USA majú nový diaľničný zákon
(18.08.2005; Trend; č. 32/2005, s. 8; sj)
Na dopravnú infraštruktúru vynaložia takmer 290 miliárd dolárov.
Americký prezident George Bush uplynulý týždeň podpísal diaľničný zákon. Nová legislatíva vyčleňuje na nasledujúcich šesť rokov 286,5 miliardy dolárov na projekty dopravnej infraštruktúry a stanovuje nové bezpečnostné štandardy pre automobily. Diaľnice, dopravné projekty a dopravné systémy sú financované z prostriedkov získaných výberom federálnej dane z palív a ostatných dopravných poplatkov. “Zákon pomôže získať stovkám tisíc Američanov dobré platenú prácu,” mieni G. Bush. Každá dodatočná miliarda dolárov vynaložená na diaľnice vytvorí podľa obchodného združenia American Road and Transportation Builders Association viac ako 47‑tisíc pracovných miest a tržby firiem zvýši o sto miliónov dolárov.
Hoci zákon prešiel vďaka širokej podpore republikánov i demokratov, má aj svojich kritikov. Tí si myslia, že viac ako tisícstranová právna norma je preplnená nepotrebnými a drahými špeciálnymi projektmi. Kongresmani si takto chcú získať podporu voličov vo svojich štátoch, a to aj napriek vysokému očakávanému deficitu federálneho rozpočtu, tvrdia.
Podľa združenia Taxpayer for Common Sense, ktoré monitoruje vládne výdavky, je hodnota špeciálnych projektov 24 miliárd dolárov. “Rozdelenie peňazí je omnoho viac založené na politickom vplyve ako na dopravných potrebách,” komentuje viceprezident Združenia pre politiku Keith Ashdown. Najviac peňazí na projekty bude smerovať do štátov Kalifornia, Illinois a New York. Nasleduje Aljaška a to aj napriek tomu, že je tretí najmenej zaľudnený americký štát, upozorňuje združenie.
Schválenie nového zákona ukončilo takmer dva roky trvajúci boj o sumu vládnych výdavkov na dopravu do roku 2009. Snemovňa reprezentantov, Kongres a prezident sa totiž od roku 2003, keď sa skončila platnosť starého zákona, nevedeli dohodnúť na výške vyčlenených prostriedkov.