spravy.pravda.sk/sk_ekonomika.as … nomika_p03
Diaľnice postavené na úseku zo Žiliny za Martin a na Spiši až po Košice budú najmenej dva razy drahšie ako ostatné diaľnice, ktoré stavia štát. Stavať ich totiž budú súkromné spoločnosti. Potvrdilo to prvé stretnutie úradníkov z ministerstva dopravy s poradenskou firmou Mott MacDonald. Podľa informácií Pravdy súkromná diaľnica vychádza poradcovi asi 2,5-krát drahšie, ako by stála štátna diaľnica.
Minister dopravy Pavol Prokopovič včera na priamu otázku, či môže túto informáciu potvrdiť, uviedol: “Myslím, že to zvýšenie nie je až také, ale pôjde o výrazné predraženie. K prvým výstupom poradcu sa vyjadrilo niekoľko odborníkov a poukázali sme, že niektoré náklady musia klesnúť.”
Prokopovič upozornil, že výstavba diaľnic zo súkromných peňazí je vždy drahšia. “Z iných zdrojov však Slovensko už nemá kde získať peniaze tak, aby sa nezvyšoval štátny dlh. Pokúsime sa vtesnať do zvýšenia bežného vo vyspelej Európe. Tam sú súkromné diaľnice drahšie o 1,6- až 2,2-násobne,” doplnil Prokopovič.
Súkromný investor či investori by mali na Slovensku stavať dva úseky diaľnice v celkovej dĺžke vyše 100 kilometrov. Prvý úsek je od Žiliny po Ivachnovú, kde je aj veľmi ťažký úsek popod Strečno, ktorý sa má riešiť tunelom. Dĺžka tohto úseku je asi 50 kilometrov. Pôvodne sa počítalo že to bude stáť zhruba 30 miliárd. Podľa súčasných odhadov to však bude asi 75 až 80 miliárd korún. Druhý úsek je od Jánoviec po Studenec, je to takisto približne 50 kilometrov. “Doteraz kilometer diaľnice staviame v priemere s nákladmi 400 až 500 miliónov korún s výnimkou tunelov,” uviedol Juraj Fürst zo Slovenskej správy ciest. Zo súkromných zdrojov by to bolo asi 1 až 1,4 miliardy korún.
“Poradca nám pomôže vybrať najvhodnejší model. Určite nepôjde o klasickú koncesiu,” potvrdil včera Prokopovič. Pri koncesii súkromný investor diaľnicu postaví a 20 až 30 rokov na nej vyberá mýto, kým sa mu nevrátia vložené peniaze aj so ziskom. Až potom diaľnicu prevedie na štát. “Na taký postup nemáme dostatočnú hustotu dopravy. Na najvyťaženejšom úseku medzi Žilinou a Martinom denne prejde 25-tisíc áut. V západnej Európe na koncesovaných úsekoch je to až 70-tisíc áut,” uviedol Prokopovič.
Preto sa zvažujú najmä dva modely, keď bude štát doplácať a garantovať súkromnému investorovi každoročne určitú sumu, ktorú dostane ako splátku. Väčšinu peňazí by dávala Diaľničná spoločnosť, ktorá bude vyberať poplatky od vodičov za používanie diaľnic. Ak však Diaľničná spoločnosť nebude mať dosť na splácanie pôžičiek Európskej investičnej banky a súčasne súkromnému investorovi, bude jej musieť prispieť štát.
3.11. 2004 9:48:38