Trasa Bratislava – Košice: Ako dlho trvá dostať sa autom naprieč Slovenskom?
BRATISLAVA / KOŠICE / Diaľnica z Bratislavy do Košíc mala byť postavená do roku 2010, výsledok poznáte sami. V priebehu najbližších piatich dní vám tak redaktor Rado Antoži ukáže päť spôsobov, ako sa viete autom dostať z hlavného mesta do metropoly východu. Dozvieme sa, ktorá trasa je najrýchlejšia, najpohodlnejšia či najviac zahltená dopravou
Náš kolega cestoval do Košíc cez priesmyk Strečno - známy pre padajúce kamene, úzke cesty, večné opravy a úpravy jazdných pruhov a nekonečné kolóny, ktoré vás dokážu zdržať na celé hodiny. Trasa míňa: Trnavu - Piešťany - Trenčín - Považskú Bystricu a bez problémov vás privedie až do Žiliny. Tam vás môže zastaviť dopravná špička. Okrem krátkeho úseku sa potom až do Ružomberka musíte presúvať historickou cestou popri Váhu cez všetky možné dediny. V Ružomberku sa znova napojíte na D1 a cez Poprad a Prešov sa dostanete do cieľa. Toto bol náš prvý pokus, ako sa v roku 2024 dostať autom z Bratislavy do Košíc. Keďže je to úvod našej päťdňovej cesty, tak si uvedieme nejaké základné pravidlá. Ideme z bratislavského sídla Televízie JOJ na Kolibe až do regionálneho sídla Jojky v Košiciach, teda na Moldavskej ulici. S tým, že ideme bez akýchkoľvek zastávok a priemernou rýchlosťou, akou by išiel bežný vodič. Už hlavné mesto vie priniesť problémy, nám sa z neho podarilo dostať za 18 minút. Prvý zádrhel prichádza až za Trnavou. Trochu nás zdržala policajnú kolóna, ktorá išla niekoľko desiatok kilometrov 120 a nechcela pred seba nikoho pustiť. Pri Žiline schádzame z diaľnice a pripravujeme sa na najhoršie. Keď je zle, zapchaté je celé centrum, tentokrát pri nás stálo šťastie. Benevolentná bola aj táto neslávne známa križovatka. Najväčšia výzva však prichádza až za mestom. Nedávno sme boli na Strečne vrtuľníkom a s sme si to poctivo odjazdili. Názorná ukážka toho, koľko času vám vlastne Strečno a okolie zožerie. Z Bratislavy do Žiliny, čo je 200 kilometrov, nám to trvalo asi hodinu 40. No a zo Žiliny do Ružomberka, čo je kilometrov 65, nám to trvalo ďalšiu hodinu. Keď sa dostanete z Ružomberka, ste takpovediac v suchu. Posledná vážna prekážka nedávno zmizla. Prešov už istý čas neobchádzame iba v duchu. Jeho obchvat je pravdepodobne najväčšou novinkou na D1 za posledné roky a pomerne dlhé roky. Do metropoly východu je to potom už iba pár pohodlných minút. Z bratislavskej Koliby na košickú Moldavskú ulicu nám to trvalo 4 hodiny a 21 minút. Či je to dobrý alebo zlý čas zatiaľ nevieme, nabudúce sa chystáme cez Donovaly.
noviny.sk/slovensko/1003212 … slovenskom
Trasa Bratislava- Košice: Aká rýchla je cesta cez Donovaly?
BRATISLAVA/ KOŠICE / V predvianočnom období pre vás aj dnes hľadáme najlepšiu cestu z Bratislavy až do Košíc. Radovan Antoži počas piatich dní otestuje päť rôznych trás, už včera nás previedol severnou trasou cez Žilinu a Strečno. Druhou, pomerne často využívanou trasou zo zápasu na východ sú jednoducho povedané “DONOVALY”. Do Vianoc ostáva už iba týždeň, a v Bratislave sme zatiaľ bez snehu. A tak sme benzín vymenili za hybrid, manuál za automat a vybrali sa ho nájsť - smer Košice. Najbližšie tri dni budú zo začiatku veľmi podobné. Pri Trnave schádzame z D1ky na R1ku, teda z diaľnice na rýchlostnú cestu. No v praxi sa vlastne nič nemení. 130 ako 130. Ojedinelé zdržania. Ešte treba pretrpieť ojedinelé zdržanie, neodbočiť náhodou na Zvolen a prejsť cez srdce Slovenska. Po približne dvoch hodinách sme opustili Banskú Bystricu a ideme smerom na Donovaly, teda horský prechod. Môžeme to nazvať ríša 50ky. Má to 50 kilometrov a chodí sa tu hlavne 50kou. Ak by ste aj mali iný názor, všadeprítomní policajti vás presvedčia. Naša cesta na vrchol bola našťastie bez problémov. Za Ružomberkom na diaľnicu. Za Ružomberkom sme sa napojili na diaľnicu a ako môžete vidieť, tak mapy nám hovoria, že je to asi hodina a štyridsať minút do cieľa. Starší z vás si možno pamätajú, že pri odstávke Braniska a ešte bez obchvatu Prešova to toľko trvalo z Košíc do Popradu a nie z Košíc do Ružomberka. D1-kou až do Košíc. D1-ka vás, ako sme už spomínali v pondelok, donesie, kam potrebujete. Okolo zahmlených Tatier, s výhľadom na Spišský hrad, cez najväčší slovenský tunel, až do zapchatej metropoly východu. Dnes to vyzeralo časovo oveľa nádejnejšie ako včera, no nakoniec je to iba o minútu rýchlejšie. Najmä kvôli premávke, ktorá bola v Košiciach - štyri hodiny a dvadsať minút. Uvidíme, čo nám pripraví Čertovica zajtra, keďže tam sa práve chystáme.
noviny.sk/slovensko/1003638 … z-donovaly
Trasa Bratislava - Košice: Koľko trvá cesta cez Čertovicu?
SLOVENSKO/ KOŠICE / Naše predvianočné testovanie najlepších trás zo západu na východ je v polovici. Redaktor Radovan Antoži sa aj dnes vydal z Bratislavy do Košíc. Po Strečne a Donovaloch si vybral tretiu možnú trasu, Čertovicu. Vydali sa okolo Trnavy, Žarnovice či Zvolena, až do Banskej Bystrice. Tam sa schádza z R1-ky na Podbrezovú. Potom, ako prekonáte horský priesmyk Čertovica, vás už v Liptovskom Hrádku opäť čaká diaľnica, ktorou sa už plynule dostane až do Košíc. Tretí deň. Tretí deň, tretia jazda. V Bratislave ani na diaľnici číhajúce sviatky zatiaľ nevidieť. Až po Banskú Bystricu je cesta rovnaká ako včera. Rozdiel medzi trasou cez Donovaly a Čertovicu je vlastne iba v tom, kde pretíname Nízke Tatry a kde sa napájame na D1. Teraz ideme viac na východ smerom na Podbrezovú. Okolo druhej najväčšej Skalice na Slovensku, či známych železiarní. Cesta aj cez hory. Za približne tri a pol tisícovou obcou už mierime do hôr. Tento úsek je podľa mňa to najkrajšie, čo vám spojenie Bratislava - Košice dokáže ponúknuť. Samozrejme, teraz je zima, takže stromy sú také o niečo chudobnejšie, no stále ide o zvláštnu oázu pokoja. No a na jej konci sa nám prvýkrát počas tohto seriálu ponúkol aj krásny výhľad na Tatry. Zvyšok už vďaka pondelku a utorku poznáte. Po diaľnici, cez obchvaty či tunely až do Košíc. Nový rekord. Za dnešok máme doterajší rekord. Nebolo to 4:21 ani 4:20 ako v predošlé dni, ale rovné štyri hodiny. Uvidíme, či tento najlepší čas vydrží. Zajtra sa chystáme južnou trasou, teda cez Sorošku.
noviny.sk/slovensko/1004036 … -certovicu
Trasa Bratislava - Košice: Aká rýchla je cesta “južnou” trasou?
BRATISLAVA / KOŠICE / Už štvrtý deň vám ukazujeme rôzne trasy autom z Bratislavy do Košíc a vo štvrtok (19. 12.) sa Rado Antoži vydal po tej najkratšej a pravdepodobne najobľúbenejšej. Po Strečne, Donovaloch a Čertovici sa náš štáb vydal trasou, ktorú voláme “južná”. V Bratislave začínate na diaľnici D1 a pri Trnave už odbočujete na R1-tku, po ktorej pokračujete až do Zvolena. Potom nasledujú rôzne rýchlostné úseky, vedúce do Lučenca. Viac ako tretina cesty vás vedie cez dediny a mestá ako napríklad Rimavská Sobota, Rožňava, či Moldava nad Bodvou. No a pred Košicami vás ešte čaká horský priechod Soroška, ktorý už nejednému autu narobil problémy. Dva javy nás sprevádzali po väčšinu štvrtej cesty. Hmla a zima. Z Bratislavy do Košíc, a späť, chodí náš redaktor, tak dvakrát do mesiaca a na 95 percent práve tadiaľ. Vždy toto vnímal ako najrýchlejší spôsob, teraz uvidíme, či to je pravda. Vo Zvolene sa takpovediac zábava končí. S Košicami by ho raz mala spájať kompletná R2ka, no tí, čo tadeto jazdia pravidelne, sa nad touto vetou asi pousmiali. To, čo vyzerá reálne, je úsek za Kriváňom - nie tatranským, ani fatranským, no detvianskym. Spojenie do Mýtnej možno otvoria už budúci rok. O ďalších častiach sa však zatiaľ ani nechyruje, a tak vás pri jazde Bratislava - Košice síce čaká menej ako 400 kilometrov, no približne 150 z nich strávite pri dedinách či mestečkách. Navyše, v úplnom závere je pred vami legendárne sedlo Soroška. Ide o najnáročnejší úsek cesty, zvlášť v takej hmle. A tak ako pri Strečne, Donovaloch aj Čertovici, aj tu sa ukáže, že jeden kamión vie pekne pokaziť deň. Nakoniec sa naše dohady o tej najrýchlejšej trase nepotvrdili. Trvalo to bezmála 4 hodiny a 10 minút, čo je hlavne kvôli hustej premávke a zlému počasiu. Uvidíme, ako to bude vyzerať v piatok. Chystáme sa poslednýkrát, a to cez Maďarsko.
noviny.sk/slovensko/1004481 … nou-trasou
Trasa Bratislava - Košice: Pozrite sa s nami na prehľad všetkých ciest
SLOVENSKO / Náš päťdňový predvianočný seriál je na konci. Rado Antoži sa dnes vydal na poslednú cestu z Bratislavy do Košíc. Dopĺňa tak prechod cez Strečno, Donovaly, Čertovicu a južnú trasu. Výhodou tejto trasy cez Maďarsko je to, že prakticky celý čas idete po diaľnici. Problémom ale môžu byť časté zápchy pred Budapešťou, a potrebujete naviac aj maďarskú diaľničnú známku. Pozrime sa, ako úspešne touto trasou prešli naši kolegovia.
Trasa je o 60 kilometrov dlhšia ako “južná”. Keby sme chceli byť ironickí, tak povieme, že sme diaľnicu stavali tak dlho, až nám ju postavili Maďari. Je síce o nejakých 60 kilometrov dlhšie ako naša “južná” trasa, no vlastne celý čas vyzerá rovnako. Viac menej po rovinke a v 130-tke. Teda ak máte šťastie a nie je pred Vianocami. My sme šťastie nemali a pred Vianocami je. Stáli sme už pri Székesfehérváry. Zápchy a obchádzka. Sme za Budapešťou, zápchy nevidieť, no škoda už bola napáchaná. Prakticky polovica cesty nám trvala niečo viac ako 3 hodiny. Navyše premávku vystriedali najprv silný dážď, a potom aj nutnosť obchádzky. To, že z Bratislavy do Košíc prejdete po diaľnici, síce platí bežne, no nie počas týchto dní. Krátko za Miškolcom sme museli pretrpieť ďalšie zdržanie, tentokrát pre opravy. No tak zápchy, dlhá trasa a ešte k tomu aj dážď nám pripravili trápenie na päť a pol hodiny.
Vyhodnotenie a celkový záver
Aby sme to nejak celé zarámcovali, všetky slovenské trasy nám vyšli v rozmedzí 20 minút. Najpomalšie boli Donovaly a Strečno, niekde v strede “južná”. Najrýchlejšie za rovné štyri hodiny nás vyšla Čertovica, takže ak môžeme poradiť, nechajte tú maďarskú na pokoji. Ušetríte čas aj peniaze.
noviny.sk/slovensko/1004869 … kych-ciest