Tunely na Slovensku patria k najbezpečnejším v Európe. Za ich technológiami stojí domáca firma

Slovenské diaľnice a tunely patria medzi technologicky najmodernejšie v Európe. Za ich bezpečnosťou stojí dlhoročná odborná práca slovenských inžinierov.

Špeciálny projekt

Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING

Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING (zdroj: M KREO)

Písmo: A - | A +

Zdieľať

diskusia(2)

[ Dostávajte Novinky z MY Regióny so zhrnutím podstatných správ dňa.

Zapnite si odber jedným klikom. Zapnite si odber jedným klikom.

Pozrite si aj celú ponuku našich newsletterov. ]

Spoločnosť PPA INŽINIERING, člen skupiny PPA CONTROLL, vyvíja a dodáva dopravné technológie, ktoré udržujú plynulosť a bezpečnosť premávky v najnáročnejších podmienkach.

Podieľala sa aj na prvom slovenskom diaľničnom tuneli Branisko, ktorý bol otvorený v roku 2003. „Na svoju dobu bol veľmi moderný a vysoko bezpečný,“ spomína Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií PPA INŽINIERING. „Nechcem povedať, že sa Slovensko na ňom učilo, ale získavali sme skúsenosti z celého sveta, aby sme tam aplikovali najnovšie poznatky. Tento projekt nás naučil zodpovednosti a rešpektu – každý ďalší tunel bol dokonalejší.“

Vypnúť reklamu

M KREO LIVE:

Technológie, ktoré vidieť aj nevidieť

Mnohí vnímajú tunel len ako osvetlenú dieru v kopci. „V skutočnosti je to rozsiahly technologický systém na úrovni stredne veľkej fabriky,“ približuje Igor Jamnický.

Každý tunel funguje ako samostatný organizmus – ovláda osvetlenie, ventiláciu, kamery sledujú dianie v tuneli, senzory monitorujú kvalitu ovzdušia, núdzové systémy či rozhlas zvyšujú bezpečnosť. Všetky dáta zhromažďuje centrálny riadiaci systém, ktorý nepretržite sleduje dianie a reaguje na akúkoľvek mimoriadnu udalosť.

Základom bezpečnosti je stabilné napájanie. „Tunel musí mať elektrickú energiu minimálne z dvoch nezávislých zdrojov. Ak by aj zlyhali, spúšťajú sa dieselgenerátory a systém funguje ďalej.“

Osvetlenie sa zase prispôsobuje zraku vodiča v takzvaných akomodačných zónach, aby prechod z denného svetla do tmy bol plynulý a bezpečný.

Vypnúť reklamu

Inteligentné riadenie zachraňuje životy

Súčasťou moderných tunelov je inteligentné dopravné značenie, automatická detekcia incidentov či systémy SOS komunikácie. „Kamery dokážu rozpoznať nehodu, zastavené vozidlo, chodca v tuneli alebo auto v protismere. Okamžite informujú operátora, ktorý môže spomaliť premávku alebo ju zastaviť,“ vysvetľuje Jamnický.

Každý tunel má dohľadové centrum s dvomi operátormi v nepretržitej službe. Sú prvým kontaktom pre vodičov v núdzi – cez SOS kabíny môžu privolať pomoc a operátor cez tunelový rozhlas alebo autorádio môže okamžite dať pokyny.

„Operátori prechádzajú pravidelným tréningom na simulátore riadenia tunelov, ktorý sme vybudovali v spolupráci so Žilinskou univerzitou. Učia sa reagovať na krízové situácie, od výpadku elektriny po požiar. Ak sa v tuneli objaví dymiace auto, systém to rozpozná do pár sekúnd. Zapne sa ventilácia, rozsvietia únikové piktogramy a z rozhlasu zaznie hlásenie, aby ľudia opustili vozidlá.“

Vypnúť reklamu

Každých 300 metrov sú únikové chodby vybavené vzduchotechnikou, ktorá vháňa čistý vzduch smerom k unikajúcim. „Radšej opustiť auto, než ostať sedieť v zadymenom priestore. Väčšina tragédií v zahraničí vznikla preto, že vodiči nevystúpili,“ upozorňuje Igor Jamnický.

Poučili sa z chýb v zahraničí

Kombinácia moderných technológií, nepretržitého dohľadu a precízneho testovania vrátane komplexných skúšok zaručuje, že vodiči sa môžu v slovenských tuneloch cítiť bezpečne.

„Rakúsko, Švajčiarsko či Taliansko zažili vážne tunelové požiare. My sme z týchto skúseností vychádzali a nastavili veľmi prísne bezpečnostné predpisy. Môžem zodpovedne povedať, že naše tunely patria medzi najbezpečnejšie v Európe,“ zdôrazňuje Jamnický.

Prichádzajú s inováciami

PPA INŽINIERING prichádza aj s inováciami, ktoré reagujú na reálne problémy z praxe. Príkladom je inteligentná značka STOP – ste v protismere s radarom, ktorá sa automaticky rozsvieti a varuje vodiča, ak omylom vojde na diaľnicu v opačnom smere.

„Veríme, že tieto technológie môžu zachrániť životy. Vodiča dokážu varovať v momente, keď ešte nie je neskoro.“

Budúcnosť firmy patrí automatizácii a ekologizácii. „Sledujeme nové trendy, zúčastňujeme sa konferencií a chceme prinášať inteligentné a spoľahlivé riešenia pre dopravu aj energetiku,“ uzatvára Igor Jamnický.

PPA CONTROLL a PPA INŽINIERING

  • PPA CONTROLL (Podnik priemyselnej automatizácie) pôsobí na trhu vyše 70 rokov. Z malého odštepného závodu vyrástol holding 11 spoločností s obratom vyše 200 miliónov eur a vyše 850 zamestnancami.

  • PPA INŽINIERING je jednou z vedúcich spoločností na slovenskom trhu v oblasti technologických riešení pre energetiku a dopravu. V portfóliu má technologické vybavenie pre tunely Branisko, Horelica, Bôrik, Považský Chlmec, Bikoš a mnoho informačných systémov diaľničných úsekov vrátane D1 Trnava – Horná Streda.

Čítajte viac: Tunely na Slovensku patria k najbezpečnejším v Európe. Za ich technológiami stojí domáca firma - SME | MY regióny

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.