Výstavba diaľnic na Slovensku

18.03.2009 - (Rádio Slovensko, 12:30; Z prvej ruky; 17/03/2009; B. Chmel)
Príjemné poludnie s Rádiom Slovensko. Nasledujúce minúty budú patriť diskusnej relácii Z prvej ruky, pri ktorej vás víta Boris Chmel. Podľa vládnych sľubov mala spájať diaľnica Bratislavu s Košicami už na budúci rok. Vládne diaľničné sľuby sa však pomaly rúcajú. Banky totiž otáľajú s požičiavaním peňazí na PPP projekty. Systém na výber elektronického mýta postaví spoločnosť s najdrahšou ponukou. Opozícia tu hovorí o škandále. To sú dnešného témy, o ktorých sa porozprávame s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti a vládnym splnomocnencom pre výstavbu diaľnic Igorom Chomom, dobrý deň.

Igor Choma, generálny riaditeľ NDS, splnomocnenec vlády pre výstavbu diaľnic: “Dobrý deň prajem.”

A s poslancom za SDKÚ DS, pánom Ivanom Štefancom. Dobrý deň aj vám.

Ivan Štefanec, poslanec NR, SDKÚ DS: “Dobrý deň prajem.”

Páni, takže vláda na začiatku volebného obdobia tohto sľúbila, že diaľnicou spojí Bratislavu s Košicami, už teda na budúci rok by to malo byť podľa tých sľubov. PPP projekty však teraz pre krízu meškajú. Je to ešte teda reálny sľub pán Choma?

Igor Choma: “Samozrejme každým dňom je ten sľub menej reálny i keď na druhej strane treba povedať, že očakávame už v tomto týždni podpísanie zmluvy, prvej koncesnej zmluvy na balík R1. Pokiaľ bude naozaj podpísaný a my sme pripravení odovzdať stavenisko takisto ešte v tomto týždni, práce môžu okamžite začať a termíny ktoré sú zadefinované v koncesných zmluvách sú platné.”

Ale zmluva tiež mešká, lebo mala byť podpísaná už v januári.

Igor Choma: “Zmluva mešká, samozrejme, ale súvisí to jednoznačne s krízou ktorá je tu, ktorú nikto nemohol predsa pred rokom nijakým spôsobom predpokladať, ale i napriek tomu že kríza je tu, veci sa posúvajú ďalej a hovorím, sme pred podpisom prvej koncesnej zmluvy. Takže tie termíny, ktoré sa týkajú R1-ky sú stále reálne. Ak sa podpíše zmluva v priebehu ďalšieho mesiaca, aj na D1-ku, teda balík číslo 1, to je od Dubnej skaly až po Prešov, takisto sú reálne termíny, bez úsekov kde sú tunely.”

Čiže tieto beztunelové úseky by mohli byť naozaj reálne.

Igor Choma: “Áno. Tieto termíny zatiaľ držíme, máme na to spracované podrobné harmonogramy a sme presvedčení, že ich vieme dodržať.”

Pán Štefanec.

Ivan Štefanec: “Dnes je marec 2009 a myslím si, že každému súdnemu občanovi Slovenska je jasné, že diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami je len ďalší z nesplnených sľubov Roberta Fica, lebo je jednoducho nereálne spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami do roku 2010. Dnes je kríza, to je pravda, že tá situácia je iná, no ale veď vieme, že tu bolo dlhé obdobie pred krízou, za 2,5 roka bohužiaľ vláda v tomto nepokročila a čo nás najviac mrzí, tak ide sa formou ďalšieho zadlžovania pri výstavbe diaľnic a nečerpajú sa prostriedky, ktoré by sme čerpať mohli a ktoré nemusíme vracať. Myslím tým eurofondy, kde zatiaľ sme nevyčerpali ani eurocent z programového obdobia od roku 2007, ale bohužiaľ sa ide formou, ktorá zadlžuje ďalšie generácie na 30 rokov. Takže myslím si, že tá situácia nie je veselá. My sme vždy podporovali a podporujeme rýchlu výstavbu infraštruktúry, najmä diaľnic, ale dnes sme v situácii, kedy vieme, že do roku 2010 tento sľub je nereálny.”

Pán Choma, banky sú naozaj pri poskytovaní tých úverov opatrnejšie. Koľko naozaj z tých možno kilometrov pôvodného balíka tých 151 potom + 5 kilometrov sa tam pridalo, sa naozaj môže cez tie PPP postaviť?

Igor Choma: “Ja si myslím a som presvedčený o tom, že sa postavia naozaj všetky, tak ako boli zadefinované. Mám posledné informácie od pána ministra, ktorý bol rokovať minulý týždeň v piatok v Londýne v EIB, v EBRD, sú tam prísľuby jednoznačné, teda nielen zo súkromnej sféry, ale aj zo sféry týchto veľkých finančných domov európskych, čo je veľmi pozitívna správa. Myslím si, že to veľmi, veľmi pomôže aj kredibilite projektu ako takého. Ja by som sa ale rád ešte vrátil k tomu zadlžovaniu. Isto áno, my sa v podstate, ale čo to znamená že sa zadĺžime? My sa zadĺžime takým spôsobom, že my by sme tak či tak tie diaľnice stavali v nasledujúcom období, v nasledujúcich 30 rokoch a my tu dnes máme unikátnu možnosť postaviť diaľnice v priebehu troch rokov. Takže treba sa rozprávať asi o tom, aj čo tie diaľnice prinesú a od pozitívnych makroekonomických dopadov na diaľnicu zo strany opozície nebolo ešte nikdy ani len slovo. A tie tu jednoznačne sú. Bez ohľadu na to, že diaľnice postavené musia byť ak chceme žiť v európskom spoločenstve a preto aj to rozhodnutie vlády o významnom urýchlení výstavby diaľnic na mieste, pretože to čo spravila minulá vláda s diaľnicami, o tom aj je ťažko rozprávať.”

Ešte v súvislosti možno s tou zadĺženosťou. Minister financií Počiatek sa už teda skôr vyjadril, že ak by bol problém s peniazmi od bánk, zafinancuje teda diaľnice vláda. Je to ešte stále, platí to? Alebo odkiaľ naozaj sa môžu zobrať tieto peniaze?

Igor Choma: “Isto áno. Pokiaľ by sa z nejakého dôvodu nepodarilo zazmluvniť peniaze na výstavbu diaľnic na niektorý z balíkov, tak aj ministerstvo financií je pripravené financovať zo štátneho rozpočtu. Znamená to ale dlhší čas na výstavbu tej diaľnice. Je to jednoznačne tak, pretože tých finančných prostriedkov v štátnom rozpočte nie je až tak navyše, obzvlášť v tomto období. Ale i na túto alternatívu sme pripravení a takéto rozhovory som s pánom ministrom financií viedol.”

Pán Štefanec.

Ivan Štefanec: “Treba zdôrazniť opäť fakt, že v roku 2009 zo štátneho rozpočtu je na diaľnice určených menej prostriedkov, ako bolo v roku 2006. Takže vláda evidentne dáva menej zo štátneho rozpočtu. Ja osobne si neviem predstaviť, ako v súčasnosti keď klesajú príjmy štátneho rozpočtu, nájde pán minister viac peňazí na diaľnice. Osobne by som bol rád, ale zdá sa mi to takisto nereálne a znova si dovolím zopakovať ten argument, že nečerpáme peniaze, ktoré nemusíme vracať. A to sú tie eurofondy. To je veľmi silný argument dnes. Aj pri výbere PPP projektov, pri tých tendroch vidíme, že sa opakuje situácia ako pri tendroch na elektronické mýto, že sa vyhadzujú ponuky s najnižšom cenou a že celý proces je bohužiaľ veľmi netransparentný a bez akejkoľvek kontroly. Kým za predchádzajúcej vlády pri privatizačných projektoch mala vždy miesto aj vtedajšia opozícia, či už to boli vtedajší opoziční poslanci Kondrót, Vážny, Fico, tak v súčasnosti opozícia nemá prístup kontroly k týmto tendrom a samozrejme nemá tým pádom verejnosť žiadne informácie. Výsledkom je vyššia cena, ktorú zaplatia nakoniec občania. Bohužiaľ, takýto je výsledok súčasného prístupu a súčasného netransparentného výberu. Nečerpajú sa vôbec eurofondy, ani tie ktoré sú, pričom my navrhujeme ešte viac zvýšiť podiel diaľnic, podiel infraštruktúrnych projektov v celkovom čerpaní eurofodov.”

Pán Choma teda dajú sa tie eurofondy využiť na veľkú väčšinu možno tých úsekov tých 150 kilometrov?

Igor Choma: “Samozrejme čo sa týka tých 150 km, tam v zásade platí, že idú cez PPP projekty. Všetky peniaze, ktoré sú alokované prostredníctvom operačného programu Doprava, budú takisto vyčerpané. Máme už jednu žiadosť odsúhlasenú v Bruseli, ďalšia žiadosť na veľké projekty, sú to projekty, ktoré čerpajú pomerne veľké sumy peňazí, zhruba čo sa týka diaľnic a rýchlostných ciest 1,5 miliardy eúr. Ja vôbec nemám žiadnu obavu, že by sme fondy nevyčerpali a recipročne keď sa pozriem na to kedy bývalá vláda začala čerpať z minulého programového obdobia fondy, tak sme na tých istých číslach. Proste ten proces žiadostí, ktorý je nastavený úplne ináč ako bol v predchádzajúcom období, je úplne iný, sú úplne iné príručky, sú úplne iné manuály, sú úplne iné spôsoby akým pripravovať žiadosť, ale toto je už naštartované, všetko funguje ako som povedal, minimálne z Národnej diaľničnej spoločnosti sú dva veľké projekty už v Bruseli, jeden z toho odsúhlasený. Nemám obavu z toho, že by sme nevyčerpali prostriedky. Preto je tu opäť a znova zdôrazňujem, výrazným posunom dopredu, ak využívame ešte aj iné zdroje ktoré sú k dispozícii na to, aby sme postavili diaľnice, pretože tie diaľnice jednoducho tento štát potrebuje. Či sa to niekomu páči, alebo nie. A hovoriť o tom, že prerobíme, alebo ešte viac zadĺžime, to je úplný nezmysel. Pretože ten pozitívny prínos diaľnic jednoducho je vyčíslený a je pozitívny.”

Áno, toto naozaj nikto nespochybňuje že diaľnice potrebujeme, len aby to stálo možno štát a daňových poplatníkov čo najmenej. Pán Štefanec, chceli ste reagovať.

Ivan Štefanec: “Za všetky stačí argument, že z programového obdobia od roku 2007 zatiaľ neprišiel ani jeden eurocent, takže myslím si, že tie porovnania výstavby diaľnic súčasnej a minulej vlády sú evidentné.”

Poďme k tomu, čo ste už spomínali pán Choma. Vláda naozaj teda minulý týždeň dala zelenú prvému balíku PPP na výstavbu R1-ky medzi Nitrou a Banskou Bystricou, ide o ten 52-kilometrový úsek, ktorý má stáť 3,5 miliardy eúr. Táto zmluva by sa teda mala tento týždeň podpísať. Ako zabezpečil koncesionár peniaze na toto? Ako zagarantoval, že naozaj získa peniaze na to.

Igor Choma: “Na toto musím zareagovať, nie je to moja parketa, pretože obstarávateľ je ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť v tomto prípade robí naozaj len majetko-právnu prípravu a prípravu projektovú. Informácie samozrejme mám, pretože sedím aj v komisii, takže koncesionár zadeklaroval, že bude mať prostriedky, samozrejme nejakými listami od bánk, ktoré garantujú, že v prípade že bude zmluva podpísaná tak do projektu idú a poskytnú takéto prostriedky. Sú to predbežné, samozrejme sú to predbežné potvrdenia bánk. Akonáhle je zmluva podpísaná, je v zmysle zmluvy mesiac na to, aby sa uzavrelo tzv. financovanie, alebo financial closing k financovaniu stavby a koncesionár má povinnosť do mesiaca toto financovanie uzavrieť. Takže akonáhle bude uzavreté, tak sa pokračuje ďalej.”

Vidíte to reálne pán Štefanec, že do mesiaca môže teraz zohnať koncesionár v čase krízy od bánk peniaze?

Ivan Štefanec: “To záleží od prístupu obidvoch strán, ale čo považujem za dôležité, to je prehľadné financovanie. Práve preto, aby sme si vedeli porovnať čo je efektívnejšie. Či je ozaj lacnejšie pre nás, aj rýchlejšie, stavať diaľnice zo štátneho rozpočtu, z eurofondov, alebo cez PPP projekty. Znova opakujem, my PPP projekty neodmietame, ale potrebujeme vedieť aká je štruktúra celkového financovania, koľko stojí výstavba, koľko stojí financovanie, koľko stoja úroky, aby sme vedeli koľko občanov Slovenska nakoniec budú tieto projekty stáť. Zatiaľ stále tieto čísla nemáme, aj keď už prebehli prvé tendre, zatiaľ ešte stále nepoznáme konečné čísla práve z tých dôvodov, že to financovanie nie je jasné, takže nevieme stále ani porovnať. Evidentne to bude drahšie, najdrahší spôsob, ktorý budeme splácať desiatky rokov, ale stále ten celkový dopad na občanov Slovenska nepoznáme.”

Takže ako to je s tými číslami pán Choma?

Igor Choma: “Znovu tu treba zdôrazniť jednu vec, že tieto čísla sú k dispozícii a sú zrejmé. Jednak sú zrejmé z verejných všetkých dokumentov, ktoré súvisia so súťažnými podmienkami, ďalej máte k dispozícii, predsa bola na internete zavesená riadna analýza ministerstva financií, kde sú konkrétne a presné čísla uvedené. Okrem toho minister jasne zadeklaroval, akonáhle bude koncesná zmluva podpísaná, bude zverejnená. Takže ja sa vôbec neobávam nejakej netransparentnosti, alebo niečoho, čo sústavne podsúvate že bude nejaké zvláštne. Naopak, tie čísla už boli dávno dopredu jasné. Ja musím zdôrazniť ešte jednu vec. Vy ste mali v uznesení vlády, minulá vláda už v roku 2003, že sa ide do PPP projektov, od roku 2003 do roku 2006 nebola bývalá vláda nielen schopná pripraviť koncesnú zmluvu. My sme za 1,5 roka pred podpisom zmluvy. Aj tu chcem zdôrazniť veľmi veľkú dynamiku. A ešte raz zopakujem, som presvedčený o tom, že výstavba diaľnic nebude v konečnom dôsledku nevýhodná. Viete, hovoríme tu stále o peniazoch. Ako si ceníte, na akú hodnotu si ceníte ľudský život pán Štefanec, napríklad? Aj z tej štúdie ministerstva financií, veď nemôže byť takéto ocenenie tam spravené, lebo kto dnes ocení ľudský život ako taký? Napriek tomu tu máme ešte iné štúdie, ktoré nie sú naše, sú rakúske, ktoré hovoria o pozitívnom dopade vybudovania diaľnice na hrubý domáci produkt vo výške 0,7-1,5 % HDP. A je tam množstvo vecí, ktoré nezohľadňujete v tých svojich analýzach.”

Ivan Štefanec: “Chvíľočku zas ja budem reagovať. My sme ani slovkom nespochybnili potrebnosť diaľnic. Tak prosím vás nedávajte nám do úst, že my spochybňujeme výstavbu diaľnic. Práve naopak. My podporujeme, my sme dávali na diaľnice viac ako dáva súčasná vláda.”

Igor Choma: “To je nezmysel.”

Ivan Štefanec: “Ale veď to sú čísla zo štátneho rozpočtu. Dynamiku, o ktorej vy hovoríte, máme možnosť vidieť v dnešných dňoch, keď vládnete tretí rok a keď ešte neviete aký bude dopad na štátny rozpočet a nevieme koľko nás to bude stáť. Veď na jednej strane hovoríte, že čísla sú jasné pán Choma, na druhej strane jedným dychom hovoríte, že ešte nemáte podpísané zmluvy a že jednáte s finančnými inštitúciami. Veď ešte neviete konečné podmienky koľko to bude stáť.”

Aby sme uzavreli túto tému financovania, aby sme sa dostali aj k tým konkrétnym veciam ako to pokračuje. Ešte posledná otázka k tejto téme, ako sme už spomínali, naozaj že ten prvý balík je odobrený vládou, investor nemá tie peniaze isté. Možno sa tu dostala jedna z možností aj využiť teda peniaze z 2. piliera, DSS-ky tam ponúkli myslím 660 miliónov eúr. Použijú sa, nepoužijú sa pán Choma?

Igor Choma: “To je na rozhodnutí vlády. Ja to teraz nebudem komentovať. Samozrejme ja privítam akúkoľvek možnosť financovania výstavby ďalších diaľnic. Ale vrátim sa k tomu, čo povedal ešte raz pán Štefanec, pretože hovoríme tu stále o tom, že nevieme. My presne vieme, však tá suma bola vytendrovaná a tá sa nebude nijakým spôsobom meniť a tá suma je jasne rozštruktúrovaná. Toto sú investičné náklady, toto sú náklady na peniaze.”

Ivan Štefanec: “Ale konečné finančné podmienky nepoznáte.”

Igor Choma: “Poznáme všetko. Kompletne je to v materiáloch ministerstva financií, prosím vás preštudujte si to.”

Pozrieme sa na tie ďalšie balíky, lebo zatiaľ sme sa zastavili iba pri tomto druhom balíku R2-ky. Ale v akom stave sú momentálne tie úseky z 1. a 3. balíka, ktoré sa teda naozaj týkajú toho hlavného ťahu na D1-ke. Kedy by sa to malo odovzdať. Vy ste spomínali, že ten jeden sa možno podarí načas a ten problémový?

Igor Choma: “Ten prvý balík, to je úsek diaľnic, alebo niekoľkých úsekov diaľnic od Dubnej skaly, až po východ, teda tých chýbajúcich úsekov vo výške 3,3 miliardy, tak ako bola ponukovaná cena. Je takisto v štádiu, kedy by malo byť v priebehu mesiaca podpísaná zmluva. Samozrejme ak prebehne ratifikáciou vlády atď., stanoviska ministerstva financií. Čiže do mesiaca môžeme mať podpísanú ďalšiu zmluvu a rozbiehajú sa ďalšie úseky. Čo sa týka termínov, takisto sú zadefinované, že minimálne polovičné profily musia byť ukončené do roku 2010 bez tunelových úsekov. Čiže stále robíme všetko pre to, aby sme do konca roku 2010 sprejazdnili čo najviac úsekov.”

Ide teda naozaj o pomerne veľa kilometrov. Je to vôbec bežné v krajinách ostatných, že takto sa pustili do takéhoto veľkého balíku kilometrov cez PPP projekty, alebo možno nemali sme skúsiť najprv nejaký menší objem kilometrov?

Igor Choma: “Viete nie je to bežné, že sa to robí v iných krajinách, ale prečo by sme to nespravili tu? Máme pocit že to nezvládneme, alebo máme pocit, že sa dačo neudeje? Všetkému tomuto predchádzali predsa veľmi podrobné a jasné analýzy, stanoviská. Máme na stole čísla, takže my vieme…”

Jednoznačne podľa vás to zvládneme, hej?

Igor Choma: “Samozrejme.”

Ivan Štefanec: “No myslím, že tá otázka je veľmi na mieste. Je logická a je relevantná, lebo to bol presne prístup predchádzajúcej vlády, ktorá prišla s námetom PPP projektov, ale hovorí, že to treba vyskúšať na menšom úseku, lebo nepoznám krajinu, ktorá sa týmto spôsobom, takýmto veľkým spôsobom pustila do takéhoto množstva kilometrov PPP projektov. Zatiaľ to nemáme odskúšané.”

Takže budeme v tomto takí tzv. tí prvolezci?

Ivan Štefanec: “Takí pionieri trošku. Preto tie obavy. Preto tie obavy, lebo ten proces je bez kontroly a nevieme stále koľko to bude stáť.”

Posuňme sa trošku ďalej, uvidíme naozaj ako dopadne tá situácia.

Igor Choma: “Nedovolím si nereagovať, len krátko. Ak ste chceli vyskúšať, prečo ste nevyskúšali? Mali ste na to 3 roky, ešte raz to opakujem pán Štefanec. Viete, my sme chceli, my sme hovorili, ale nič ste neurobili. V tomto je zásadný problém.”

Ivan Štefanec: “Pán Choma, vy ste koľko urobili za 3 roky?”

Igor Choma: “Čoho?”

Ivan Štefanec: “Cez PPP projekty vy ste koľko urobili?”

Igor Choma: “My sme neurobili nič, ale za 1,5 roka sme pripravili a máme podpísanú zmluvu pán Štefanec.”

Zatiaľ sa teda nevykopal ani jeden základný kameň, myslím, ale poďme teda naozaj ďalej, už k tým konkrétnym veciam. Ako sme teda spomínali, už sa možno začne aj uplatňovať ten zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach, i keď tie peniaze ešte stále isté nie sú. Ministerstvo dopravy myslím že už vydalo to stavebné povolenie, ktoré rozdelí obec Šútovo, to je na trase D1-ky na severe Turca. Vyzerá to tak, že pôjde o prvé miesto, kde začína NDS-ka stavať na nevyvlastnených pozemkoch pán Choma.

Igor Choma: “Samozrejme nevieme ešte ako to pochopiteľne dopadne, pretože veci sa majú nasledovne. Inštitút vyvlastnenia ako taký my používame ten, ktorý bol doteraz zaužívaný, ktorý tu vždy bol a doteraz ani na jednu diaľnicu, ktorú sme začali počas tohto obdobia, už ich bolo 9 úsekov, sme nezačali bez toho, aby nebolo ukončené majetko-právne vysporiadanie. Ukončené, alebo urobené v takom stave, aby nebolo možné začať stavať.”

Čiže doterajšie skúsenosti sú také, že to bolo všetko dokončené majetkovo.

Igor Choma: “Zdôrazňuje, že aj pri týchto všetkých úsekoch predsa sme vyvlastňovali niektoré objekty, niektoré pozemky, boli asanované niektoré domy, atď. Čiže tento inštitút tu vždy bol a ja si myslím, že vždy tu aj bude. Zbytočne tu okolo toho robíme nejakú veľkú bublinu. Chcem zdôrazniť ešte raz, doteraz sme ani raz nepoužili zákon 669, to znamená nevstúpili sme na pozemok bez toho, aby bol majetko-právne vysporiadaný.”

Ale Šútovčania práve spisovali aj petície, aj sa bránili voči tomuto. Zrejme to vyzerá, teda ich právnik už avizoval, že sa obráti aj na Ústavný súd.

Igor Choma: “Ja samozrejme akceptujem požiadavky občanov v tom zmysle, že môžu sa obrátiť s petíciou kde treba, na príslušné inštancie, ja v tom vôbec nevidím problém. Naopak, budeme rešpektovať rozhodnutia súdov a príslušných orgánov. V tomto ja problém nevidím. Na druhej strane zdôrazňujem, pokiaľ vláda zadefinovala, že ideme postaviť veľmi dynamicky nejaké úseky diaľnic, prijímame aj mimoriadne opatrenia, ktoré v mimoriadnych prípadoch budeme môcť využiť.”

(prepis časti rodvysielanej relácie)

NDS
ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=18170