Oprava výmrazkov a výtlkov
Výmrazky sa vyskytujú na cestných úsekoch, ktorých konštrukcia je nedostatočne chránená proti zemnej vlhkosti a nulová izoterma preniká do namŕzavého podložia.
Výtlky sa vyskytujú vtedy, ak obrusná vrstva nie je dostatočne uzavretá a zhutnená s hniezdami segregovaných hrubších zŕn, alebo ak nie je obrusná vrstva dostatočne spojená s ložnou vrstvou, prípadne, ak sa rozšíri porucha na zanedbanej pozdĺžnej i priečnej škáre.
Spôsob opravy sa volí podľa druhu poruchy a podľa toho, či ide o definitívnu opravu alebo len o operatívny zásah až do definitívnej opravy krytu vozovky. Pre opravy výtlkov sú vhodné:
-
postrekové technológie, ktorými sa opravujú poškodené miesta. Ich výhodou je jednoduchosť, malá náročnosť, operatívnosť a rýchly zásah i v nepriaznivých poveternostných podmienkach.
-
oprava studenými zmesami, ktoré sa s výhodou uplatňujú za nepriaznivého počasia. Postup je jednoduchý a úspešne sa používa aj v zimnom období.
-
oprava za tepla obaľovanými zmesami, táto technológia sa používa na definitívne úpravy výtlkov vozoviek.
-
oprava výtlkov zmesou liateho asfaltu, ide o progresívnu osvedčenú metódu najmä na poruchy, kde podklad zostal neporušený a porušená je len obrusná vrstva.
Provizórna oprava prichádza do úvahy, ak sa výtlky musia opraviť v nevhodnom období, napr. v jesennom, zimnom období alebo skoro na jar. Rýchle opravy sa zabezpečujú jednoduchšími technológiami. S výhodou sa uplatňujú postrekové a náterové technológie. Ďalší jednoduchý spôsob sú opravy za studená obalenými zmesami. Ak sú vytvorené vhodné podmienky, môžu sa použiť aj za horúca obalené zmesi alebo liate asfalty. K rýchlym opravám výtlkov patrí aj technológia, ktorá využíva strojné zariadenie JETPACHER. Táto technológia je používaná aj pri opravách trhlín, škár, pri sieťových rozpadoch vozovky s cieľom zabrániť prenikaniu zrážkových vôd cez tieto poruchy do konštrukcie vozovky, prípadne do podložia.
Na definitívne opravy sa volia technológie, ktoré zaručujú kvalitné priľnutie k podkladu a spojenie novej obrusnej vrstvy s ložnou a priľahlou nepoškodenou obrusnou vrstvou. Výtlky sa v počiatočnom štádiu poruchy rozširujú len v obrusnej vrstve. Zanedbaním a oddialením opravy sa poškodzuje aj ložná vrstva, prípadne až podkladová vrstva. Pri oprave je dôležité pripraviť poškodené miesto odstránením uvoľnených časti, úlomkov starej úpravy, vylúpnutých zŕn kameniva prípadne nanesenej špiny. Nespojená obrusná vrstva sa musí odstrániť a okraj sa vyreže alebo zaseká do pravidelných tvarov. Ak je potrebné, na vyčistenie sa použije tlaková voda, stlačený vzduch a opravované miesto sa vysuší. Vyčistené miesto opravy sa potom ľahko postrieka infiltračným asfaltom. Na opravu sa obvykle použijú za horúca obaľované zmesi. V prípade, že výtlky sú husto rozložené po celej šírke vozovky, odporúča sa po ich oprave celý úsek opatriť tenkým povrchovým náterom.
Za nepriaznivého počasia sa s výhodou uplatňujú opravy výtlkov za studena obaľovanými zmesami. Kamenivo sa nepredhrieva, obaľuje sa obyčajne asfaltovými emulziami. Na opravu výtlkov je táto technológia výhodná najmä preto, lebo umožňuje v každom období opraviť poškodený kryt vozovky a zároveň na dlhšie obdobie zabezpečiť bezpečnosť premávky.
Ak je výtlkom poškodená iba obrusná vrstva krytu môže sa na opravu použiť zmes liateho asfaltu. Na dosiahnutie dokonalého spojenia s priľahlou nepoškodenou asfaltovou vrstvou krytu, je potrebné podklad a prípojné hrany tesne pred kladením zmesi liateho asfaltu nahriať. Zmesou liateho asfaltu o teplote 190°C až 250°C sa výtlk vyplní, upraví dreveným hladidlom tak, aby novopoložená plocha bola v úrovni pôvodnej neporušenej vozovky. Povrch opraveného miesta sa posype drvinou fr. 2-4 alebo 4-8, hneď po urovnaní, teda do horúcej zmesi. Kamenivo sa do povrchu opravy zatlačí ručným dreveným valčekom tak, aby zostali hroty zŕn vyčnievať nad povrch a aby sa vytvoril drsný kryt. Po vychladnutí zmesi sa prebytočné kamenivo zmetie.