článok, ale predsa:
Náklady na výstavbu úsekov Hričovské Podhradie-Ivachnová a Jánovce-Studenec na diaľnici D1 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) odhaduje Slovenská správa ciest na 77 mld. Sk.
Táto suma sa však podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) môže znížiť na 69 mld. Sk, ak sa na projektoch vykonajú úpravy smerového a výškového usporiadania úsekov, skrátenia mostov, odstránenia dvoch tunelov na úseku Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka či odklonu úseku Turany-Hubová. Vyplýva to zo správy o záveroch štúdie realizovateľnosti financovania projektov diaľnic formou PPP, ktorú MDPT predložilo do pripomienkového konania.
Investičná hodnota úsekov v celkovej dĺžke 93,95 kilometrov v cenách roka 2004 na úrovni 69 mld. Sk sa môže podľa rezortu dopravy zvýšiť, ak sa bude realizovať výstavba s termínom dokončenia v roku 2010. “V dôsledku urýchleného dokončenia výstavby, vrátane nevykonania navrhovaných zmien, rizika nárastu cien a nákladov na ďalšie dva stroje na razenie tunelov, sa cena výstavby môže zvýšiť o 13,9 mld. Sk na približne 82,9 mld. Sk,” konštatuje rezort dopravy. Hodnota investície sa však podľa rezortu dopravy môže zvýšiť aj v prípade ukončenia stavebných prác v roku 2013, a to vplyvom inflácie, na úroveň 91 mld. Sk až 95 mld. Sk.
Finančné prostriedky potrebné na diaľničnú výstavbu však podľa rezortu dopravy nebude možné pokryť príjmami z vyberania mýta. Podľa odhadov MDPT by totiž koncesionár pri zavedení manuálneho výberu mýta mohol na spomínaných úsekoch vygenerovať nominálne ročné výnosy vo výške od 334 mil. Sk v roku 2010 až do 3,2 mld. Sk v roku 2036. Rovnaké príjmy očakáva MDPT aj pre Národnú diaľničnú spoločnosť pri zavedení elektronického mýta. Z celej diaľničnej siete by však objem príjmu z elektronického mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť mohol predstavovať od 1,86 mld. Sk v roku 2010 až do 15,5 mld. Sk v roku 2036. Rozdiel medzi nákladmi na výstavbu a príjmami z mýta sa preto podľa MDPT bude musieť dofinancovať z iných zdrojov, ako napríklad z budúcich štátnych rozpočtov.
Spomínané úseky, ktoré sa budú realizovať v systéme PPP schválil aj vybratý poradca Mott MacDonald a delia sa na osem menších čiastkových úsekov. Ako prvý by sa mal podľa štátneho tajomníka MDPT Jána Kotuľu stavať úsek D1 Hubová - Ivachnová, ktorého dĺžka je 15,46 kilometrov. Stavebné práce by sa podľa Kotuľu mali začať v polovici budúceho roka, ich ukončenie predpokladá MDPT v roku 2009.