Trať má spojiť Predmestie s Petržalkou

Trať má spojiť Predmestie s Petržalkou

(22.02.2006; Sme; príloha Bratislava, s. II; Parkrová Jana)

Okrem rýchloelektričky v Petržalke by mala pribudnúť v Bratislave aj ďalšia koľajová trať ‑ železnica prechádzajúca mestom. Je súčasťou projektu spojenia Bratislava ‑ Viedeň, ktoré pripravuje spolu Rakúsko a Slovensko. Trať bude priamo spájať mestá Bratislavu a Viedeň a v rámci mesta spojí stanice Predmestie ‑ Filiálka ‑ Petržalka.

“Celá trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 ‑ 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce ‑ Predmestie, Filiálka a dve nové na Páričkovej ulici a Dostojevského rade,” hovorí Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja Železníc SR. Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje na stanicu Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút.

Ďalšou plánovanou časťou koľajového napojenia v meste je spojenie Letiska M. R. Štefánika so železničnou sieťou. "Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem. Bude mať dĺžku asi 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici. Vyústi v novom termináli na letisku. Na otázku, či projekt železnice konzultovali s víťazom tendra na kúpu letiska, Maruniak odpovedal, že zatiaľ nie. Dodal, že prípravy sú len v počiatočnom štádiu návrhov. Patrí k nim ešte elektrifikácia trate Devínska Nová Ves ‑ Marchegg (asi za 80 miliónov korún).

Peniaze na prípravu týchto projektov sú už schválené. Z fondov EU na ne Slovensko dostane 10,5 milióna eur. Realizácia tunela a koľajovej trate medzi Petržalkou a Predmestím by mala stáť asi 12,5 miliardy, tunel, ktorý má napojiť letisko na železničnú trať, asi 1,4 miliardy. Sumy sú však podľa Maruniaka len orientačné. Realizácia má byť financovaná z kohéznych fondov EÚ a štátnych dotácií. Predpokladaný začiatok výstavby trate je rok 2009, stavba potrvá asi päť rokov.

V súvislosti s projektom koľajovej trate, ktorá má viesť aj cez Filiálku, železnice upustili od zámeru postaviť tu hlavovú železničnú stanicu. Proti tomuto zámeru protestovala najmä mestská časť Nové Mesto, ktorá chce mať v tejto lokalite zeleň, byty či parkoviská. Podľa súčasných plánov sa z filiálky má stať zastávka podzemnej dráhy.

‑‑‑‑‑

Text v rámiku

Petržalská električka nie je s traťou skoordinovaná

Na otázku, či je s plánovanou koľajovou traťou skoordinovaná aj navrhovaná trasa petržalskej eletričky, odpovedal Vladimír Mikuš z magistrátu, že “o tomto zámere vieme ešte tak žalostne málo, že nie je s čím koordinovať”.

Je však nepochybné, že ak definitívne riešenie trasy električky ráta s tým, že povedie v tuneli popod Dunaj, bude to ten istý tunel, s ktorým ráta stavba koľajovej trate Petržalka ‑ Predmestie. Koľajová trať má mať však rozchod 1435 mm. Ten je štandardný pre akúkoľvek koľajovú dopravu ‑ električky či vlaky v európskych mestách.

Plánovaný rozchod električkových koľají v Petržalke má však byť rovnaký ako na ostatnej trati v meste ‑ 1000 mm. Práve pre tento neštandardný rozchod nie sú bratislavské električky kompatibilné s európskou koľajovou dopravou a napríklad ani so susednou Viedňou.

‑‑‑‑‑

Text pod mapu

Legenda

  1. Spojenie Predmestie ‑ Filiálka ‑ Petržalka. Trať má viesť pod zemou v úrovni asi 16 ‑ 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce ‑ Predmestie, Filiálka a dve nové na Paličkovej ulici a Dostojevského rade. Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje na stanicu Petržalka a do Viedne.

  2. Koľajové napojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú sieť. Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem. Bude mať dĺžku asi 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici. Vyústi v novom termináli na letisku.