Únia sa dohodla o spoplatnení ciest pre kamióny

Ministri dopravy Európskej únie dospeli k politickej zhode, že zavedú spoločné pravidlá spoplatnenia kamiónov na 60-tisíc kilometroch transeurópskych diaľnic a ciest. K návrhu smernice sa vyjadrí Európsky parlament. Potom sa predloha znovu vráti na stôl členským štátom, než bude definitívne prijatá.

V stredu pred stretnutím ministrov vyzvala Európska komisia členské štáty na “politickú odvahu”. “Rokovania v minulosti niekoľkokrát stroskotali, ale dúfame, že sa nájde politická vôľa a odvaha sa konečne rozhodnúť,” vyhlásil Stefaan De Rynck, hovorca komisára pre dopravu Jacquesa Barrota. “Rozhodnutie je nutné, aby sme zabezpečili dlhodobo udržateľný rozvoj, mohli správne investovať a preniesť dopravu tovaru z ciest na železnice,” argumentoval.

Pôvodný návrh nevyhovoval úplne ani jednému z obidvoch hlavných táborov. Tranzitné krajiny, ktoré najviac trpia prejazdom kamiónov, chcú vyberať vysoké mýtne. Proti sa stavajú štáty na okraji EÚ, ako je Grécko alebo pobaltské štáty, pretože poplatky by zvýšili náklady ich prepravcov. V zákulisí sa však dohodli niektoré kompromisy.

Mýtne by malo hradiť len náklady na infraštruktúru, ale jeho výška by mohla oscilovať podľa prevádzky či miery znečisťovania, napríklad by sadzby mohli stúpať počas špičiek a klesať pri slabšej premávke. Menej by mohli napríklad platiť modernejšie kamióny, ktoré menej znečisťujú ovzdušie.

Nový systém spoplatnenia nákladných vozdiel ťažších ako 3,5 tony navrhla Európska komisia v lete 2003, ale kompromis sa hľadal veaľmi ťažko.

Nové pravidlá spoplatnia viac áut i ciest

Nové pravidlá umožnia poplatky zvýšiť, vyberať ich aj za prejazdy menších nákladných vozidiel a spoplatniť aj iné cesty ako diaľnice.

Pravidlá, ktoré sú citlivé najmä pre alpské krajiny na čele s Rakúskom, umožnia rozšíriť poplatky známe v bruselskom žargóne ako eurovignette na nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Doteraz sa vzťahovali len na kamióny nad 12 ton.

Členské štáty budú mať právo vyžadovať rozdielne poplatky podľa veľkosti vozidla, jeho váhy, úrovne zaťaženia životného prostredia, podľa času prejazdu.

Príplatky sa majú podľa dohody pohybovať od 15 do 25 %, pričom tento najvyšší príplatok sa vzťahuje napríklad na citlivý alpský horský priechod Brenner.

Podľa diplomatov hlasovalo za kompromisný návrh 19 z 25 členských štátov, vrátane Slovenska. Malta, Estónsko a Portugalsko, ktoré nie sú tranzitnými krajinami, hlasovali proti spolu s Belgickom, Grécko a Fínsko sa zdržali.

Nové pravidlá sú mimoriadne citlivou témou v susednom Rakúsku, ktoré získalo možnosť účtovať najvyšší 25-% príplatok nákladným vozidlám prechádzajúcim do Talianska cez alpský horský priechod Brenner. Výťažok musí Rakúsko investovať do rozvoja alternatívnych spôsobov dopravy. Rakúski predstavitelia už avizovali, že vytvorený fond pomôže financovať plánovaný železničný tunel cez túto oblasť, ktorý má stáť niekoľko miliárd eur.

Dohoda neuspokojila rakúskych zelených, ktorí nové pravidlá označili za nedostatočne prísne a hovoria o “totálnej prehre” Rakúska. Odporcovia tranzitu cez rakúske územie plánujú na jún blokády ciest.

pi, ČTK, TASR

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01