- júla 2024 16:50
Diaľnice a cesty
Tento rok nemusia šoféri dostať žiadny nový diaľničný kilometer. Naposledy sa to stalo pred šiestimi rokmi
DANIELA KRAJANOVÁ
10
Foto N – Tomáš Benedikovič
15
15
00:00
07:30
1.00 ×
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
reklama
Všetko nasvedčuje tomu, že bilancia novopostavených diaľničných úsekov sa skončí tento rok na nule.
Stalo sa to iba raz od vzniku Národnej diaľničnej spoločnosti – v roku 2018.
Rok 2025 však môže patriť medzi historicky najlepšie, tempo odovzdávania kilometrov je na Slovensku dlhodobo rozkolísané.
Krátky privádzač na Kysuciach, ktorý práve odovzdali šoférom, môže byť prvá a jediná diaľničná stavba odovzdaná šoférom v tomto roku. Pôvodne sa počítalo aj s dokončením krátkeho úseku na Orave (Tvrdošín – Nižná), no to sa pravdepodobne nestane.
„Odovzdanie úseku prebehne do konca budúceho roka,“ odhaduje najnovšie Národná diaľničná spoločnosť.
[ Odoberajte e-mailové upozornenia na nové články o téme Diaľnice a cesty e-mailom. Aktivujte jedným kliknutím sem. ]
Ak sa to naplní, tohtoročná bilancia dokončených kilometrov by skončila v podstate na nule, keďže ani privádzač na Kysuciach zatiaľ nie je „diaľničný“. Tým sa stane až po dokončení diaľnice pri Kysuckom Novom Meste, ktorú ešte nezačali stavať. Zatiaľ sa napája len na cestu prvej triedy.
Čo brzdí oravskú cestu
Nulovú diaľničnú bilanciu zaznamenali v Národnej diaľničnej naposledy v roku 2018. Vtedy sa to udialo vôbec prvýkrát, odkedy štátna akciovka existuje, teda od roku 2005. Údaje NDS však nie sú celkom presné a jednotné – niekde chápu rozšírenie cesty o druhý profil ako nové kilometre, inde zasa nie.
Úsek po okresné mesto Tvrdošín mal byť pritom podľa zmluvy pôvodne hotový minulý rok v lete a ešte začiatkom tohto júla vláda na výjazdovom rokovaní na Orave v materiáloch avizovala, že sa dokončí do decembra 2024.
reklama
Chceli sme sa preto uistiť, či sa v Národnej diaľničnej spoločnosti s rokom 2025 nepomýlili. Spýtali sme sa preto, či je už posun do konca roka 2025 spísaný aj v dodatku.
“Lehota výstavby je predmetom rokovania medzi zmluvnými stranami a vyhodnocovania jednotlivých dosahov na jej posun,” odpísali z NDS.
Ak sa cesta dokončí až v roku 2025, išlo by o mimoriadny odklon od pôvodných termínov. Celá stavba mala pôvodne trvať dva a štvrť roka. Na prvý pohľad nejde o extrémne komplikovanú stavbu: úsek bude dlhý 5,6 kilometra s jedným pruhom pre oba smery.
Diaľničiari meškanie na tomto úseku vysvetľujú napríklad zdražovaním materiálov, ich nedostatkom a náročnými geologickými podmienkami.
Komplikácie podľa NDS spôsobila napríklad nečakane tvrdá hornina, ktorú bolo potrebné odstreľovať. Dnes na úseku pokračuje budovanie násypov, výkopy či prípravné práce na protihlukových stenách, píše NDS.
Spoločnosť Hochtief, ktorá vedie stavebné konzorcium tohto úseku, posun v termínoch nekomentovala. Ani nemôže, pretože jej v tom bráni zmluvný dohovor s NDS, podľa ktorého o všetkom informuje štát.
Dá sa predpokladať, že v prípade oravského úseku spôsobila väčšie problémy inflácia než technická náročnosť stavby. Od covidu a ruského útoku na Ukrajinu mimoriadne rástli ceny a zvlášť to platí pre ceny stavebných prác a materiálov.
Úsek na práce na Orave sa tendroval ešte v roku 2017. Zmluva za 62 miliónov eur (bez DPH) sa však podpísala až v roku 2021, keďže súťaž priniesla množstvo námietok a odvolaní. Stavbári teda práce a stavebniny naceňovali do súťaže pred siedmimi rokmi. Keďže sa ceny za také dlhé obdobie významne pohli, spory o cenové dodatky so štátom mohli byť väčšie než pri iných, mladších stavbách. Na ilustráciu - v polovici júla pre nečakané tempo rastu cien zverejnila NDS informáciu o zmene, ktorou sa cena za túto diaľnicu zvyšuje o 7,3 milióna eur bez DPH.
Čo kedy dokončia
Pre tento rok Národná diaľničná spoločnosť plánuje odovzdávať ešte jednu väčšiu stavbu. Pôjde o prechod pre zver na Kysuciach, ktorý je dôležitý, hoci nebude slúžiť priamo motoristom. Slovensko sa ho zaviazalo postaviť ako kompenzáciu za zásahy do prírody, ktoré vznikli výstavbou úseku od Svrčinovca po Skalité. Ak by ekodukt nepostavili vôbec, mohla krajina prísť o približne 285 miliónov eur z eurofondov.
Takto príde iba o príspevok na ekodukt, a to na tú jeho časť, ktorú budeme dokončovať v roku 2024. Na tú sa totiž už nebudú môcť použiť peniaze z fondov, ktoré mali byť vyčerpané do konca tohto roka, lebo eurofondové obdobie sa skončilo v roku 2023.
Na nové diaľnice by mal byť mimoriadne bohatý rok 2025, keď sa ráta napríklad s otváraním tunela Višňové alebo obchvatu Ružomberka, ako aj úseku R2 medzi Kriváňom a Mýtnou.
Pri prvých dvoch sa termíny predlžovali už veľakrát, úsek pri Kriváni je relatívne nová stavba, ktorá mala byť podľa zmluvy hotová tento rok, ale Národná diaľničná spoločnosť s tým podľa starších vyjadrení pre Denník E neráta.
Prečítajte si
V roku 2024 pribudne krátka autostráda na Orave. V Bratislave začnú dvíhať D-jednotku
V prípade krivánskeho úseku je odhad podobný ako na Orave, NDS ho plánuje dokončiť najneskôr do konca roka 2025. V tomto prípade posun v termínoch spôsobili stavebné povolenia, potreba preprojektovať niektoré vedenia či skládka, ktorá je násobne väčšia, než sa predpokladalo, upozornili Hospodárske noviny.
Ak sa k tomu všetkému priráta úsek na Orave či dokončenie rozšírenia D1 so známou križovatkou D1D4 alebo východný obchvat Košíc (Šaca - Oľšany II. etapa), môže sa diaľničná bilancia v budúcom roku posunúť o približne 60 kilometrov. To by bolo niekde na úrovni rekordov, ktoré štatistika dosahovala, keď sa odovzdávali veľké PPP projekty – napríklad pred viac než desiatimi rokmi pri Nitre a nedávno pri Bratislave.
Odhad so 60 kilometrami však treba brať s veľkou rezervou z viacerých dôvodov. História už viackrát ukázala, ako sa termíny opakovane odďaľujú, a napríklad v diaľničnom harmonograme na webe ministerstva dopravy sa ráta ešte s významnými finančnými tokmi do tunela Višňové, obchvatu Ružomberka či ďalších stavieb v hodnote desiatok miliónov eur aj v roku 2026. Veľké sumy peňazí môžu znamenať aj výdavky na stavbu, nielen postupné dofinancovanie.
Rozkolísanosť v tempe odovzdávania nových úsekov je na slovenské pomery bežná. Tempo odovzdávaní úsekov závisí od toho, ako rýchlo sa stavia, čo všetko do výstavby nachystali manažéri za predošlých vlád, ako šikovne diaľnice pripravovali, od technickej náročnosti diaľnic aj meškania vo výstavbe.
Nový minister dopravy Jozef Ráž sľubuje najnovšie také výrazné investície, že na ne nie sú peniaze v štátnom rozpočte. Rozostavať chce posledný úsek na D1 medzi Bratislavou a Košicami (Turany - Hubová), avizuje tunel Karpaty či rýchlostnú cestu od Prešova do Poľska.