Veľké cestné tunely v Európskej únii musia byť dvojité

spravy.pravda.sk/sk_eu.asp?r=sk_ … _sk_eu_p01

Ministri dopravy krajín Európskej únie sa dohodli na minimálnych štandardoch cestných tunelov. Diaľničné tunely musia byť samostatné pre každý smer, ak nimi denne prejde 9000 vozidiel v jednom jazdnom pruhu.

Toto rozhodnutie privítali Rakúšania, napriek tomu, že budú musieť investovať do tunelov značné prostriedky.

“Rozhodnutie vítame. V únii je ročne 42-tisíc obetí dopravných nehôd a treba urobiť viac pre bezpečnosť. Pre Rakúsko, ktoré má vysoký podiel tranzitnej dopravy, je bezpečnosť tunelov veľmi dôležitá,” povedal rakúsky minister dopravy Hubert Gorbach.

Nové európske štandardy stanovujú minimálne normy pre osvetlenie tunelov, ich označenie a informačný systém, kamerové sledovanie prevádzky, hasiacu techniku a vybavenie núdzovými hlásičmi a telefónmi. Kamióny budú musieť cez tunely prechádzať v rozostupe najmenej 100 metrov.

Cez tunel má viesť rovnaký počet jazdných pruhov ako je na príjazdovej trase k nemu. Je to nepovinná požiadavka, ktorá sa stane povinnou, ak prejazdnosť na jeden pruh prekročí 9000 vozidiel za deň.

Týka sa to najmä alpských tunelov v Rakúsku a Taliansku, kde sú v náročných horských podmienkach vybudované iba “polovičné” tunely, v ktorých sa jazda sústreďuje len do dvoch pruhov. Rakúsko a Taliansko dostali lehotu 15 rokov, aby vyhoveli prijatým normám, ostatné krajiny to musia stihnúť do desiatich rokov. Práve v Rakúsku došlo počas ostatných rokov k viacerým tragickým nehodám, pri ktorých zahynuli desiatky ľudí.

pi, ČTK, 14.10. 2003