https://e.dennikn.sk/minuta/2148286
Útvar hodnoty za peniaze pochválil plán ŽSR na rekonštrukciu trate medzi Prievidzou a Nitrou za 110 miliónov eur. „Dosahuje spoločenské prínosy až 4,2-násobku každého investovaného eura, čo je medzi infraštruktúrnymi projektmi u nás zatiaľ nevídané,“ napísal.
Štátna firma ŽSR, ktorá spravuje trate a stanice, zverejnila k projektu štúdiu uskutočniteľnosti. UHP hovorí, že ide o jeden z projektov, ktoré odporučil v audite v roku 2019.
Po trati jazdia osobné vlaky medzi Prievidzou a Nitrou a regionálne expresy z Prievidze do Bratislavy. Z väčších miest sa na nej nachádzajú ešte Partizánske a Topoľčany.
Suma 110 miliónov eur bez DPH zahŕňa modernizáciu zabezpečovacích zariadení, vytvorenie centrálneho riadenia dopravy a zvýšenie traťovej rýchlosti na 120 kilometrov za hodinu. Bez zvýšenia rýchlosti by náklady podľa štúdie dosiahli 47 miliónov eur.
Aké prínosy vidí UHP
* Cesta vlakom sa skráti o približne 20 minút, zvýši sa bezpečnosť a komfort pre cestujúcich.
-
ŽSR ušetria ročne 4 milióny eur na prevádzkových nákladoch.
-
Uskutočnením projektu sa zvýši rýchlosť na 120 km/h, vybudujú sa bezbariérové nástupištia a inštaluje sa moderné zabezpečenie s diaľkovým elektronickým ovládaním výhybiek.
V akom stave je trať teraz
* Úroveň zabezpečenia zodpovedá podľa UHP prvej polovici 20. storočia. Výhybky v staniciach sa musia obsluhovať ručne.
- Pre chýbajúce zabezpečenie musia vlaky brzdiť zo 100 až na 40 km/h a čakať na protiidúce súpravy často aj desať minút. Realizáciou projektu sa zvýši rýchlosť na 120 km/h, vybudujú sa bezbariérové nástupištia a inštaluje sa moderné zabezpečenie s diaľkovým elektronickým ovládaním výhybiek.
Podobné štúdie odporúčajú analytici UHP aj pre trate Leopoldov – Nitra – Šurany, Prešov – Strážske a Vrútky – Horná Štubňa (Banská Bystrica).
https://e.dennikn.sk/minuta/2148286