V princípe nie je čo namietať a všetko, čo píšeš je sčasti pravda…
Schodok SP na úrovni 5 mld je žiaľ fakt, netvrdím, že by štát nemal doplácať, ale bez 13. dochodkov takmer o 1mld menej, namiesto znižovania aspoň menej agresívne valorizovať, resp. reálne podľa možností, súčasný systém valorizácie o infláciu je dosť blbosť… v princípe zlé časy si odnášajú všetci, okrem dôchodcov, z dobrých benefitujú všetci, okrem dôchodcov. To chce ale komplet reformu, tak, aby dôchodku boli udržateľné a skôr či neskôr treba bude, lebo demografia.
Z 300 eur si neviem predstaviť vyžiť, dôchodcovia však majú objektívne výdaje nižšie (pravdepodobne nemajú hupotéku, nemusia sa šatiť do práce, dochádzať do práce atď), navyše štát tvrdí, že sa dá vyžiť z 273 eur (životné minimum), zároveň si neguje tvrdenie pri dôchodkoch.
Rozumiem tvojmu postoju, a v princípe s ním súhlasím, ale žiaľ to je mimo slovenskej reality:
- niekoľko mld treba na cesty 1. triedy a nižsích tried len na to aby sa nerozpadli, detto železnice.
- takmer 30% obuvateľov nemá kanalizácie (za čo nám už EU dáva pokutu)
- veľké množstvo ľudí nemá ani vodovod
- zdravotníctvo, školstvo by tiež každé znieslo zopár mld., ako udržiavacích tak investičných.
- podľa EU viac ako 10k vozidiel denne na medzinárodnom ťahu musí byť 2+2, tu máme úseky kde je 20k+, dokonca aj 30k+ opäť zopár mld. znesú
Ale to nie sú len dôchodky, tu je nulová snaha optimalizovať:
- prezamestnanosť v štátnej správe - tvrdia to aj predstavitelia vlády, aj klub 500, hovorí sa o 100 tisíc ľuďoch, de facto asi 3mld ročne.
- organizácie, ktoré majú podobnú funkciu (SSC a NDS - medzinárodné ťahy)
- paralelné medzinárodné ťahy (D/R a 1tky)
- univerzity, ktoré chrlia absolventov, ktorí sa nevedia uplatniť
- už spomínené x3 u policajtov, namieto 7. Golfov, alebo praktiky na pošte čo mali menej ako 20k km.
Toto je len zopár príkladov čo ma narýchlo napadlo, cieľ nie je vyrovnaný rozpočet, ale dlh a rast, ktoré sú udržateľné, teraz žiaľ nie je ani jedno.
Stimulácia biznisu mimo infraštruktúry sa dá docieliť primeraným daňovo odvodovým zaťažením, tu je dlhodobo nadmerné a tento rok už extrémne.