Spoločnosť Strabag, A.G. je najväčšou stavebnou spoločnosťou v Rakúsku a stáva sa dominantnou aj v Nemecku a vôbec v Európe. Nie je však zameraná len na stavebníctvo, pretože sa nachádza pod koncernom Fimag, ktorý pokrýva široké spektrum priemyslu a financií. Jeho stavebná divízia Strabag zamestnáva viac ako 30 000 ľudí vo viac ako 500 pobočkách a jej ročný stavebný obrat je takmer 6 mld. EUR.
Všetko o tejto stavebnej spoločnosti nájdete na linke:
Na temu spajania Strabagu a Doprastavu som si raz vymienal nazory s Dialniciarom. Niekedy vhodny sposob ako eliminovat konkurenciu a posilnit si pravdepodobnost uspechu v tendri.
No, vcelku sa tam vyskytlo slovicko “obor” a “pomoc”, co mi vyznelo ako ze Doprastav moze byt rad …
ale je to výhodné spolupracovať … potom je dostatok kapitálových prostriedkov, je výhodnejšia pozícia pri rokovaní s bankami alebo aj je k dispozícii väčší počet stavebnej techniky, odborníkov, …
Okrem toho, Doprastav už nie je len Doprastav, pretože ho vlastní Doas, a.s., aj keď sú tam tí istí ľudia, ale vôbec je to celé poprepájané v rámci celej skupiny DDM Group a je jasné, prečo tá skupina a ten “kolotoč ohľadom akcií” vznikol.
Predpokladám, že každý zamestnanec si “bráni” svoju firmu, v ktorej pracuje. Aj úradník štát. Snáď len politici akosi neberú občanov-voličov ako svojich zamestnávateľov-dane, …
Spolocnost Strabag je obrovska spolocnost, kam spada aj Strabag stavebna divizia, ktora zamestnava v Europe 30-40 000 ludi. A spolupracuje so vsetkymi stavebnymi firmami v Europe, cim si upvenuje svoju poziciu. Ma podobne meno vo svete ako Skanska, patri medzi svetove spicky, pretoze disponuje najlepsou stavebnou technologiou, strojami a zaroven aj spickovymi zamestnancami, ma velmi dobre poradenske a pravnicke sluzby, v ramci celej skupiny Strabag, takze ma vplyv aj v politike, aj v odbornych kruhoch a je lepsie spolupracovat s nou ako byt proti nej.
Spolocnost Strabag, stavebna divizia kupila velmi vela firiem, ktore mali financne problemy a je ziskovou castou celeho holdingu Strabag. Ma stredne silnejuci rast v obrate, aj v zisku, aj v investiciach do firmy.
Walter Bau skrachoval aj z tychto dovodov, ale 90% dovodov je stagnujuca ekonomika Nemecka, slabe stavebne vykony a tato velka firma to nezvladla. Ako som uz povedal, Strabag priamo 30% firmy kupil a posilnil si tym velmi vyrazne svoje kapacity, lebo uz mal Strabag problemy.
V rámci pôsobenia stavebnej firmy Strabag na Slovensku treba tiež povedať, že do celkových ekonomických ukazovateľov patrí aj firma Zipp, nakoľko je v rukách Strabagu.
Mesto Trenčín začalo s výstavbou ciest v pripravovanom priemyselnom parku. Komunikácie za 90 miliónov Sk vybuduje firma Strabag. Podľa trenčianskeho primátora Branislava Cellera mesto získalo na budovanie ciest v priemyselnej zóne dotáciu od Ministerstva hospodárstva (MH) SR. Na vybudovanie ďalšej infraštruktúry - rozvodov vody, plynu, elektriny, kanalizácie, verejného osvetlenia - žiada mesto financie z fondov Európskej únie (EÚ).
Náklady by podľa Cellera mali byť 204 miliónov Sk. Okrem Považskej odpadovej spoločnosti a firmy Johnson Controls, ktorá už dávnejšie prejavila záujem vybudovať svoje vývojové centrum v trenčianskom priemyselnom parku, nie sú známi iní investori. “Máme podpísané zmluvy o zmluvách budúcich s 5 alebo 6 firmami plus rokujeme s ďalšími asi 7 firmami,” povedal primátor na tlačovej konferencii. Firmy menovať nechcel. “Zatiaľ by som zostal iba pri tej firme Johnson Controls,” dodal.
Podľa Cellera by sa územie priemyselného parku malo postupne zapĺňať od budúceho roka. Johnson Controls by mal zamestnať 600 ľudí a 13 nemenovaných firiem by podľa jeho slov mohlo vytvoriť 2 000 až 3 000 pracovných miest. “Naša priorita je, aby do časti tohto územia vstupovali firmy z oblasti vývoja, výskumu, produkcie s vyššou pridanou hodnotou,” povedal Celler. Podľa neho v priemyselnom parku budú aj firmy z ostatných priemyselných odvetví. “Prevažne je to oblasť strojárstva, oblasť autokomponentov,” dodal.
POdľa mňa je Strabag nie až taká dobrá firma /myslím na slovenskú zložku/ veľakrát mali zo stavbami problémy po technickej stránke, položili nový asfalt a následne ho museli vyfrézovať /rekonštrukcia križovatky vo Veľkom Krtíši/ potom cesta medzi Ožďanmi a Rimavskou Sobotou úsek medzi lesom bola vyfrézovaná a následne položený asfalt ale ten nový asfalt je ešte horší ako tá stará vyjazdená cesta /pri jazde auto nadhadzuje/ Takisto mala táto firma problémy prácach pre Doprastav na stavbách dialnic Vtižer-H.Podhradie, H.Podhradie-Strážov. Nestíhala zhotovovať stavebné objekty v požadovanom termíne a členovia združenia čiže zhotovitelia nemohli veľakrát rozvinúť práce na týchto objektoch budovaných firmou Strabag. Firma Strabag na Slovensku bola vytvorená odkúpením firiem Cmk,s.r.o. Zvolen, Cestné stavby ,s.r.o. Lučenec... Inak Strabag ako koncern je skutočne dobrá firma.
Keby sme sa čisto teoreticky zamysleli, tak potom aj Doprastav stavia niektoré cesty v rámci opráv ciest II. a III. triedy v Žilinskom VÚC, že ich bolo niekoľko úsekov reklamovaných, lebo nový koberec nevydržal ani jednu zimu. Podobne postavený diaľničný most pri Beckove, ktrorý sa po pár rokoch používania doslova začal rozsýpať. Niečo sa dá pripísať zrýchlenej výstavbe (diaľnice), niečo zlému podložiu (regionálne cesty), ale v očiach verejnosti je to presne to isté ako opísanie slovenskej zložky českého Strabagu.
A okrem toho teda - čo vedie iné stavebné firmy, aby si Strabag objednávali ako dodávateľa, keď by platilo, že nestačí stavať rýchlo ani kvalitne ?
Aj v ČR má Strabag problémy, že niektoré úseky musí druhýkrát opraviť, ale to má každá firma a ide len o to, čo sa dostane do médií.