Prioritami v doprave by sa v tomto období mali stať liberalizácia dopravného trhu, spoplatnenie užívateľov, modernizácia a rozvoj infraštruktúry a zabezpečenie jej financovania
[8. 6. 2005 11:51:00]
sme.sk/c/2251521/Vladu-schva … -2015.html
BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Vláda na svojom stredajšom rokovaní schválila dopravnú politiku SR do roku 2015, podľa ktorej by sa prioritami v tomto období mali stať liberalizácia dopravného trhu, spoplatnenie užívateľov, modernizácia a rozvoj infraštruktúry a zabezpečenie jej financovania. Rezort dopravy venuje veľkú pozornosť liberalizácii trhu železničnej dopravy, ktorej cieľom je udržať aspoň jej súčasný, približne 21-percentný podiel na celkovom objeme prepravených osôb a tovarov. Táto liberalizácia by sa mala uskutočniť postupne, v medzinárodnej nákladnej doprave do roku 2007 a v medzinárodnej osobnej doprave do roku 2010.
Cestná doprava je podľa ministerstva dopravy v súčasnosti značne liberalizovaná a predstavuje približne 70 % celkových výkonov na dopravnom trhu. V oblasti úplného prístupu na jednotný trh Európskej únie však existujú pre slovenských dopravcov obmedzenia týkajúce sa kabotáže. V leteckej doprave odporúča rezort zachovať verejný charakter letiskovej infraštruktúry a umožniť transparentný prístup leteckých dopravcov na trh.
Pozornosť by sa podľa rezortu dopravy mala venovať aj rozvoju a modernizácii infraštruktúry. Ide pritom najmä o modernizáciu železničných tratí, ktoré sú súčasťou transeurópskych dopravných sietí, ako napríklad Bratislava-Žilina-Čierna nad Tisou, ale aj ďalšie trasy smerom na Poľsko či Rakúsko. V oblasti cestnej dopravy by sa pozornosť mala sústrediť na diaľničný ťah Bratislava-Košice, ale aj na rýchlostné cesty či cesty I. triedy. Pozornosť by sa mala venovať aj leteckej infraštruktúre, a to najmä na medzinárodných letiskách v Bratislave a v Košiciach, modernizovať by sa však mali aj letiská s regionálnym potenciálom, ako Piešťany, Sliač a Žilina.
Špecifickými znakmi budovania a modernizácie dopravnej infraštruktúry je dlhodobý časový úsek výstavby, dlhodobá návratnosť investičných prostriedkov a náročnosť vytvárania finančných zdrojov. Práve preto by sa financovanie dopravných aktivít malo opierať o viaceré zdroje financovania. Ide najmä o národné rozpočtové zdroje a prostriedky z fondov Európskej únie, financie zo súkromných a bankových zdrojov či zo štátnych dlhopisov. Dôležitou súčasťou celej dopravnej politiky sa stávajú aj samosprávy, na ktoré by mali v uvedenom období prejsť viaceré kompetencie. Samospráva by sa tak mala podieľať napríklad na optimalizácii výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave, modernizácii a rozvoji dopravnej infraštruktúry a plánovaní, organizovaní a financovaní regionálnej osobnej dopravy.
Vládny kabinet zároveň súhlasil s návrhom na predĺženie pôsobenia SR vo funkcii riaditeľa projektu TEM, čo je medzinárodný projekt Transeurópskej diaľnice Sever - Juh, na ktorom sa podieľa 13 štátov. Vo funkcii riaditeľa projektu pôsobí už od roku 2002 pracovník rezortu dopravy Marián Hanták, ktorý bol do funkcie schválený na dvojročné obdobie. To sa neskôr predĺžilo až do konca roka 2005. Na základe jeho doterajších výsledkov však riadiaci výbor projektu odporučil koncom minulého roka predĺžiť jeho pôsobenie vo funkcii na roky 2006 až 2008.
Copyright © SITA 2005