infostav.sk/index.php?katego … 084d6d2052
Výroba asfaltovej zmesi bude efektívnejšia a ekologická
Spracoval(a) : Stanislav Koprda
Datum a Dátum : 17.07.2006
Efektívna výroba a nižšie ekologické zaťaženie je charakteristické pre novopostavenú obaľovňu asfaltových zmesí vo Veľkej Ide pri Košiciach. Ide o prvý závod tohoto druhu, ktorý za päť mesiacov v hodnote 150 mil. Sk postavila Skanska BS na východe Slovenska. Spoločnosť touto investíciou podporila svoje aktivity v regiónoch. Prvou z nich je úprava 20 km úseku ciest Perín – Buzica – Szemere, ktoré spájajú Slovensko s Maďarskom.
Skanska BS začala svoje investície do obaľovní asfaltových zmesí atypicky – namiesto lákavej západnej časti Slovenska sa rozhodla postaviť prvú obaľovňu asfaltových zmesí na východe republiky, neďaleko obce Veľká Ida pri Košiciach. „Oproti technológiám používaným v minulosti, predstavuje táto výrazný skok v efektivite výroby, pracovnom prostredí i výrazne nižšom ekologickom zaťažení. Zásadný rozdiel je nielen v efektívnom využití plochy formou vežového usporiadania, ale aj v skrátení doby výroby jednej šarže oproti technológii s použitím vozíkovej dráhy“, vysvetlil Miroslav Reiff, projektový manažér Skanska BS.
Aj na základe dobrej spolupráce s manažmentom asfaltových technológii Skanska DS sa harmonogram prác od začiatku marca podarilo do obdobia Veľkej noci, keď bol naplánovaný dovoz prvej časti technológie, plniť. Hlavné stavebné práce vykonávala sekcia ekologických stavieb Skanska BS. Skúšobná prevádzka výroby a pokládky asfaltu beží od začiatku júna. Od júla sa začínajú realizovať prvé zákazky.
Ako obaľovňa asfaltových zmesí funguje?
Kamenivo potrebných frakcií je uložené voľne v skladových boxoch, ktoré sú od seba oddelené betónovými stenami. Kolesový nakladač priebežne dopĺňa zásobníky dávkovacích zariadení kamenivom z príslušných skladových boxov jednotlivých frakcií. Dávkovacie zariadenie zabezpečuje automaticky premiešanie kameniva v presných podieloch pomocou dávkovačov s pásovými váhami. Pripravená zmes je dopravená pásovým dopravníkom do sušiaceho bubna. Tu prebieha intenzívne sušenie zmesi kameniva pri teplote cca 180oC. Bubon je vybavený výkonným horákom na zemný plyn. Otáčaním nakloneného bubna postupuje zmes kameniva proti horáku k výsypu do zvislého zakrytovaného dopravníka. Ten dopravuje zmes na najvyšší bod, kde sa za horúca opätovne roztriedia frakcie na sitách. Roztriedené frakcie kameniva sú z vlastných zásobníkov dávkované do lopatkovej miešačky, v ktorej prebieha intenzívne premiešanie s asfaltom a filerom (vápencová múčka). Hotová zmes je uvoľnená do tepelne izolovaného zásobníka, pod ktorý prichádzajú nákladné autá. Korby aut s asfaltom sa zaplachtujú, automobil sa odváži a zmes sa odváža na stavbu. Celá obaľovačka je riadená z riadiaceho centra - velína. Riadenie obaľovačky prebieha automaticky s kontrolou technologického procesu na obrazovke počítača. Maximálny hodinový výkon obaľovačky je 160 ton asfaltovej zmesi za hodinu.