Vážny sa chce obrátiť na Brusel, diaľnica pri Levoči vraj ..

Vážny sa chce obrátiť na Brusel, diaľnica pri Levoči vraj porušuje normy

Ministerstvo dopravy nariadilo investorovi zhotoviť stavbu úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov v rozpore s platnými normami, tvrdí poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD).

Bývalý minister dopravy preto zvažuje, že sa obráti na Európsku komisiu (EK), aby nedovolila financovať a stavať diaľnicu pri Levoči. “Dokumentácia na úsek D1 Jánovce - Jablonov je už zastaraná a neaktuálna. Hrozí nielen to, že sa stavba predraží, ale že bude postavená v rozpore s európskymi normami. To je ako keby ste si objednali nohavice so zipsom naopak,” uviedol v pondelok Vážny.

V dôsledku toho, že dokumentácia pre uvedenú diaľnicu nebola zmenená, bol podľa opozičného poslanca nacenený neplatný výkaz - výmer. Predchádzajúci minister dopravy je presvedčený, že následná zmena rozsahu prác spôsobí určite predraženie tejto stavby.

“S tým počíta zhotoviteľ stavby. Tiež sa mu nečudujem, ak štát ho núti do takýchto husárskych kúskov. Je otázne, ako bude reagovať EK na to, že z fondov má hradiť stavbu, ktorá je v rozpore s normami, ktoré platia pre Európsku úniu - sú to takzvané eurokódy,” vyhlásil ďalej Vážny. Podľa neho sa stane realitou, že zhotoviteľ stavby bude musieť pred kolaudáciou prerábať objekty na platné normy a konečná cena vzrastie.

Vážny zároveň vyzýva ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby uzatvoril a zverejnil dodatok k zmluve na výstavbu prvého, 9-kilometrového úseku D1 Jánovce - Jablonov. V dodatku by podľa neho mala byť uvedená zmluvná cena stavby takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ako konečná cena stavby a nemohla by byť v žiadnom prípade prekročená počas celej výstavby diaľnice.

“Ak však k takémuto kroku minister nepristúpi, znamená to, že ide len o prázdne reči a propagandu, ktorých sme sa už za rok napočúvali dosť,” dodal Vážny. Pripomenul, že vysúťažená cena stavby diaľnice je len orientačná a je znížená o predčasné práce ako archeologický prieskum, výruby stromov, zobratie ornice či prekládky sietí. Tie boli totiž vykonané počas prípravy PPP projektu.

Výstavba prvej, západnej časti diaľnice pri Levoči začala v pondelok poklepaním základného kameňa stavby za účasti premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) a ministra dopravy Jána Figeľa. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. a úspešné združenie firiem Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. podpísali zmluvu o výstavbe diaľnice vo štvrtok 16. júna.

Opozičný poslanec tiež avizoval, že bude interpeláciou žiadať o položkovité vyhodnotenie a porovnanie stavebných nákladov na diaľničný úsek Jánovce - Jablonov podľa ponuky koncesionára bývalého prvého balíka PPP a ponuky cez konvenčný spôsob, s ktorou v tendri uspelo združenie vedené spoločnosťou Váhostav - SK, a.s. Vážny to podmieňuje tým, že šéf rezortu zverejní dodatok, aby 60 mil. eur bola konečná a nemenná cena. “Inak je takéto porovnanie hlboko nepresné a bude mať význam až po ukončení stavby,” uviedol exminister.

Vážny minulý týždeň povedal, že cena výstavby prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov sa môže dodatkami zvýšiť o 15 mil. až 20 mil. eur na 75 mil. až 80 mil. eur. Minister Figeľ vyhlásil, že výstavba úseku bude viac ako dvakrát lacnejšia, lebo cez PPP by stála 136 mil. eur.

Diaľnica pri Levoči je jedným z piatich plánovaných úsekov, ktoré sa cez prvý PPP projekt mali stavať medzi Martinom a Prešovom. Súčasný minister dopravy prvý a následne tretí balík PPP zastavil, lebo boli predražené a pre štát nevýhodné. Vážny si myslí, že týmto rozhodnutím súčasná vláda a rezort dopravy významne uškodili Slovensku. Tvrdí, že cena za výstavbu chýbajúcich 105 kilometrov úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom, ktoré pôvodne boli súčasťou prvého a tretieho balíka PPP, bude výrazne vyššia než cez PPP a dokončené budú po roku 2020. Ministerstvo dopravy plánuje, že diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami môže byť dokončené v roku 2017, predošlá vláda to chcela už v roku 2010 bez tunelových úsekov.

Vážny pripomenul, že výstavba diaľnic a ciest počas vlád Mikuláša Dzurindu (SDKÚ-DS) v rokoch 1998 až 2006 bola výrazne predražená. Cena prvej etapy obchvatu Čadce sa podľa neho zvýšila o 165 %, cesta Budča - Kováčová bola drahšia o 97,5 %, cesta zo Skalitého k hranici s Poľskom o 77 % a úsek cesty v Bratislave Mierová ulica - Senecká o 75,5 %. Stavba D1 Važec - Mengusovce zdražela o 65,2 %, úniková štôlňa pre diaľnicu Višňové - Dubná Skala o 48,4 %, D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie o 45,8 %, diaľnica Bratislava, Viedenská cesta - hranica s Maďarskom a Rakúskom o 45,5 % a diaľnica Bratislava, Lamačská cesta -Staré grunty o 43,9 %. Zo stavieb začatých v roku 2008, keď bola pri moci vláda Roberta Fica (Smer-SD), sa cena výstavby obchvatu Trstenej na R3 zvýšila o 14,5 %. Druhý úsek D1 Sverepec - Vrtižer zdražel o 9,75 %, križovatka Stupava, juh na D2 o 8,6 %, druhá etapa R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie o 7,5 %, prvý úsek D1 Sverepec - Vrtižer o 3,9 %, obchvat Hornej Štubne na R3 o 3,65 %, druhá etapa R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie o 3,5 %.

SITA | 20. júna 2011 18:52
Zdroj: SITA, portál pravda.sk
spravy.pravda.sk/vazny-sa-chce-o … nomika_p01