Problém výberu firmy, ktorá postaví prvý úsek diaľnice Mengusovce-Jánovce, sa bude v najbližších dňoch riešiť až v Bruseli. Podľa informácií Pravdy grécka firma, ktorá súťaž pôvodne vyhrala, ale vzápätí má byť z výberu vyradená, podala sťažnosť na slovenské úrady.
Ide o prvú súťaž na diaľničnú stavbu, ktorú po vstupe Slovenska do EÚ vyhrala zahraničná firma z krajiny únie a predtým nepôsobila na slovenskom trhu. Gréci súčasne podali žalobu na Krajský súd v Bratislave so žalobou na Úrad pre verejné obstarávanie. “Žalobu sme prijali pred niekoľkými dňami,” uviedla predsedníčka Krajského súdu v Bratislave Darina Kuchtová. Podľa firmy si úrad, ktorý nariadil znovu vyhodnotiť súťaž, zle vysvetlil energetický zákon.
Do súťaže sa prihlásilo celkovo šesť uchádzačov. Za víťaza komisia vybrala grécku spoločnosť J&P Avax. Úrad pre verejné obstarávanie však prikázal zrušiť poradie firiem. Víťaz a ďalší uchádzač nemali všetky potrebné dokumenty a mali byť vylúčení zo súťaže.
Mengusovskú diaľnicu začnú stavať po súde
Diaľnica Mengusovce-Jánovce, ktorá sa pripravuje už niekoľko rokov ako úvodný diaľničný projekt financovaný z európskeho Kohézneho fondu, sa zatiaľ stavať nezačne. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor tvrdí, že sa tak stane v máji. “Pripúšťam, je to už neviem koľký, možno nie posledný termín začiatku stavby,” priznal Faktor.
Meškanie môže spôsobiť boj firiem o diaľničné zákazky, ktorý začína narastať najmä pri projektoch financovaných z peňazí EÚ. Výber firmy, ktorá postaví prvú časť podtatranského úseku, už má súdnu dohru.
Grécka firma J & P Avax, ktorá pôvodne súťaž vyhrala a vzápätí ju chcú zo súťaže vyhodiť, sa obrátila na súdy a tento týždeň aj na centrálu EÚ v Bruseli. Minister dopravy Pavol Prokopovič tvrdí, že výber bol v poriadku. “Neviem o nijakom pochybení a zatiaľ nás nevolali kvôli tomu ani do Bruselu,” dodal Prokopovič.
Sporný úsek budúcej diaľnice má osem kilometrov, pričom 70 percent projektu má prefinancovať Kohézny fond. Celková hodnota je asi šesť miliárd korún.
Prvú súťaž na výstavbu podtatranskej diaľnice štát a Slovenská správa ciest zrušili pre podozrenie z dohody stavebných firiem podať nadhodnotené ponuky. V opakovanej súťaži sa diaľnica podelila na tri úseky.
Na prvom vyhrala grécka firma J & P Avax s cenou 4,49 miliardy korún, až za ňou nasledovali konzorciá domácich stavebných firiem s veľkými európskymi hráčmi.
Deň pred podpisom zmluvy však Úrad pre verejné obstarávanie dostal občiansky podnet na kontrolu, ktorý obsahoval konkrétne nedostatky v ponukách uchádzačov a chyby pri samotnom výbere. Išlo o informácie známe len členom komisie. “Neviem, odkiaľ mala autorka podnetu informácie, ale naša kontrola podozrenia potvrdila,” uviedla Mária Vermešová, šéfka odboru kontroly UVO.
Úrad tvrdí, že víťazná firma nemala v ponuke potrebný doklad od energetikov, kto bude riešiť pri stavbe presuny elektrických vedení. “Podľa rozhodnutia musíme zrušiť poradie firiem a súťaž vyhodnotiť nanovo,” doplnil investičný šéf NDS Peter Gandl.
J & P Avax sa však cíti byť poškodený, a preto podal žalobu na súd a protest na centrálu Kohézneho fondu. Od súdu žiada predbežným opatrením zastaviť ďalšie konanie.
“Ak je súčasťou žaloby aj žiadosť o predbežné opatrenie, súd musí urobiť rozhodnutie do 30 dní od podania. To je do 11. mája,” dodala predsedníčka Krajského súdu v Bratislave Darina Kuchtová.
Úrad si za zistenými nedostatkami stojí. “Bolo tam veľa procesných pochybení zo strany samotného obstarávateľa, teda Slovenskej správy ciest. Tieto chyby boli už v prvej súťaži, ktorú zrušili a zopakovali sa,” spresnila Vermešová. Podľa nej nastala od vstupu do únie nová situácia a mnohé inštitúcie si neuvedomili, že výber firiem bude veľmi prísny.
“Pri predvstupových fondoch niesli zodpovednosť za výber firmy v konečnom dôsledku úradníci EÚ, ktorí schvaľovali projekt. Teraz sa už pri projektoch platených z eurofondov rozhoduje doma na Slovensku. Sami nesieme zodpovednosť aj za objektívne a precízne vyhodnotenie súťaže,” dodala Vermešová.
Jana Morháčová, PRAVDA