tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01
Súkromné diaľnice stoja 2,5-krát viac ako štátne
Prvá súkromná diaľnica na Slovensku, dlhá tridsať kilometrov, bude stáť okolo 85 miliárd korún. To je o 45 až 53 miliárd viac, ako by stála, keby ju tak ako doteraz staval štát.
Slovensko tak stihne dostavať diaľnicu z Bratislavy do Košíc v rokoch 2010 až 2013, ale len za cenu viac ako dvojnásobného predraženia. Vyplýva to materiálu, ktorý vypracoval pre vládu poradca pre stavanie diaľnic prostredníctvom súkromných peňazí, spoločnosť Mott MacDonald.
"Koľko skutočne zaplatíme, uvidíme až potom, keď budeme poznať víťaza súťaže, teda budúceho koncesionára a jeho ponuku,“ doplnil Peter Barek, šéf sekcie dopravnej infraštruktúry z ministerstva dopravy. Odborníci však upozorňujú, že ponuky budú pravdepodobne blízke odhadom poradcu.
Minister dopravy Pavol Prokopovič po schválení projektu vo vláde uviedol, že na tejto diaľnici stavebné náklady dosiahnu do 22,2 miliardy korún. Udržiavanie diaľnice počas celých 25 rokov jej splácania vyjde podľa poradcu asi na 10 miliárd korún. Všetky ostatné peniaze sú príjmom súkromného investora.
"Diaľnice stavané súkromným koncesionárom sú vždy drahšie a to platí v celej Európe. Na druhej strane je to spôsob, ako oveľa skôr vybudovať diaľničnú sieť, ktorá bude teda aj skôr prinášať peniaze pre štátny rozpočet v podobe mýta a skôr bude prinášať prospech aj regiónom,“ doplnil Marián Miškovič z ministerstva dopravy.
Vláda pôvodne uvažovala stavať diaľnicu súčasne pomocou súkromných peňazí až v dĺžke 94 kilometrov. Nakoniec sa však pre veľkú rizikovosť a vysoké náklady rozhodla len pre pilotnú súkromnú diaľnicu v dĺžke 30 kilometrov. Zvolený úsek medzi Žilinou a Martinom tvoria tri časti, na jednej z nich je 7,6 kilometra dlhý tunel. O ďalších úsekoch sa rozhodne neskôr.
"Každoročne sa má splácať investorovi okolo 3,47 miliardy korún,“ uvádza rezort dopravy v materiáli, ktorý odobrili ministri minulý týždeň. Tieto peniaze bude zaručovať štát súkromnému koncesionárovi každoročne po dobu 25 rokov. Časť by mal vybrať na mýte a zvyšok zaplatí zo štátneho rozpočtu.
"O tom, aký bude pomer medzi oboma zdrojmi, sa rozhodne až neskôr. Výber z mýta bude totiž prioritne určený na ručenie za pôžičky na iné diaľničné úseky,“ vysvetlil Barek. Podľa neho je však isté, že len výber mýta nebude stačiť aj na splácanie súkromných diaľnic. Štát bude musieť dorovnávať sumu tzv. sivým mýtom.
"Vláda zapracovala do materiálu podmienku, aby štát začal splácať diaľnicu až po jej dokončení. Teda niekedy v rokoch 2012 až 2013,“ doplnil hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška. Počas 25 rokov tak splátky súkromnému koncesionárovi dosiahnu podľa rôznych scenárov 82 až 89 miliárd korún.
Príjmy z mýta
v roku 2010 - 1,6 miliardy Sk
po spustení prevádzky súkromnej diaľnice - 11,5 miliardy Sk ročne
Zdroj: Odhad Mott MacDonald
Jana Morháčová, PRAVDA