hnonline.sk/1-10023630-22550 … _detail-9b
Výstavba diaľnic opäť mešká
Zdĺhavé majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov spomaľuje diaľničnú výstavbu. Ak sa investorovi podarí práce naštartovať, potom väčšinou prebiehajú bez komplikácií. Vlani sa napríklad mala začať stavba úseku D1 Mengusovce - Jánovce.
Po diaľnici z Bratislavy do Žiliny, okrem Považskej Bystrice, koncom roka 2006
Zdĺhavé majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov spomaľuje diaľničnú výstavbu. Vlani sa napríklad mala začať stavba úseku D1 Mengusovce - Jánovce. Z plánu však vypadla najskôr pre nevysporiadané pozemky, potom pre námietky voči priebehu výberového konania na hlavného dodávateľa. Po rozdelení 26 kilometrov dlhej stavby na tri úseky sú už dva z nich pripravené do výstavby, tretí čaká na ďalšiu, v poradí tretiu súťaž. “Predpokladáme, že Úrad pre verejné obstarávanie a Národná diaľničná spoločnosť vyriešia problém do konca júna. Vytvoria sa tak podmienky na začatie ešte v tomto roku,” povedal poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Z tohtoročných stavieb vypadol desaťkilometrový úsek D1 Sverepec - Považská Bystrica - Vrtižer. Dôvodom je oneskorené ukončenie územného rozhodnutia. Nadobudlo právoplatnosť až 2. mája 2005. “Aj keď nebolo územné rozhodnutie, s prípravou majetkovoprávneho vysporiadania približne 3 500 pozemkov sme začali už dávnejšie,” spresňuje vedúci odboru investičnej prípravy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) František Brtáň. Dodáva, že zmluvy s vlastníkmi sa už podpisujú a cieľom je požiadať do konca roka o stavebné povolenie, aby sa v budúcom roku mohlo začať stavať.
Sklz sa dá podľa Aktualizácie nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest očakávať aj na privádzači Žilina - Strážov. Ide o rozšírenie cesty 1. triedy, ktorú zabezpečuje Slovenská správa ciest. Úsek meria približne 2,5 km a je na ňom okolo 40 percent nevysporiadaných pozemkov. Plánované začatie stavby sa z tohto roka presúva na rok 2006.
Plánované výdavky na diaľnice sú tento rok oproti predchádzajúcim podstatne vyššie. Diaľničná spoločnosť má čerpať úvery za 4,8 miliardy korún a 960 miliónov korún má priniesť predaj diaľničných nálepiek. Keďže ide predovšetkým o úvery bez štátnych záruk, možno ich považovať za určité riziko. “Zdroje zo štátneho rozpočtu, eurofondov a zo spoplatnenia diaľnic nestačia,” vysvetľuje riaditeľ oddelenia cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Marián Miškovič.
Koaličná rada sa dohodla, že výdavky na diaľnicu D1 a rýchlostné cesty sa podelia v pomere 60 ku 25 ku 15. Vláda však rozhodla, že úsek Ladce - Žilina sa musí dokončiť do konca novembra 2006. “To je dôvod, prečo sa v tomto roku investovalo na diaľnici podstatne viac,” dodáva Miškovič.
Novelu stavebného zákona, podľa ktorej mali pri významných investíciách a diaľniciach rozhodovať namiesto samosprávy krajské stavebné úrady, vrátil prezident Ivan Gašparovič parlamentu na opätovné prerokovanie. “Zachováva sa súčasný stav. Je to škoda, pretože obce sa už tešili a veľmi rady by sa tejto nepríjemnej povinnosti zbavili,” hovorí Brtáň. Odborníci sa však zhodujú v názore, že po drobných úpravách novela v parlamente prejde. Veci to prospeje, pretože pôjde o celkom iný, podstatne širší pohľad na celú problematiku.
HNONLINE.SK, 17.5.2005, Daniela Zverková
Osobne doporučujem pozrieť si horeuvedenú internetovú stránku, pretože sú tam aj prehľadné tabuľky.