Svidník, Stropkov a Bardejov RegioJet neuvidia, musia chodiť do Prešova
Vydané 6. 2. 2015 o 12:15 Autor: Peter Kremský
ekonomika.sme.sk/c/7630853/regio … sovom.html
V regióne sa zdvihol odpor miest a obcí, expresný spoj k vlakom by mala dostať lokálna spoločnosť.
BRATISLAVA. Česká dopravná spoločnosť RegioJet sa rozhodla, že nebude zavádzať autobusové linky z Kysaku do Bardejova, Stropkova a Svidníka, ako plánovala. Mala by jazdiť iba medzi Kysakom a Prešovom.
RegioJet chystal nové expresné linky ako prípoje k svojim IC-vlakom do Bratislavy a Prahy, mali jazdiť päťkrát denne oboma smermi. O licencie na nedotované linky požiadal Prešovský samosprávny kraj (PSK) už začiatkom decembra.
Tento týždeň sa objavila informácia o nesúhlase s vydaním licencie zo strany miest Svidník a Stropkov, ako aj viacerých okolitých obcí. Dôvodom boli obavy, že by to ohrozilo dotovanú linku Stropkov-Svidník-Prešov, ktorú prevádzkuje konkurenčná firma SAD Humenné.
Prekvapení z odporu
„Vedenie firmy sa rozhodlo, že sa o spojenie Kysak - Svidník a Kysak – Bardejov nebudeme usilovať,“ hovorí hovorkyňa RegioJetu Radka Šťávová.
Chceli podľa nej doviezť ľudí k svojim vlakom, päť spojov denne malo slúžiť pracujúcim, študentom, malo zlepšiť možnosť cestovať za prácou. „Boli sme prekvapení, že sa proti tomu postavili starostovia obcí,“ dopĺňa.
Žlté autobusy tak budú do Kysaku voziť ľudí iba z Prešova. Garantovaná linka, ktorá počká na prípadne meškajúci vlak by mala začať fungovať, keď PSK ukončí licenčné konanie. Do a z Prešova sa ľudia z oboch regiónov musia dostať konkurenčným autobusom alebo autom.
Autobusy, ktoré firma pôvodne chcela využívať na východe, zrejme použije na zahustenie novo zavedenej linky Bratislava – Nitra, ktoré spomínal šéf RegioJetu Radim Jančura.
Firma plánuje aj novú trasu Brno - Uherské Hradiště - Trenčín – Žilina - Martin, ktorá by mala jazdiť od polovice februára.
Aby boli občania spokojní
Hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková zatiaľ nemá informácie o strate záujmu RegioJetu o jazdy do Svidníka a Bardejova. Podľa nej v minulosti navrhovali firme prevádzkovať linku Prešov – Kysak, takže s tým budú spokojní.
Linky od vlakov z Kysaku alebo Košíc už teraz zabezpečujú lokálni dopravcovia, tvrdí hovorkyňa. PSK sa bude snažiť zabezpečiť expresné linky na tejto trase cez existujúcich dopravcov, aby občania boli spokojní.
Riaditeľka vranovského závodu SAD Humenné Anna Bačíková hovorí, že ak ich obyvatelia požiadajú, aby expresnú linku zaviedli, nebude s tým problém. Firma teraz prevádzkuje dotovanú linku Svidník – Kysak dvakrát denne, tá však stojí aj v dedinkách a doprava trvá dlho.
Podľa Bačíkovej sa nebránili zaviesť spoje ani v minulosti, keď si to železnice žiadali. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa však na nich po zavedení bezplatného cestovného neobrátila, rokoval s nimi iba súkromný Leo Expres.
Ako vysvetľuje, zo Svidníka jazdí aj tak málo ľudí, takže nejde o atraktívnu linku. Spoje by mali podľa nej korigovať vláda a župy. Preto sa musia vydávať licencie, aby nebol chaos, samosprávny kraj sa musí rozhodnúť, či takýto spoj potrebuje, myslí si Anna Bačíková.