Štátu sa komplikuje ďalší tender na dostavbu diaľnice D3 na Kysuciach. Diaľničiari si v ňom vybrali Skansku, prišla však námietka.
Táto zákazka sa týka 10-kilometrového úseku D3 medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou – ide o prostredný z trojice chýbajúcich úsekov D3, ktoré majú dohromady 26 kilometrov.
Na sever od neho ešte chýba úsek s druhou rúrou tunela Horelica (5 km) a na juhu sa bude stavať úsek od žilinského Brodna do Oščadnice (11 km). Všetky tri už majú vypísané súťaže, ale ani jednu z nich neuzavreli kontraktom.
Modrou plánované, čiernou hotové, červenou rozostavané úseky.
Na južnom úseku pri Žiline sa čaká na vyhlásenie víťazov. Na zvyšných dvoch už víťazov vybrali, ale podpis zmluvy zastavili námietky. Najnovšie sa to stalo pri spomínanom úseku od Kysuckého Nového Mesta po Oščadnicu.
Národná diaľničná preň začala hľadať stavbárov minulý rok v novembri a minulý týždeň v pondelok oznámila výsledok: za víťaza označila Skansku s najnižšou cenovou ponukou 261 miliónov eur bez DPH.
Vo štvrtok o polnoci uplynula lehota, dokedy sa proti tomuto výsledku mohli ohradiť napríklad konkurenční stavbári. Na poslednú chvíľu, teda vo štvrtok, prišla námietka. Potvrdil to Úrad pre verejné obstarávanie.
Ďalšie detaily nie sú známe, no s najväčšou pravdepodobnosťou to znamená, že víťazstvo Skansky spochybňuje niektorý z jej konkurentov. Tých mala firma so švédskou matkou v tejto súťaži štyroch a viaceré ponuky sú relatívne blízko seba:
- Metrostav, Váhostav: 263 miliónov,
- Strabag, Eurovia, SMS, Doprastav: 268 miliónov,
- Hochtief, Dúha, Viakorp: 278 miliónov,
- Budimex: 296 miliónov.
Teraz sa bude čakať, ako námietku posúdi Úrad pre verejné obstarávanie.
Koľko áut jazdí na Kysuciach
Je to nepríjemná komplikácia najmä preto, že úseky D3 sú mimoriadne potrebné s ohľadom na dopravnú záťaž v regióne. Najviac áut (vyše 25-tisíc) tu denne jazdí v južnej časti pri žilinskom Brodne, na druhom mieste z pohľadu dopravnej záťaže je časť medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou, kde denne jazdí takmer 20-tisíc áut.
Naopak, na námietkach je vo všeobecnosti pozitívne to, že môžu odhaliť, ak štát súťaží netransparentne a neefektívne. Námietky zároveň signalizujú, že medzi firmami je tvrdý konkurenčný boj, ktorý ich tlačí do toho, aby ponúkli štátu atraktívne ceny.
Ako veľmi môžu námietky zamotať situáciu, ukazuje severný úsek D3 s druhou rúrou tunela Horelica. Súťaž tu vypísali už pred rokom a kontrakt stále nie je podpísaný.
Spôsobila to séria udalostí. Najprv musel ÚVO riešiť námietky proti súťažným podmienkam. Keď neskôr za víťaza označili konzorcium pod vedením Váhostavu, prišla proti tomu námietka s tým, že vo vyhodnotení chýbali detaily, akým spôsobom víťaz splnil kvalifikačné podmienky.
Úrad sa priklonil k názoru, že bez týchto detailov namietajúci nemohol vyhodnotiť, či víťaz naozaj splnil kvalifikačné predpoklady, a tak NDS hodnotila súťaž opakovane. Opäť označila za víťazov konzorcium Váhostav, Metrostav a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság.
Opäť proti tomu prišla námietka a opäť bola úspešná: ÚVO znova nariadil Národnej diaľničnej zrušiť vyhodnotenie ponúk. Národná diaľničná má opäť preveriť, či víťaz spĺňa kvalifikačné predpoklady – najmä to, či kritériá plní jeho hlavný stavbyvedúci pre tunely.
Proti víťazstvu konzorcia okolo Váhostavu pravdepodobne namieta združenie pod vedením Eurovie, keďže v tendri je jediným konkurentom víťazného Váhostavu.
O čo sa sporia pri tuneli Horelica
V konzorciu okolo Eurovie sú firmy SMS, Doprastav, Strabag a Marti. Posledná spomínaná firma sa kedysi volala TuCon a pod týmto názvom v minulosti stavala s Váhostavom prvú časť severného obchvatu Prešova. Jeho súčasťou je tunel Bikoš a ten je zasa ústrednou témou novej námietky.
reklama
Konkrétne sa bude preverovať, či je pravdivá referencia, podľa ktorej má expert združenia dostatočnú kvalifikáciu z prác na tuneli Bikoš.
Inak povedané, v súťaži o stavbu stredného úseku D3 proti sebe stoja aj bývalí partneri z prešovského obchvatu, ktorí by mali dôverne poznať detaily stavby tunela Bikoš.
Sťažovateľ však tvrdí, že firma Váhostav, ktorá údajne zamestnáva spomínaného hlavného stavbyvedúceho pre tunely, sa na realizácii tunela Bikoš v skutočnosti vôbec nepodieľala, a preto ani deklarovaný odborník nemohol mať na jeho stavbe účasť v pozícii stavbyvedúceho počas najmenej 75 percent času výstavby tunela, ako to žiada NDS. V námietke sa zároveň píše, že podľa sťažovateľa tento odborník v relevantnom čase pracoval aj na inej stavbe – obchvate Ružomberka (D1 Hubová – Ivachnová).
Národná diaľničná už zrušila výsledok hodnotenia ponúk a čaká sa, kedy tretíkrát označí víťaza. Najprv si však musí poradiť s tým, kto má v spore o tunelovú referenciu pravdu, a ak by ju aj mal sťažovateľ, ešte nie je jasné, či a aký dosah by to mohlo mať na zákazku.
Národná diaľničná má na nové posúdenie 60 dní.
V prípade stredného úseku D3 ide zatiaľ o prvú námietku. Žiadne v minulosti neprišli ani k tendrovým podmienkam.