- Nové koľaje do Ružinova prekreslia aj známe bratislavské ulice v širšom centre.
- Cenovkou sa preto modernizácia ružinovskej radiály dostane k najdrahším projektom, ktoré kedy hlavné mesto realizovalo.
- Magistrát sa po chybách v minulosti snažil tender na dôležitú tepnu nastaviť inak, avšak súťaž sa ani na druhýkrát nepodarilo úspešne dokončiť..
- Záujem trhu bol síce vyšší, no razantnejšie v porovnaní s predpokladom boli aj ponúknuté ceny.
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
O tom, že metro v hlavnom meste nebude, je rozhodnuté. Úlohu podzemnej železnice ako opornej chrbtovej kosti dopravy zastávajú električky. Tie dnes jazdia z centra na päť smerov, respektíve do piatich mestských častí. Od leta patrí medzi ne aj Petržalka.
Po jej dokončení chcela Bratislava prejsť na ďalší významný projekt – modernizáciu ružinovskej radiály. Ten vychádza odhadom ešte drahšie než nová trať v najľudnatejšej mestskej časti. Práce už mali dnes napredovať, no nastali komplikácie. Po neúspešnom prvom tendri, v ktorom prišla len jedna ponuka, stroskotala aj druhá súťaž.
Do nej síce prišli už tri návrhy, dôvody zrušenia však boli podobné ako pri prvom tendri – ponuky boli o niekoľko miliónov drahšie než predpoklad mesta, ktorý bol 102 miliónov eur.
Jeden subjekt dal cenový návrh 106,7 milióna eur, druhý 113,3 milióna eur a tretí 117,8 milióna eur. Ktoré firmy sú za ponukami, z rozhodnutia o zrušení tendra nie je známe.
Mesto však v dokumente priznáva, že dôvodom zrušenia aj pri druhej súťaži bolo to, že všetky ponuky prihlásených záujemcov prekročili predpokladanú hodnotu. „Nové verejné obstarávanie na zhotoviteľa tohto projektu je už vyhlásené s termínom otvárania ponúk 26. januára 2026,“ informuje už hovorca magistrátu Peter Bubla.

Nová električka zdražila nájmy v Petržalke. Ceny rastú rýchlejšie ako v iných častiach Bratislavy
Menili prístrešky
Mesto na základe ponúk pristúpilo aj k úprave niektorých nárokov pre uchádzačov. Upravená bola napríklad požiadavka na dodávku a montáž električkových prístreškov. „Boli špecifikované podmienky na typizované modulárne prístrešky električky a BUS,“ dopĺňa Bubla.
Podľa informácií starostu mestskej časti Martina Chrena došlo k zmene tvaru zastávok aj kvôli skúsenostiam z Petržalky. Tam bol problém s dodávkou prístreškov, ktoré mali mať v sebe zapracovanú prakticky celú infraštruktúru zastávky. Nakoniec však mesto muselo meniť aj tieto prístrešky, ako aj ich dodávateľa.
Tretí tender vyhlásilo mesto prakticky hneď po tom, ako sa zrušil ten druhý.
„Veríme, že uchádzači sa rovnako ako v predchádzajúcej vyhlásenej súťaži zapoja, pretože ide o zaujímavú a perspektívnu stavbu, ktorá uchádzačom môže priniesť výbornú reputáciu, ako aj hodnotnú referenciu do budúcnosti,“ dodal hovorca.
Mesto počíta s tým, že sa práce na stavbe rozbehnú v roku 2026.
Nejasné zadanie?
V tendri sa na rozdiel od bežných verejných zákaziek mesto snažilo presadiť aj iné kritériá, než je najnižšia cena. Takýto prístup môže priniesť vyššiu kvalitu, ako aj iné benefity. Rizikom sú však nedorozumenia v obstarávaní, k čomu pravdepodobne v tomto prípade aj došlo.
Firmy mohli totiž získať bonusové body – napríklad za každý rok predĺženej záruky sa ponuka zníži o 750-tisíc eur. Spoločnosti tak môžu s dlhšou zárukou preskočiť aj lacnejšie návrhy, kde firma za dielo neručí v takom rozsahu.
Magistrát v rozhodnutí vysvetľuje, že vo verejnej súťaži zvolil kritérium „najlepší pomer ceny a kvality“. Cena a ostatné kritériá sa v tomto prípade neprepočítavajú na body, ale na eurá.
Vo výsledku tak ponuka každého uchádzača môže mať dve rôzne cenovky. Jedna z nich však slúži iba na vyhodnotenie ponúk a určenie úspešného uchádzača.
Dodáva, že hodnota, ktorú mesto zhotoviteľovi skutočne zaplatí, je tá ponuková, a tá u všetkých subjektov prekročila hodnotu zákazky.
Ťažká stavba
Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika je viac kritérií v tendri v poriadku. Pravidlá súťaže však firmám musí obstarávateľ dobre vysvetliť, aby nedochádzalo k takýmto situáciám. Mesto u firiem síce pred vyhlásením tendra robilo prieskum, podla Kováčika to však nemuselo stačiť.
„V tomto prípade mohli pomôcť trhové konzultácie vo väčšom rozsahu, aby sa všetko vysvetlilo. Buď sa to nestalo vôbec, alebo len veľmi obmedzene a formálne. Pri takýchto ťažkých tendroch sa to odporúča a neviem, prečo sa to na Slovensku nenosí,“ hovorí expert.
Projekt patrí medzi tie ťažšie najmä preto, že koľaj vedie v zastavanom území. Počas stavby sa tak môžu vynoriť rôzne prekvapenia, ako to bolo aj v Karlovej Vsi či Petržalke.
Dokumentácia podľa odborníka nie je úplne stopercentná. „Riziká sú tam určite vyššie, ako keby sa stavala trať alebo aj cesta vo voľnom území. Jedna vec je, akú cenu si stanoví investor, druhá vec je, či to zodpovedá reálnej situácii na trhu, v tomto prípade je otázka, či to zohľadňuje riziká, ktoré tam sú,“ dodáva Kováčik.
Zmena pravidiel
Prvá súťaž na projekt za predpokladaných 95 miliónov eur sa skončila ešte väčším fiaskom. Ponuku podal len jeden subjekt, ktorý dielo výrazne nadhodnotil a pridal zhruba 50 miliónov.
V druhom tendri mesto zmenilo pravidlá. Zvýšilo aj predpokladanú hodnotu zákazky z 95 miliónov na 102 miliónov eur. Dôvodom nezáujmu, ako aj výrazného nadhodnotenia mali byť v prvej súťaži kritériá, ktoré si mesto vytýčilo.
Okrem najnižšej ceny mohli firmy získať plusové body v tendri za riešenia na stíšenie električky, ako aj v prípade predĺženej záruky. Ak by však sľúbené parametre nesplnili, hrozili by im vysoké pokuty.
Mesto tak chcelo predísť problémom ako pri predošlej modernizácii v Karlovej Vsi, kde na zhotoviteľa nemalo dostatočné páky a stále s nimi vedú spor o peniaze. Sankčný mechanizmus sa v opakovanom tendri zjemnil. Frmy už mali zjavne aj väčší záujem. Posielať ponuky mohli do konca septembra.
Zatiaľ čo problematické kritérium mesto vypustilo, pribudli ďalšie dve – vyššia starostlivosť o zeleň a predĺženie záručnej lehoty aj servisu. Zároveň sa upravili váhy hodnotiacich kritérií, znížili sa zmluvné pokuty a zaviedol sa nový bonusový systém.
Rýchlejšia cesta
Práce na modernizácii by mali trvať viac než dva roky a prebehnú v dvoch etapách. Prvá sa začne na konečnej zastávke Astronomická a potiahne sa po Slovanet, neďaleko trhoviska Miletičova. Druhá fáza bude pokračovať od Amerického námestia, teda od štátnej nemocnice, cez Krížnu až po Trnavské mýto.
Náročnejšia bude pravdepodobne druhá časť, keďže jej súčasťou je aj rekonštrukcia križovatky Krížna – Legionárska, čo zasiahne dopravu smerom do Ružinova aj na Vajnorskú radiálu.
V súčasnosti cesta z Amerického námestia po predajňu Lidl na konci Ružinova trvá v priemere 29 minút. Po modernizácii by sa tento čas mohol skrátiť na približne 23 minút, čo by mohlo zvýšiť atraktivitu MHD v tejto oblasti. Električky by zároveň mali mať prednosť na križovatkách. Ich priemerná rýchlosť by sa mala zvýšiť z 19 na 25 kilometrov za hodinu.
Výraznou zmenou bude aj zníženie počtu prejazdov áut cez trať na Ružinovskej ulici. V úseku medzi Štrkovcom a Tomášikovou budú autobusy a električky jazdiť v strednom pruhu so spoločnými zastávkami.
Známy hráč stratil záujem
Ešte počas prípravných trhových konzultácií, na ktorých sa zúčastnilo sedem spoločností, sa ukázalo, že jedným z problémových bodov bolo aj kritérium zamerané na zníženie hluku a vibrácií.
Svoje o tom vie akciovka TSS Grade, ktorá modernizovala radiálu v Karlovej Vsi a Dúbravke. Mesto ju oslovilo cez dotazník, v ktorom od firiem vyžadovalo spätnú väzbu k súťaži.
Firma plánovala podať ponuku v prvom tendri, avšak po preštudovaní podkladov cúvla práve kvôli kombinácii spomínaného kritéria ohľadne hluku a prísnych sankcií. Podľa riaditeľa Dušana Chovanca by zákazka mohla byť pre firmu v znení prvého tendra až likvidačná a firma by mohla na základe nimi vytvorenej modelovej situácie dostať pokutu až 150 miliónov eur.
Dnes je hladina hluku v okolí trate na úrovni zhruba 63 decibelov. Požiadavkou, ktorú si mesto stanovilo, malo byť zníženie tejto hodnoty zhruba o 10 decibelov. Hlučnosť však závisí nielen od infraštruktúry, ale tiež od technického stavu vozidiel, ktoré tadiaľ budú jazdiť.
„Nebolo teda možné to zabezpečiť tak, aby sa vyšším hodnotám úplne predišlo. A keby sme ich prekročili, hrozila nám sankcia,“ vysvetlil Chovanec. Firma ponuku nepodala ani v druhom kole.

