Aj ja sem dám linku, kde sa dočítate, v ktorých štátoch sveta sa jazdí vľavo a prečo?
Je to v tych statoch, ktore boli v minulosti sucastou Velkej Britanie. A patrilo tam aj Japonsko, ale tam sa to zmenilo.
Moj nazor: Je to len otazka casu, kym si na to clovek zvykne - aj ked mozu byt problemy s prehadzovanim rychlosti, ale aj to chce len cas. V Britanii sa jazdi dost opatrne, takze tam nie je problem.
I V Československu se jezdilo vlevo, až během Německé okupace byla zavedena jízda vpravo.
Prý horší než si zvyknout na řízení vlevo je to, když se člověk zase vratí zpět do pravostranného provozu.
To som nevedel.
Podla mna ani nie, je to uplne jedno. Skor je “sokom” jazdit vlavo a hlavne v autach ktore nie su na to prisposobene a horsie je toto - jazdit vlavo v aute na to prisposobenom a navrat do auta na cesty pre jazdu vpravo. Ale inak ako Slovak s slovenskym autom jazdit vlavo by chcelo len cas pre zvyk a potom navrat na jazdenie vpravo je uplne OK.
Takzvaná medzinárodná organizácia združujúca krajiny, ktoré tvorili kolónie Veľkej Británie a názov je: Commonwealth, často sa používa skratka COMM, dodnes Veľká Británia tieto svoje bývalé kolónie, dnes aktívne a samostatné štáty podporuje, keď je to potrebné: diplomaticky, obranne, hospodársky.
Ak na Slovensku platí na križovatkách pravidlo pravej ruky, platí vo Veľkej Británii pravidlo ľavej ruky???
Mne Anglican tvrdil, ze pravidlo pravej ruky u nich nie je zavedene. Vraj kde nie je semafor alebo kruhovy objazd, je aspon znacka hlavna cesta. Vravel mi, ze v kontinentalnej Europe s tym mal dost problem, lebo nielen, ze musel jazdit na opacnej strane cesty, takze sa mu zle predbiehalo, ale este si aj mal pamatat, ze ked je krizovatka neoznacena, musi sa divat doprava
Tam, kde nie je značka ja zase viem (tiež mi hovoril jeden Ír o tom jako to je v Anglicku) platí pravidlo pravej ruky. Ale ruku do ohňa by som za to nedal.
V štátoch EÚ sa vľavo jazdí v:
Veľká Británia
Írsko
Malta
Cyprus
Švédsko bolo zatiaľ posledným európskym štátom, ktorý zmenil jazdné strany, z ľavej na pravú.
V roku 1916 švédsky parlament uzákonil jazdenie vľavo, ale každý rok v období 1920 až 1939, v parlamente prebiehala diskusia o zmene, ktorú už mali zavedenú okolití škandinávski susedia.
V roku 1955 prebehlo národné referendum, ktorému predchádzala kampaň na oboch stranách. Prívrženci pravej strany viac agitovali racionálnymi argumentami, napr. bezpečnejšie predbiehanie. Prívrženci ľavej strany zase dlhodobými zvykmi vodičov a ostatných.
Výsledkom bolo hladké víťazstvo prívržencov jazdenia vľavo, 83 percent proti 15. Silný lobizmus zástancov jazdenia vľavo pretrvával, čoho výsledkom bolo uznesenie parlamentu v roku 1963. V uznesení je veta, ktorá spomína prípadnú zmenu na jazdu vpravo v roku 1967.
- septembra 1967, o 04.50 ráno, bola doprava v celej krajine zastavená na 10 minút a od 5.00. začali všetci účastníci cestnej premávky, od cyklistov po kamionistov, jazdiť vpravo. Vodorovné dopravné značenie bolo už zmenené a v noci z 2. na 3. septembra 1967 bolo vymenených v celej krajine 360000 horizontálnych dopravných značiek.
Skutocne zaujimave, že to stihli za jednu noc )
U nas by to asi robili piatok poobede a rozhodne by to nestihli za taku kratku dobu.
u nas by to trvalo tak 5 rokov…napriklad v BA na racianskej su semafory stale nastavene na 60ku
Je úplne jedno, koľko by to trvalo dnes, ale hlavne dnes to robiť je ekonomicky nemožné.
Sa uvedomte, aká bola doprava vtedy a aká je dnes.
Napríklad Veľká Británia vyrátala, že prechod na nový dopravný systém by stál miliardy GBP. news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8239048.stm .
Švédsko malo už v šesťdesiatych rokoch slušný počet áut na 1000 obyv., hustota ciest bola tiež na nadpriemernej úrovni.
Podľa mňa Británia skôr z historických, nie ekonomických dôvodov nezavedie jazdu vpravo.