Vláda otáľa s peniazmi pre nový most "Košická"

spravy.pravda.sk/sk_domace.asp?r … domace_p12

Dostavba Mosta Košická je ohrozená. Niet na ňu dosť peňazí. Vláda zatiaľ nerozhodla, či na túto verejnú prácu dodatočne poskytne zo štátnej pokladnice ďalších 680 miliónov korún. O takéto navýšenie financií ju totiž vlani v auguste požiadala investorská organizácia Metro Bratislava, a. s.

“Hrozí, že budeme musieť práce zastaviť, čo následne vyvolá ďalšie zvýšenie ceny mosta, keďže treba vykonať konzervačné práce,” hodnotí súčasný stav generálny riaditeľ Metra Ladislav Csáder.

Ani šéf zhotoviteľskej firmy Doprastav Bratislava Dušan Mráz takýto vývoj nevylučuje. Upozorňuje však, že investor si zatiaľ nesplnil povinnosť a písomne im neoznámil nedostatok financií a zastavenie stavby.

Doteraz nie je isté, aký postoj zaujme Dzurindov kabinet k návrhu finančného navýšenia, ktorý mu pred pol rokom Metro písomne predložilo. “Materiál už bol zaradený na rokovanie ekonomických ministrov, ale vyskytli sa k nemu vážne pripomienky, treba ho dopracovať,” vyhlásil minister dopravy Pavol Prokopovič.
Hovorcovia rezortov dopravy a financií Tomáš Šarluška a Peter Papanek zhodne tvrdia, že pripomienkový proces stále pokračuje.

“Žiadame však jasne zdokumentovať oprávnenosť zvýšených nákladov,” zdôraznil Šarluška. “Návrh sa znovu dostane na poradu ekonomických ministrov až vtedy, keď sa nároky investora preskúmajú a nebudú nijaké pochybnosti o ich opodstatnenosti,” doplnil Papanek.

Výstavba piateho bratislavského premostenia Dunaja sa začala vo februári 2003, s predpokladom jeho dokončenia v máji tohto roku. Náklady sa pôvodne stanovili na 3,6 miliardy korún - polovicu financií mal zabezpečiť štátny rozpočet, druhú úver z Európskej investičnej banky.

Zhotoviteľom sa na základe spochybňovanej verejnej súťaže v roku 2002 napokon stalo slovensko-rakúske združenie Doprastav-MCE Linz. Neúspešní účastníci tendra mu vyčítali podhodnotenú, až dumpingovú cenovú ponuku. Bola o 629 miliónov, teda o celých 22 percent nižšia oproti priemeru ostatných uchádzačov. Práve najnižšia cena pri výbere víťaza rozhodla. Zástupcovia Doprastavu vtedy pochybovačom opakovane odkazovali, že ju dodržia.

Vlani v lete však investorské Metro, v ktorom má podiel mesto Bratislava a štát v pomere 2 : 1, predsa len vyrukoval so žiadosťou o navýšenie peňažných prostriedkov na výstavbu mosta. Csáder ju zdôvodnil jednak rastom cien materiálových vstupov, najmä ocele a nafty, jednak zdvihnutím dane z pridanej hodnoty na súčasných 19 percent.

Odborníci sa zhodujú, že Most Košická do mája v nijakom prípade sprejazdnený nebude. Najskôr sa tak môže stať až v auguste, pričom aj tento termín je viac ako neistý. Rovnako je neisté, či by takmer 700 miliónov, ktoré Metro dodatočne žiada od štátu, na dostavbu postačilo.

Most však bude povahou mestský a po dokončení preto prejde pod správu hlavného mesta. “Nebudem sa k ničomu v tejto fáze vyjadrovať,” povedal včera námestník primátora pre dopravu Karol Kolada.

sp, TASR, 2.3.2005