Veľkolepá prestavba hlavnej stanice nebude, nový minister pre ňu hľadá iné miesto
Primátor Bratislavy Matúš Vallo hovorí, že situácia okolo Hlavnej stanice sa zrejme vracia o niekoľko rokov dozadu.
Vo februári 2022 oznámili primátor Matúš Vallo, vtedajší minister dopravy Andrej Doležal zo Sme rodina a manažéri štátnych železníc, že chcú spoločne prebudovať bratislavskú hlavnú stanicu, ktorá dodnes pôsobí ako nevábny skanzen 90. rokov minulého storočia.
Stanica mala byť moderná, zelená, bezpečná a s pohodlnými prestupmi na MHD. Úradníci začali pripravovať nové štandardy a plánovali si objednať štúdiu, ktorá im mala navrhnúť komplexné riešenie celého územia.
Prišli však parlamentné voľby, na ministerstvo dopravy nastúpil nominant Smeru Jozef Ráž, ktorý tento týždeň oznámil iné plány: hlavnú stanicu pre Bratislavu by rád videl na úplne inom mieste.
„Súčasná hlavná stanica z kapacitných dôvodov zrejme nebude v budúcnosti plniť funkciu hlavnej stanice tohto mesta,“ povedal Ráž v stredu po rokovaní vlády.
Vallo: Vraciame sa na začiatok
Práve Ráž je v tomto príbehu kľúčový. Vlastníkom stanice nie je mesto, ale Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), za ktoré zodpovedá ministerstvo dopravy.
Znamenajú ministrove najnovšie vyhlásenia to, že doterajšie plány s hlavnou stanicou týmto padajú pod stôl?
Ráž bez ďalších podrobností povedal, že doterajšie projekty s bratislavským magistrátom sa „nebudú dať naplniť v predpokladanom rozmere“.
V kancelárii primátora si tento odkaz prečítali jednoznačne – plány vo veci hlavnej stanice sa z ich pohľadu vracajú na začiatok.
„Všetko nasvedčuje tomu, že komplexná obnova súčasnej hlavnej stanice sa neudeje tak, ako sme ju dlhodobo diskutovali so zástupcami ministerstva dopravy a ŽSR,“ reagoval Vallo.
Primátor tvrdí, že minister Ráž im bližšie informácie o svojich predstavách neposkytol. Avizoval síce, že nejaké rekonštrukčné práce na hlavnej stanici prebehnú, podľa magistrátu však zrejme budú v podstatne skromnejšom rozsahu.
„Máme informácie, že ŽSR majú zámer urobiť jednoduchú obnovu súčasnej hlavnej stanice. Podľa všetkého sa nedotkne polohy výpravnej budovy ani koľajísk,“ dodal magistrát.
[album]49492[/album]
„Stanica nie je nafukovacia“
Minister svoje rozhodnutie vysvetlil technickými obmedzeniami: objem železničnej dopravy bude podľa neho rásť, koľajisko na hlavnej stanici sa však nedá významnejšie rozšíriť.
„Tá stanica sa nemá kam nafúknuť,“ tvrdí minister.
S týmto názorom do značnej miery súhlasí aj bývalý vysoký úradník ministerstva dopravy a železničný expert Jiří Kubáček. Aby súčasná hlavná stanica dokázala pojať výrazne väčší objem vlakov, musel by sa podľa Kubáčka rozšíriť celý areál – buď hore na ulicu Jaskov rad, alebo dole na Predstaničné námestie.
„Toto rozšírenie by si zrejme vyžiadalo zbúranie súčasných staničných budov vrátane historickej budovy hlavnej stanice, ktorá je dnes zakrytá prístavbou z 80. rokov,“ hovorí Kubáček.
Magistrát namieta, že na takéto kategorické závery by bola potrebná odborná štúdia, ktorú si však železnice nespravili.
„ŽSR mali aktualizovať predpokladané kapacity budúcej hlavnej stanice, namiesto čoho robili štúdiu vysokorýchlostnej trate,“ konštatuje vedenie hlavného mesta.
Kde môže byť náhrada?
Súčasná hlavná stanica by podľa Ráža mala fungovať ďalej, nebude však už plniť súčasnú funkciu ústredného železničného bodu.
A kde by mala vzniknúť jej náhrada?
Minister hovorí, že má viacero variantov, zatiaľ ich však nechce špecifikovať. V hre sú vraj dve až tri lokality.
„Bude nutné spraviť hlavnú stanicu na iných miestach. Pracuje sa na štúdii, ktorá má pomenovať, kde to bude,“ povedal Ráž.
Netrúfol si odhadnúť ani náklady, ani to, či by nová hlavná stanica mohla byť hotová napríklad do konca desaťročia. Povedal len toľko, že tento projekt by mohol byť financovaný primárne z európskych fondov.
Bratislava-Nové Mesto?
Pred viac než desiatimi rokmi existoval plán prebudovať v súčasnosti nevyužívanú zastávku Filiálka pri Trnavskom mýte na novú významnú stanicu. Išlo o veľký projekt podzemnej stanice, odkiaľ mali koľajnice pod zemou pokračovať až na Mlynské nivy a potom dokonca až cez Starý most na petržalský breh Dunaja.
Aj na tento projekt boli pôvodne zvažované eurofondy – keď však vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer) takéto plány zastavil, Bratislava nakoniec peniaze využila na nákup nových električiek a trolejbusov.
Ako miesto hlavnej stanice je už dnes Filiálka nepoužiteľná. Dôvodom je, že ide o koncovú zastávku, kam môžu vlaky len prísť a otočiť sa. Nemôžu ňou prechádzať, ako je to potrebné pri významnejších staniciach. K Filiálke dnes už ani nejazdia vlaky, časť koľajníc odtiaľ odstránili a je to opustená stanica.
Kubáček považuje za reálnejší variant, že by novou hlavnou stanicou mohla byť súčasná stanica Bratislava-Nové Mesto, okolo ktorej sú stále nezastavané priestory.
[album]49493[/album]
Aké sú úskalia?
Tento variant by si však podľa Kubáčka vyžadoval vybudovať novú trať, ktorá by na Nové Mesto viedla z Vajnôr okolo bratislavského letiska. O tejto trati sa uvažuje už niekoľko rokov, doteraz sa však nezačala pripravovať.
Bez tejto prípojky by nemohli na Novom Meste zastavovať napríklad medzinárodné EC vlaky, ktoré premávajú medzi Prahou a Budapešťou. Lepšie povedané, mohli by zastavovať len za predpokladu, že sa im v stanici prepriahne rušeň, čo by znamenalo zbytočné zdržanie.
Stanica Nové Mesto leží totiž bokom od tejto medzinárodnej trate. Za súčasného pôdorysu by sem museli EC vlaky odbáčať, otočiť rušeň a zase vrátiť na hlavný koridor.
„Takéto obmedzenie si pri medzinárodných expresoch v 21. storočí neviem úplne predstaviť,“ hovorí Kubáček.
Pre vnútroštátne aj medzinárodné vlaky
Presťahovanie hlavnej stanice by si zároveň vyžadovalo investície aj na strane Bratislavy, ktorá by potrebovala presmerovať k novému bodu autobusy, trolejbusy, prípadne električky.
Primátor preto avizuje, že sa bude o tento projekt zaujímať. „Ja, samozrejme, podporím každé úsilie štátu o to, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu a kvalitné železničné napojenie nielen do zázemia Bratislavy a ostatných miest Slovenska, ale prostredníctvom vysokorýchlostnej trate aj na veľké európske mestá,“ hovorí Vallo.
Zároveň chce apelovať na ministerstvo i železnice, aby niečo reálne urobili aj so súčasnou hlavnou stanicou.
„Budem apelovať na štát, aby rekonštrukciu súčasnej hlavnej stanice, ktorú minister ohlásil, urobili tak, aby sa zásadne zvýšil komfort cestujúcich a nemuseli sme sa hanbiť, keď niekto príde do Bratislavy,“ dodal Vallo.