Stavbári môžu získať zákazku na južnej hranici
(05.08.2005; Hospodárske noviny; s. 9; Vrabec Norbert)
Už začiatkom jesene by mali vyhlásiť medzinárodný tender na dodávateľa rekonštrukcie starého cestného mosta medzi mestami Komárno a Komárom. O lukratívnu zákazku s celkovým rozpočtom 300 miliónov korún sa môžu uchádzať aj slovenské stavebné firmy.
Podľa dohody, ktorú uzavreli slovenské a maďarské rezortné ministerstvá dopravy, sa investičné náklady rozdelia v približne rovnakom pomere medzi obe krajiny. Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Kotuľu Slovensko investuje do projektu o 15 miliónov menej, keďže sa zohľadnia náklady prác, ktoré sme už zrealizovali v minulosti.
Kompletná rekonštrukcia mosta, ktorý bol vybudovaný v roku 1892, by mala byť ukončená najneskôr v polovici budúceho roka. Investícia do jeho modernizácie však vôbec nevyrieši nepriaznivú dopravnú situáciu v Komárne. Ekologické a dopravné problémy spôsobuje najmä fakt, že celý cezhraničný styk s Maďarskom je v tejto lokalite vedený iba cez jediný cestný most. Ten navyše prechádza priamo cez centrálne zóny oboch cezhraničných miest. Primátori Komárna a Komáromu už pred dvoma rokmi podpísali spoločnú deklaráciu o potrebe riešiť tento problém novým mostným prepojením Dunaja. Pred niekoľkými týždňami bola dokončená štúdia tohto zámeru, ktorú finančne podporila Európska únia v rámci programu Phare Ecosoc. Hlavný cestný dopravný koridor na trase Budapešť ‑ Bratislava by podľa zámeru mal byť situovaný v okrajovej časti Komárna tak, aby hluk a exhaláty nezaťažovali miestnych obyvateľov. Podľa projektovej štúdie by sa výstavba nového premostenia Dunaja mala začať v roku 2008.