🚅 Téma dňa – 4.4.2025 - 6.4.2025: Mali by sme mať na Slovensku vysokorýchlostnú železnicu?

:speech_balloon: Úvodný text:

Skúšame novú formu zapájania sa do diskusií – „Tému dňa“, ktorá bude otvorená len počas daného dňa a uzavrie sa nasledujúci deň o 12:00.

Dnes sa pýtame:

:backhand_index_pointing_right: Má Slovensko potenciál na vysokorýchlostnú železnicu?
Ak áno, kde by mala viesť? Ak nie, prečo to nedáva zmysel?

:light_bulb: Podeľte sa o svoje názory, sny, aj skeptické pohľady – zapojiť sa môžete aj jednou vetou.

//Téma ostáva otvorená celý víkend, do pondelka 7.4.2025 o 12:00 – zapojiť sa môže každý.

Ja si myslim, ze na slovensku je to asi zbytocne, hlavne ked na slovensku nemame velke sidla, ktore by sa oplatilo prepojit.

Maximalne by som to videl len ako sucast nejakeho europskeho prepojenia. Napr. Bratislava - Budapest, Bratislava - Vieden, Bratislava - Brno. Zaroven si viem predstavit aj nejake napojenie vramci Budapest - Warszawa ci Budapest Lvov. Na slovensku by to mohlo prechadzat cez Kosice a Presov a isli by to smerom na Plavec.

Da sa povedat, ze aj polici s tym plus minus pocitaju.

Keby madari potiahli VRT od Budapesti po Kosice, tak nasledne to aj vieme vyuzivat aj ako rycle spojenie Kosice - Bratislava cez Budapest. Aktualne je to nejakych 450km, cize jazdny cas 2hodiny a pol by bol asi realny.

2 lajkov

VRT v zmysle svetovej VRT ako Shinkansen, TGV a pod je na slovensku uplne zbytocna. Tu budeme radi, ked Bratislava bude zastavka na ceste Budapest - Vieden/Brno. VRT ma zmysel ked su zastavky od seba aspon nejakych 60 minut. Co pri 300km/h+ je v zasade BA a KE. Co sa neuzivi. Plus VRT nie je len o 2 rychlich vlakoch. Shinkansen je znamy nie len rychlostou ale aj spolahlivostou a intervalom. Prides, sadnes, ides.

Na slovensku ma zmysel sa bavit o rychlych vlakoch. 200-230km/h je podla mna taky ideal pre najrychlejsiu vrstvu. KE-PP-ZA-BA.

Slovensko je hlavne transit vychod-zapad a hlavne sever-juh. Nasou ulohou je neprekazat tomu rozvoju.

3 lajkov

ano, viacmenej suhlasim s matom a yoggym, 200kmh aj trate a vlaky budu minimalne na hlavnej trase kosice zilina bratislava, otazka casu uz sa na tom zacalo intenzivne pracovat aj sucasny MD Raz viackrat vyhlasil ze su taketo plany najblizsie v pomerne kratkom casovom horizonte, takisto koridor od bratislavy po zilinu sa bude upravovat neskor na 200kmh (vyrovnaju sa ostrejsie obluky, narovna sa trat na tuto rychlost) kedze sa idu nakupovat supravy na 200ku ktore budu jazdit z Kosic az po Vieden a nahradia sucasne rychliky teda davalo by to logiku.. Tatran a Krivan myslim si ze minimalne kazdy druhy /treti pojde az do Viedne aj preto uz dalsie useky ktore sa idu staviat od Ziliny smerom na Kosice budu viacmenej vsetky varianty pretlacane na 200 uz (to co nebude mozne byt hradene z eu fondov vyberu sa na zvysok vyhodne pozicky a bude sa realizovat cez PPP projekty) ,tam kde si to tunely bude ziadat budu musiet byt ako priklad uvediem posledny nedavno prerokovany chybajuci a uz dlhsie planovany usek pod Tatrami Lucivna -LH kde povodny navrh upravy bol zmeteny logicky zo stola po tychto povodnych planoch by to boli dnes po nakupe suprav na 200kmh na hlavnu trasu totalne vyhodene peniaze a prinos ziadny.. navyse doslo by k naruseniu koridorov narodneho parku a migracie zveri kde dochadzalo k castym stretom a usmrteniam co bol hlavny dovod k navratu na tunelovy variant a teda variante na 200kmh takto sa vytvori krasne uceleny usek na 200 od Popradu az defacto po Ruzomberok po doplneni etcs 2 a striedaveho napajania sustavy a myslim ze to bude mozne aj pred popradom az takmer po krompachy/margecany a potom aj kosice kysak ..samozrejme 300kmh je u nas nerealna utopia, skor si myslim ze len okrajovo na zapade do buducna take nieco bude vramci hlavnych spojnic Praha Bratislava Budapest Vieden a potom na vychode maximalne od Budapesti po Kosice inde na VRT zabudnite..

1 lajk

ked uz sa nakusla a otvorila tato echt zaujimava tema, pridavam este jeden zaujimavy prispevok k teme.. aktualne najrychlejsi rychlovlak vramci VRT v Cine.. https://www.youtube.com/watch?v=ex8uO1VhcbU
tu je model CR450 live v kratkom prezentacnom videu https://www.youtube.com/shorts/Rv9blRh3-Xc

Keď sa na to pozerám len v zmysle nejakého modelu VRT Bratislava-Košice, tak to nemá veľký zmysel. Na to tam nie je dostatočný dopyt. Ale treba zobrať do úvahy aj to, že BA sa za posledné roky neuveriteľne rozrástla, narástlo aj HDP. Preto ak sa napríklad v Česku plánuje VRT Praha-Brno, bolo by dobré zvážiť napojenie na túto VRT aj z BA, len škoda, že sa na to nemyslelo skôr. Pochybujem, že trať, ktorá sa teraz prerába na 200 bude niekto upgradovat na 250. To nedáva zmysel. Prípadne by mohol štát zvážiť VRT prepojenie na Viedeň na 250 km/h. To by si však vyžadovalo koordináciu s Rakúskom a určitý lobing…otázne by však bolo kadiaľ by viedla a koľko by to stálo.

V cesku mozno planuju, ale nevidim to realne. Ten teren je dost zlozity. Ved uz aj Brno - Prerov osekali na 200km/h… a to ide o uplnu novu trat, kedze stara ma uplne zle vedenie. Vystavba Praha - Brno v uplnom novom koridore v tazkom terene (z pohladu VRT) mi pride uplne scifi. A kedze sa to neda normalne fazovat, tak to bude dost nakladne a nemyslim, ze sa najdu peniaze ci politicka vola…

V useku Brno - Prerov planuju aj dalsiu VRT trat, ale uprimne pochybujem, ze to zacnu stavat naraz, alebo kratko po dokonceni… Nedava to absolutny zmysel.

Bohuzial na vela usekoch je problem obhajit 160 km/h z dovodu narocnosti terenu pre obrovske naklady

a ako tu bolo spomynane, VRT 200-300 km/h potrebuje velky tok cestujucich, naozaj velky, a nielen to, musela by ist na linke BA-KE vyrazne hore vyska cestovneho, lebo to uz by muselo seriozne byt uzivitelne bez dotacie alebo len s minimalnou dotaciou a to sa obavam ze je naozaj mimo realitu lebo ekonomika obyvatelstva a schopnost platit vysoke komercne cestovne je unas nedostatocna pre VRT

kde to pojde v buducnosti tak 200 km/h je max limit pre nas aj tych usekov na koridore je malo kde sa to bude dat urobit

2 lajkov

Na koľko sa naozaj postavi VRT Praha-Brno je samozrejme otázne, keďže v dnešnej dobe je prekážok až až, ale faktom je, že trať sa plnohodnotne pripravuje…dokonca prvé úseky by mali začať este v tomto desaťročí, nižšie posielam aj odkaz
Osobne si myslím, že VRT Praha-Brno je reálnejšia ako naša R4, keďže to chcú financovať cez PPP
Preto si myslím, že keby štát rozmýšľal výhľadovo, tak sa mohol napojiť cez Kúty…na trase Praha-Bratislava je silný dopravný dopyt, ale momentálne vlaky často meškajú a cesta trvá dlho

O tom, ze sa rýchlosť znížila na 200 km/h nič neviem…na stránke sa stále uvádza údaj 320 km/h, tu je aj odkaz

Rychlost sa neznizila, akurat na useku Brno - Prerov maju teraz stavat prelozku na 200km/h… preto celkom pochybujem, ze by zaroven stavali VRT hana.

na ostatnych usekoch, ktore su uz na “spadnutie” znova narazili na odpor obyvatelov. aktualne sa hovori o zaciatku v roku 2028, ale aj to mi pride velmi optimisticke… hlavne ked je pred dverami recesia a cesky rozpocet tiez nie je na tom najlepsie…

Slovensko nepotrebuje VRT a už absolútne nepotrebuje ŠRT. Nevieme využiť ani tú trať čo máme teraz.

2 lajkov