ÚVO nariadil zrušenie tendra na výstavbu časti D1
Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti je otázne, ako chce ÚVO naložiť s predchádzajúcimi súťažami, ktoré firma vyhodnocovala za rovnakých podmienok a proti ktorým ÚVO neuplatnil nijaké námietky
[7.6.2005 16:02]
etrend.sk/generate_page.php?page_id=50397
BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ako obstarávateľovi prvej časti diaľničného úseku D1 Mengusovce-Jánovce, aby tender na zhotoviteľa zrušila. “Do tridsiatich dní od 2. júna musí obstarávateľ zrušiť celú súťaž na výber zhotoviteľa prvého úseku,” uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ÚVO Helena Fialová. Ako dodala, rozhodnutie je preskúmateľné už len súdnou cestou.
Podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka vypíše NDS pravdepodobne nový tender s podmienkami, ktoré stanoví po vyriešení tejto situácie. Národná diaľničná spoločnosť však konštatuje, že ÚVO konal v rozpore s verejným záujmom. “Je taktiež otázne, ako chce úrad naložiť s predchádzajúcimi súťažami, ktoré NDS vyhodnocovala za rovnakých podmienok a proti ktorým neuplatnil nijaké námietky,” zdôraznil Jánošík.
Komisia ÚVO pre rozhodovanie o námietkach skonštatovala, že zistila nesúlad medzi oznámením o vyhlásení verejného obstarávania a súťažnými podkladmi. Podľa Jánošíka však zákon neukladá, aby obstarávateľ v oznámení presne špecifikoval podmienky súťaže. Všetky kritéria a podmienky potom stanovila NDS v súťažných podkladoch.
Zrušenie súťaže odôvodnil úrad aj tým, že v súťažných podkladoch NDS nedoplnila termín predkladania ponúk, termín dokedy ponuky zostávajú platnými a dokedy má byť platná zábezpeka a deň, kedy budú obálky s ponukami otvorené. Obstarávateľ však podľa Jánošíka doplnil časový harmonogram vo forme dodatkov k súťažným podkladom na základe žiadostí uchádzačov.
Komisia taktiež nesúhlasí so spôsobom hodnotenia kritérií. “Jediným objektívne vyhodnotiteľným pravidlom na uplatnenie kritérií je úmera, pri ktorej sa dávajú do pomeru návrhy uchádzačov na plnenie jednotlivých kritérií,” dodáva úrad. Ani s týmto odôvodením zrušenia súťaže však Národná diaľničná spoločnosť nesúhlasí.
“Súťaž a kritériá jej vyhodnotenia obstarávateľ vyhlásil v súlade so zákonom,” konštatuje NDS v súvislosti s odôvodnením ÚVO o zrušení vyhlásenej verejnej súťaže na predmetný úsek. Vo výberovom konaní sa uplatňovali podľa Jánošíka princípy skúsenosti, komplexnosti dodávky a cenovej ponuky. “Práve kritériá stanovené obstarávateľom umožňovali vybrať cenovo najvýhodnejšieho uchádzača,” zdôraznil.
Podľa NDS je rozhodnutie ÚVO o zrušení súťaže nebezpečným precedensom, ktorý môže mať vážne následky. Národnej diaľničnej spoločnosti týmto rozhodnutím úradu vzniknú nemalé škody, výsledkom ktorých bude výrazné posunutie začiatku výstavby úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce, ktoré je nutné v zmysle uznesenia Vlády SR dobudovať do roku 2010 ako súčasť prepojenia Bratislavy a Košíc.
ÚVO začiatkom marca pozastavil verejnú súťaž na výber zhotoviteľa prvej časti diaľničného úseku na základe podnetu na výkon kontroly verejnej súťaže. Účastník súťaže “Svit-Poprad D1 konzorcium” totiž podal námietky proti svojmu vylúčeniu. Preto NDS privítala rozhodnutie ÚVO, ktorý v plnej šírke zamietol námietky navrhovateľa, čím potvrdil pôvodné rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti. “NDS je prekvapená, že ak mal ÚVO námietky voči vyhláseniu predmetnej súťaže a jej podmienkam, prečo nekonal skôr, ale až pri opakovanom procesnom rozhodovaní vo veci sťažnosti odmietnutého uchádzača,” vyhlásil Jánošík.
Diaľničný úsek D1 Mengusovce-Jánovce je rozdelený na tri časti, Slovenská správa ciest ako predchádzajúci obstarávateľ, vyhlásila v druhej polovici septembra 2004 tri tendre. V januári podpísala zmluvy s dvoma konzorciami. Druhý úsek z Veľkej pri Poprade až do Matejoviec bude stavať združenie Doprastav a Strabag. Práce na treťom úseku z Matejoviec až za mimoúrovňovú križovatku Spišský Štvrtok bude realizovať konzorcium vedené českou firmou Stavby silnic a železnic, odštepný závod Hradec Králové.
Náklady na celý diaľničný úsek by mali podľa NDS predstavovať približne 10 mld. Sk. Túto sumu by mali na 74 % pokrývať financie z Kohézneho fondu, 30 mil. eur poskytne Európska investičná banka a zostatok bude smerovať zo štátneho rozpočtu.