Takto slovenské železnice nikdy nezmodernizujeme
Predražené projekty nepomôžu zlepšeniu železníc.
Autor je dopravný analytik
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) momentálne pracujú na troch vlajkových projektoch modernizácie 47 km tratí na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu s odhadovanými nákladmi skoro 1,9 miliardy eur alebo 40 miliónov na kilometer. Na jeden už podpísali zmluvu, dva sú v obstarávaní.
Vysoká cenovka má jasný dôsledok: slovenské železnice sa nikdy nedočkajú modernizácie. V ostatných rokoch sa ŽSR darilo investovať cez 400 miliónov eur ročne, a ak by zdroje v tejto výške dokázali vyzbierať aj v budúcnosti, s týmito nákladmi na kilometer by trať medzi Košicami a Žilinou zmodernizovali okolo roku 2045 a nespravili vôbec nič iné. Lučenec, Dunajská Streda, Nitra či Prievidza môžu na lepšie železničné spojenie zabudnúť.
Stačí viac peňazí a bude všetko, môže vám napadnúť. Riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik to však v nedávnom rozhovore povedal na rovinu: na také projekty by z národných zdrojov peniaze nikdy nikto nedal. Navyše v konkurencii lepších projektov ostatných krajín EÚ dostali ŽSR z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) 100 miliónov – asi dvadsiatinu toho, čo na tri vlajkové modernizácie potrebujú. CEF totiž nie je ako klasické eurofondy, ktoré má Slovensko isté, ale podporené sú len tie najlepšie projekty v EÚ.
Odpoveď na otázku, prečo modernizácie nechce zaplatiť nikto doma ani v zahraničí, je jasná: málo muziky za neuveriteľne veľa peňazí. Pomôžeme si prácou španielskych štátnych analytikov.
Slovenských 160 je španielskych 300 – v tuneli
Po prepočte na dnešné ceny stála výstavba vysokorýchlostnej siete v Španielsku 25 miliónov na kilometer – výrazne menej ako terajšie projekty ŽSR. Rozdiel nespočíva v teréne; z OpenStreetMaps vyčítame, že z 3 400 kilometrov vysokorýchlostných tratí je 460 v tuneloch.
Na tých najkomplikovanejších úsekoch, po ktorých vlaky stále jazdia rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu, je viac ako tretina trasy v tuneloch a ďalšia takmer štvrtina na mostoch. Konkrétne úsek Santiago de Compostela – Ourense postavili za 41 miliónov eur na kilometer po zohľadnení inflácie. To nie je málo. No na Slovensku chce ŽSR za rovnakú cenu postaviť na 47 kilometroch jeden 700-metrový tunel. Kupujeme si Octaviu za cenu Lamborghini.
Komu sa ani po porovnaní so španielskymi vysokorýchlostnými železnicami nezdá, že sa niečo musí zmeniť, toho možno presvedčia domáce argumenty.
Analytici ministerstva financií boli pri hodnotení modernizácie koridoru Žilina – Košice – Čierna nad Tisou konkrétni: technické riešenia zbytočne prevyšujú európske požiadavky, ŽSR plánuje obnoviť koľajiská, ktoré netreba, presunúť nástupištia, ktoré môžu ostať na svojom mieste, a ignoruje trasu, na ktorej sa dá jazdiť rýchlejšie bez vysokých nákladov.
Je to hlbší problém, ktorý presahuje severný železničný koridor. Projekty ŽSR trpia tým, že zahŕňajú práce, ktoré nikto nepotrebuje, ako napríklad v prípade modernizácie trate medzi Prievidzou a Jelšovcami. Kým v roku 2020 existoval návrh za 110 miliónov eur, počas ďalších troch rokov sa projekt nafúkol a do hodnotenia vplyvov na životné prostredie už vstúpila verzia za 479 miliónov. Rozumieme – tri štvrtiny súčasného nákladu môžeme škrtnúť a nič sa nestane.
Späť k rysovacej doske
Neúspech v CEF a hodnotenie riaditeľa, že toto by z národných zdrojov nikto neplatil, by pre ŽSR mali byť spätnou väzbou, že projekty, ktoré pripravili, nie sú dosť dobré a treba ich prepracovať. Železničiari to však nepochopili. Ich riaditeľ hovorí, že sa budú znovu uchádzať o financovanie z CEF. A ak sa to nepodarí – a s cenovkou španielskych rýchlotratí v tuneloch sa to nepodarí –, o dva roky príde nové eurofondové obdobie. Vstúpime doň s guľou na členku v podobe drahých modernizácií a – keďže základoškolská matematika zo začiatku článku nepustí – zmodernizujeme málo kilometrov.
Jediný udržateľný spôsob rozvoja železníc je vrátiť sa k rysovacej doske a nakresliť ich lacnejšie: dobre využiť trasy, ktoré máme; nepresúvať nástupištia, ktoré to nepotrebujú; a nevymýšľať práce, ktoré nepotrebujeme. Dúfať, že megalomániu nám zaplatia susedia, je nezmysel.