V zápchach na obchvate
V posledných týždňoch sú viacerí moji kolegovia, ktorí jazdia do práce po bratislavskom obchvate, o niečo uvoľnenejší. Dôvod je jednoduchý – opatrenia, ktoré diaľničiari urobili na jednej z najvyťaženejších ciest na Slovensku, síce nie sú masívne, ale ich efekt sa ukázal prakticky hneď. Rozšírenie cesty v najkritickejších miestach na trojpruh a iné opatrenia spôsobili, že dnes počas štandardných podmienok prejdete v rannej špičke obchvatom rýchlejšie.
Ďalším riešením, ktoré ešte viac uľahčí dopravu po obchvate, je vybudovanie nových zjazdov a výjazdov. Dnes všetky vozidlá, ktoré schádzajú z Prístavného mosta na Einsteinovu či Dolnozemskú ulicu, používajú jeden spoločný zjazd. To zahusťuje dopravu a v špičkách spôsobuje zápchy. Budúci rok vybudujeme nový separátny zjazd na Einsteinovu, čo zníži riziko dopravných zápch aj nehôd, ktoré ich často spôsobujú.
Po bratislavskom obchvate už dnes jazdíme voľnejšie a plynulejšie ako pred pár týždňami a situácia sa ešte zlepší budúci rok. Pri dnešnej dopravnej intenzite na mestskom obchvate, ktorá nezriedka prevyšuje 100-tisíc vozidiel denne, však jediným skutočne efektívnym riešením bude vybudovanie takzvaného nultého obchvatu D4 a naň nadväzujúcej rýchlostnej cesty R7, ktoré zlepšia kritickú dopravnú situáciu v regióne hlavného mesta.
Ak sa spýtate ktoréhokoľvek vodiča na bratislavských cestách na vhodný termín výstavby, jedinou logickou odpoveďou je, že už včera bolo neskoro. Preto som veľmi rád, že v komplikovaných prípravách tohto dôležitého projektu pokračujeme veľmi rýchlym tempom.
Už v najbližších dňoch začneme v spolupráci s renomovanými poradenskými spoločnosťami pripravovať podklady pre súťaž na koncesionára, teda firmu alebo konzorcium, ktoré túto cestu postaví. Tender plánujeme vyhlásiť koncom tohto roka, keď už zároveň budeme mať v rukách územné rozhodnutia na všetky úseky budúcej diaľnice a rýchlostnej cesty v dĺžke bezmála 60 kilometrov. Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sme náš ambiciózny harmonogram nemali naplniť. Cesta D4 a R7, na ktorú státisíce vodičov prechádzajúcich regiónom Bratislavy čakajú už dlhé roky, sa začne stavať v roku 2016 a vodiči po nej budú jazdiť ešte v tomto desaťročí.
Tento článok je súčasťou dnešného vydania Hospodárskych novín. Dnešné Hospodárske noviny vo forme PDF si môžete objednať pomocou SMS tu.
16.9.2014 00:00
Ján Počiatek,
komentare.hnonline.sk/dnes-pise- … ate-630064